UPDATE: Subiectul a fost dezbătut și în cadrul emisiunii Adriana Nedelea LA FIX:
Începând de azi, Libertatea publică documente publice ce arată complicitățile autorităților comerciale și judiciare române cu firma CAF și cu autoritățile spaniole într-un caz de corupție de 300 de milioane de euro, mușamalizat.
- Peste 300.000 de oameni din Drumul Taberei și zonele învecinate așteaptă de ani de zile inaugurarea metroului, timp în care viața lor este dată peste cap de traficul infernal, în special spre centrul și nordul Capitalei.
- Finalizarea magistralei M5 de metrou este mereu amânată, ultima dată avansată de Metrorex și autorități fiind primăvara lui 2020.
- Dar, în același timp în care s-a întârziat darea în folosință a lui M5, șefi din Metrorex și manageri spanioli plus angajați români ai firmei CAF din Bilbao au trucat licitația pentru garniturile de metrou necesare magistralei Drumul Taberei.
51 de trenuri de metrou, a câte șase vagoane, au fost licitate în 2014-2015 de către Metrorex și atribuite gigantului spaniol CAF din Țara Bascilor.
- DNA i-a prins pe directorii din Metrorex când ofereau reprezentanților români și spanioli ai Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) informații despre concurenți.
- Stenogramele și datele din calculatoarele confiscate arată că cei din comisia Metrorex îi învățau pe șefii CAF și cum să răspundă la întrebările tehnice pe care tot ei le puneau!
- Tot procesul de licitație a fost falsificat, însă toate capetele de acuzare au fost clasate, mai puțin ” permiterea accesului unor persoane neautorizate la informații ce nu sunt destinate publicității”.
Practic, procurorii din România i-au acuzat pe cei prinși cu un act de corupție de 1,5 miliarde de lei (300 de milioane de euro) la fel precum pe jurnalista de la Radio România, care a furnizat presei deplasările externe ale directorului Miculescu de la RRA.
- Consecința: după ce, în urma dosarului de la DNA, Metrorex a anulat contractul semnat cu CAF în 2015, aceeași CAF participă din nou la licitația care a început în vara lui 2019, pentru aceleași vagoane de metrou destinate magistralei Drumul Taberei!
”Însemnă că le-a plăcut teribil San Sebastian”
Pe 14 octombrie 2014, cu o zi înainte de deschiderea ofertelor licitației de 1,5 miliarde de lei, Ovidiu Băncescu discută la telefon cu Jose-Mari Muguruza. Ambii sunt angajați ai CAF, spaniolul având o funcție de conducere la firma mamă din Spania.
Băncescu: Îți spune sincer: dacă ăștia dau licitația… Echipa tehnică Metrorex va acorda… Adică presupunând că vom avea cel mai bun preț.
Jose-Mari: Îhî.
Băncescu: Dacă echipa tehnică Metrorex va spune OK, cumpărăm de la CAF, sunt nebuni! Sunt nebuni! (râde)
Jose-Mari: Da…
Băncescu: Însemnă că le-a plăcut teribil San Sebastian și îi place… Asta înseamnă. (râde)
Jose-Mari (râde): Da… că nu… în toate părțile”.
Expresia ”Le-a plăcut teribil San Sebastian” face referire la vizita pe care CAF a plătit-o în Țara Bascilor pentru conducerea Metrorex și pentru membri ai comisiei de licitație.
Cine sunt personajele?
Jose-Mari Muguruza este reprezentantul legal în România al Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF), un colos industrial cotat la bursa din Madrid și specializat în construcția de material rulant, locomotive și vagoane. Muguruza e și unul dintre șefii din Spania ai companiei.
2 miliarde de euro a avut CAF cifră de afaceri în 2018, cu comenzi din Australia și până în Italia și din Columbia până în Olanda.
Ovidiu Băncescu este angajatul CAF Spania din aprilie 2013, ca manager de proiect. El este angajat și al SC CAF Sisteme Feroviare SRL, compania din România deținută 100% de CAF Spania. Băncescu se ocupă de interfața cu clienții.
Valeriu Picu este inginer în cadrul Biroului Tehnic Material din Metrorex și membru în comisia de licitație.
Jon Huete este angajat al CAF Spania.
Gabriel Constantin Sburlan este director exploatare Metrorex și membru în comisia de licitație.
Marian Mihai Andronescu este șef birou material rulant la Metrorex și membru în comisia de licitație.
Se deschid ofertele: informații confidențiale și promisiuni pentru spanioli că vor câștiga
Pe 15 octombrie 2014, Metrorex a deschis ofertele trimise de cinci firme din Franța, Polonia, China, Spania și România pentru cele 52 de trenuri care urmau să deservească magistrala Drumul Taberei.
”Chiar în ziua deschiderii ofertelor, Băncescu Ovidiu i-a transmis lui Muguruza Jose-Mari clasamentul procedurii în urma propunerii financiare, care situa CAF SA Bilbao pe locul 3”, scriu procurorii DNA în rechizitoriul dosarului 88/P/2015, al afacerii de corupție cu trenurilor de metrou.
În plus, DNA susține că Ovidiu Băncescu i-a spus lui Jose-Mari Muguruza că a primit informații și asigurări ”în mod confidențial” de la Valeriu Picu din Metrorex că vor face să câștige CAF ”dacă nu va veni un ordin politic”.
Oamenii se pun pe lucru. Spaniolii sunt învățați ce să răspundă la întrebările în scris ale comisiei de licitații, ce au ofertat ceilalți și unde sunt punctele slabe ale competitorilor ca să poată face contestație în cazul în care CAF nu va câștiga din prima.
”Vali vrea să câștige CAF. Mi-a zis de la început”
Două săptămâni mai târziu, pe 31 octombrie 2014, la ora 14:13, procurorii DNA interceptează o convorbire între aceiași Ovidiu Băncescu și Jose-Mari Muguruza.
Băncescu: Ce mi-au zis, așa confidențial… referitor la modul în care analizează ofertele…
Jose-Mari: Da.
Băncescu: … se pare că au trimis deja niște întrebări clarificatoare ce vor elimina pe Astra.
Jose-Mari: Așa.
Băncescu: De asemenea, vor trimite altele pentru a-i elimina pe chine…
Jose-Mari: Da.
Băncescu: Dar… dar Alstom (nr. francezii) câștigă puncte datorită acelei părți din ofertă care a fost analizată până acum.
Jose-Mari: Aha!
(…)
Băncescu: Și în caz că câștigă Alstom, va trebui să facem obligatoriu reclamație… contestație, cum se spune, să vedem oferta, deoarece sunt multe…
Jose-Mari: Așa. Și cu ce? Nu ți-a dat nici un exemplu?
Băncescu: De exemplu, au trimis schițe pentru vagoane, unele în 2D, altele în 3D și nu semănă unul cu celălalt. Deocamdată nu știu cum va fi vagonul.
Jose-Mari: Aha! Aha!
Băncescu: Și multe de genul aceste. A, de asemenea, lățimea vagonului este… 3100. 3100.
Jose-Mari: Aha! Este mai mare decât…
Băncescu: E mai mic, e mai mic, deoarece ar trebui să fie 3200, mi se pare.
Jose-Mari: Aha! Bine. Bine.
Băncescu: 3100. Mi-a zis că e asta și sunt multe alte puncte pentru că… De asta mi-a zis doar Vali, deoarece Vali vrea să câștige CAF. Mi-a zis de la început”.
Spaniolii nici nu au fost chemați la DNA
”Vali” era Valeriu Picu, inginerul Metrorex din comisia de licitație.
Procurorii au constat inițial că spaniolii au mai fost ajutați din interiorul Metrorex de directorul Gabriel Constantin Sburlan și de șeful de birou Marian Mihai Andronescu.
Pe parcursul urmării penale, spaniolii Jose-Mari Muguruza și Jon Huete nu sunt nici măcar cercetați, opisul dosarului penal nu menționează nici o declarație a lor.
Cei doi șefi din Metrorex, Sburlan și Andronescu, sunt scoși de sub învinuire pentru abuz în serviciu, luare de mită și permiterea accesului unor persoane neautorizate la informații ce nu sunt destinate publicității.
La Ovidiu Băncescu și la ”Vali” Picu se clasează acuzele de abuz în serviciu și de dare, respectiv de luare de mită. Ei sunt trimiși în judecată doar pentru permiterea accesului unor persoane neautorizate la informații ce nu sunt destinate publicității.
Cum au scăpat și cine a mai fost implicat, aflați din Libertatea, în zilele următoare.