Aparatele MiG 21 LanceR trebuiau retrase din exploatare de ani de zile, au afirmat în mai multe rânduri specialiștii, dar ele continuă să fie utilizate. Potrivit unor informații neoficiale, ”flota” de MIG-uri e formată din 18 aparate de zbor. Teoretic sunt 35, dar restul de 17 sunt în hangare, nefuncționale.
9 avioane F-16 au ajuns în România
România a început oficial procesul de a cumpăra avioane de luptă multirol, care să înlocuiască aeronavele MiG 21 Lancer, în anul 2008. La acel moment, oficialii români vehiculau ideea că se vor cumpăra 48 de avioane multirol, iar suma pe care România urma să o cheltuiască în acest program de înzestrare ajungea la 4,5 miliarde de euro. Dintre cele cinci modele de avion analizate, variantele agreate păreau a fi F-16, Typhoon și Gripen. Inițial, s-a discutat achiziția de aeronave noi, dar în martie 2010, Consiliul Suprem de Apărare a ţării (CSAT) a aprobat propunerea venită din partea Ministerului Apărării de a fi cumpărate 24 de avioane F-16 second hand.
Până în prezent s-au cumpărat însă doar 12 avioane F-16, contra sumei de 628 de milioane de euro, dintre care doar nouă au ajuns în România și au fost repartizate la Baza Aeriană 86 de la Fetești.
Avioanele F-16 nu sunt complet operaționale
România a cumpărat de la Portugalia 12 avioane F-16 A/B block 15. Aceste avioane au fost trecute printr-un proces de modernizare, Mid-Life Upgrade, un proces de aducere la zi a sistemelor printr-un contract de aproximativ 600 milioane de dolari.
Avioanele F-16 nu sunt complet operaționale, deoarece, după intrarea în dotare, a urmat o perioadă de testare a avioanelor în diverse condiții și de testare și omolgare a muniției, iar această ultimă etapă a început abia recent.
Mai mult decât atât, în toată această perioadă s-au pregătit piloții. Odată cu achiziția și modernizarea avioanelor în Portugalia, România și-a pregătit acolo și nouă piloți care, odată întorși acasă, s-au transformat la rândul lor în instructori pentru alți piloți care să se pregătească pe avioanele F-16.
Operaționalizarea avioanelor F-16 de la baza aeriană Borcea ar trebui să se facă până la final de 2018, însă acest lucru ar întârzia până anul viitor, conform Hotnews.ro.
Avioanele MiG 21, modernizate ca o măsură de tranziție
România a modernizat avioanele MiG 21 ca o măsură de tranziție, până când vom cumpăra avioane noi.
Aproape 400 de avioane MiG 21 au intrat în dotarea Forțelor Aeriene Române în anii ’60-’80. După căderea comunismului, Forțele Aeriene au modernizat a 111 de aeronave cu avionică nouă și sisteme care să fie compatibile cu standardele militare ale NATO. Așa a aparut modelul LanceR, iar avioanele modernizate astfel au intrat în dotarea Forțelor Aeriene între 1997 și 2002, spune sursa citată.
Inițial, modernizarea avioanelor reprezenta doar o măsură de tranziție până când țara noastră urma să achiziționeze avioane multirol de generație nouă, însă acest lucru a fost mereu amânat de toate guvernările.
MiG-ul a fost modernizat în trei versiuni: 71 de avioane Lancer A (pentru atac la sol), 14 avioane Lancer B (cu dublă comandă, folosite mai ales pentru instruirea piloților) și 26 de avioane Lancer C (varianta de atac aer-aer).
10 avioane s-au prăbușit
Toatele modelele Lancer A pentru atacul la sol au fost retrase treptat, în urmă cu câțiva ani, din zuul Forțelor Aeriene Române. Dintre cele 26 de avioane tip LanceR C, opt s-au prăbușit, cu tot cu cel de sâmbătă, iar dintre cele 14 modele LanceR B cu dublă comandă, două s-au pierdut în accidente. În plus, nu toate cele rămase mai sunt operaționale.
Trebuie de precizat că necesarul României pentru a-și desfășura singură misiunile de poliție aeriană și pentru a îndeplini cerințele de luptă – așa cum s-a angajat România la aderarea la NATO – este de 48 de aeronave.
CITEȘTE ȘI
Un pilot militar confirmă: comandorul Rotaru pare că a făcut o manevra ca să salveze publicul. Probabil asta l-a costat viața
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro