Construcţia vaporului a demarat în 1908, lansarea având loc doi ani mai târziu. Cursa inaugurală a avut loc la 14 iunie 1911.
Ghinioanele clasei olimpice aveau să înceapă la data de 20 septembrie 1911 când Olympic a intrat în coliziune cu nava de război HMS Hawke lângă insula Wight, din sudul Angliei. Au fost inundate două compartimente mari ale pachebotului şi o porţiune a unei elici propulsoare a suferit stricăciuni. Cu toate acestea, nava a ajuns cu bine în Southampton. Pentru a grăbi reparaţiile au fost luate piese de la fratele mai mic, geamăn al Olympic… Titanic! Această măsură a dus la o amânare a lansării şi călătoriei inaugurale a Titanicului, de la 20 martie 1912 la 10 aprilie 1912. La 14 aprilie 1912, Olympic avea să primească un semnal SOS de la fratele mai mic Titanic, în care vaporul era chemat pentrua ajuta în operaţiunea de salvare. Deşi pornise cu viteză maximă spre coordonatele primite, echipajul de pe Olympic a primit vestea cumplită de la primul vapor care a intervenit, Carpathia…
În timpul Primului Război Mondial Olympic a fost folosit de Armata Marii Britanii, în perioada interbelică revnind la transportul de pasageri. În 1934, după ce a scufundat o ambarcaţiune de mici dimensiuni, vaporul a fost retras, trei ani mai târziu fiind vândut la fier vechi. Din fericire, mai multe elemente interioare au fost salvate şi coase la licitaţie. Astfel, în hotelul White Swan din Alnwick puteţi urca la etaj chiar pe scara centrală originală a vaporului Olympic, identică cu cea de pe Titanic! Restaurantul hoteluluia fost amenjat exact precum cel de pe pachebot având lambriurile şi ferestrele originale! Compania Celebrity Cruises a amenjat pe vasuld e croazieră Millennium restaurantul Olympic, ornat cu elemente şi decoraţiuni originale.
Drama pachebotului Titanic e una dintre cele mai celebre poveşti din lume. La 14 aprilie 1912, la 23.40, Titanic a lovit un iceberg care a afectat grav structura vaporului. Câteva ore mai târziu, după miezul nopţii vaporul era pe fundul oceanului Atlantic. Peste 1.500 de persoane din cei 2.223 de pasageri au murit. Ziua de 15 aprilie avea să marcheze unul dintre cele mai mari dezastre navale din lume.
Britannic a fost lansat la 26 februarie 1914. Vaporul nu a apucat să mai transporte pasageri din cauza începerii Primului Război Mondial. Întrucât era prea mare pentru a fi folosit în operaţiuni militare, vaporul a fost transformat în navă-spital. La 21 noiembrie 1916, după mai multe curse efectuate cu succes, Britannic a fost zguduit de o explozie puternică. O coloană imensă de apă s-a ridicat după ce nava a lovit o mină în apropierea coastei insulei greceşti Kea. După 55 de minute vaporul s-a scufundat. 30 de persoane au pierit în dezastru.
Epava e la o adâncime de aproximativ 120 de metri, fiind escoperită şi explorată în 1976 de Jaques Cousteau. Adâncimea relativ mică face ca această epavă să fie mult mai accesibilă potenţialilor turişti decât cea a vaporului „geamăn” Titanic, aflat la o adâncime de 3.784 de metri, unde nu se poate ajunge decât cu câteva vehicule submarine, disponible doar specialiştilor.
sursa foto: Wikipedia