Un deces, două gravide rănite și alte 13 persoane care au avut nevoie de îngrijiri la spital este bilanțul zilei de ieri în urma a două incidente rutiere provocate de un microbuz și de un autocar. Primul incident a avut loc în jurul orei 4.30, pe autostrada dintre Constanța și București, când un autocar a lovit din spate un TIR, apoi a ricoşat în parapet. O persoană a murit şi două femei însărcinate au fost rănite. Peste trei ore, la ora 7.30, în partea de vest a țării, 13 persoane au fost rănite şi transportate la spital, după ce un microbuz s-a ciocnit cu un TIR, pe DN1H, între Zalău şi Şimleu Silvaniei, județul Sălaj.
Accidentele nu sunt întâmplătoare. Printre firmele care operează pe rutele unde au avut loc accidentele de ieri se regăsesc Tur Cento Trans în Sălaj și GSM Trans pe ruta București-Constanța. Compania din Sălaj a fost implicată în mai multe incidente și este deținută de Adrian Ștefan Făgărași, persoană cu cazier, având o condamnare pentru fraudă. Cât despre GSM, un autocar al firmei s-a răsturnat, în 2014, pe aceeași autostradă între București și Constanța.
Pasageri mulți, condiții puține
Numărul mare al accidentelor își găsește explicația în volumul mare de călători care nu este corelat de investiții ale firmelor de profil în forța de muncă sau în parcul auto, așa cum ne-au precizat reprezentanți ai Ministerului de Transport.
Spre exemplu, în acest moment transportul rutier asigură peste 70% din traficul de persoane. Astfel, dacă CFR raportează anual peste 52 de milioane de pasageri, rezultă că firmele de transport rutier au aproape 200 de milioane de pasageri. Pentru a face față cererii, companiile de transport rutier au ajuns să facă curse și din oră în oră, cu autocare sau autobuze vechi, cu șoferi obosiți și cu pasageri înghesuiți și pe scările interioare ale autovehiculelor, după cum s-a constatat la controalele efectuate în acest an de Inspectoratul de Stat pentru Controlul Rutier și Poliția Rutieră.
Principalele neregulile descoperite în urma acestor verificări au fost: neutilizarea centurii de siguranţă, nerespectarea capacităţii de transport – număr mai mare de persoane decât locurile pe scaune, lipsa documentelor, viteza excesivă a șoferilor care trebuie să respecte orarul impus de firmă, autocarele vechi și suprauzate, lipsa condițiile pentru pasageri – conform legislașiei ar avea dreptul chiar la mâncare pe drum pentru un drum mai mare de 250 de km.
Cele mai grave accidente rutiere
În 2009, un microbuz cu 16 persoane la bord a fost lovit de un tren de persoane în apropierea gării localităţii Scânteia, județul Iași. Au decedat 14 persoane.
În 2013, un autocar cu turişti români a căzut într-o prăpastie de pe podul Grlo din Muntenegru. Au murit 18 persoane.
În februarie 2016, șoferul unui autocar, ce făcea curse regulate pe traseul Mănești – Ploiești, a intrat într- o autobasculantă. Cinci persoane și-au pierdut viața și 28 au fost rănite grav.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro