În fiecare zi, de pe cele două piste ale Aeroportului Henri Coandă din Otopeni decolează şi aterizează între 350 şi 370 de aeronave, de la mici aparate de zbor, cu unu sau doi pasageri la bord, până la uriaşele avioane ce transportă sute de călători. În aer, acestea sunt ghidate de Turnul de Control Romatsa, care alocă rutele de tranzit, de aşteptare, de aterizare şi decolare.
Odată ce a aterizat, însă, dirijarea aeronavei este preluată de cel de-al doilea Turn de Control, cel „de Sol”, care stabileşte ruta pe care aceasta trebuie să se deplaseze pentru a degaja cât mai repede pista, pentru a evita intersectarea cu alte aparate de zbor şi pentru a ajunge la terminalul de îmbarcare şi debarcare al aeroportului. Controlorii de trafic la sol urmăresc pe monitoare fiecare avion ce se află în apropierea pistelor, şi, de asemenea, pe cele care au aterizat şi se deplasează spre terminal.
Controlul Traficului Aerian la Sol a fost implementat pentru a evita producerea unei tragedii precum accidentul aviatic de la Tenerife, când 583 de oameni şi-au pierdut viaţa în momentul în care două avioane s-au ciocnit pe pistă.
„Noi vedem în fiecare secundă unde se află avioanele care au aterizat, unde sunt parcate, câte sunt la terminal, câte se pregătesc să decoleze. Nimeni nu se deplasează de capul lui, ci piloţii aşteaptă confirmarea şi indicaţiile noastre înainte de a face orice manevră la sol. Noi avem o planificare estimativă cu ora la care trebuie să vină sau să plece un avion, locul unde acesta trebuie parcat şi, în funcţie de asta, dispunem şi maşinile «Follow me» în zona pistei atunci când vizibilitatea este foarte scăzută şi piloţii au nevoie de ghidare”, a explicat şeful Departamentului de Dirijare Trafic la Sol de pe Aeroportul Henri Coandă.
Acest Turn de Control, aflat la o înălţime de aproximativ 15 metri, permite controlorilor de trafic la sol să vadă pistele de la un capăt la celălalt, iar în cazul în care partea electronică ar ceda şi radarul nu ar mai funcţiona, să poată observa permanent unde se află fiecare aeronavă care a aterizat.
Controlorii de trafic la sol pot evita producerea unei tragedii. Incidente la aterizare sau pe pistă sunt imposibil să se mai producă, spune Octavian Berleanu, fiindcă tehnologia a evoluat foarte mult, pregătirea controlorilor de trafic se face mult mai temeinic, iar faptul că de circulaţia la sol a avioanelor se ocupă un turn de control diferit decât cel care coordonează traficul aerian permite controlorilor să acorde o mult mai mare atenţie fiecărui avion.
Citește și:
EXCLUSIV | Autoritatea pentru protecția datelor verifică dacă Microsoft spionează ilegal utilizatorii Windows 10 din România. Ce spune gigantul software
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro