În proiect, doar administratorul drumului poate pune în aplicare măsura ridicării vehiculelor, propunându-se stabilirea un set de reguli care să descurajeze apariţia practicilor abuzive şi deturnarea scopului măsurii într-unul comercial, se arată în nota de fundamentare a MAI.
Proiectul de hotărâre dă dreptul doar administraţiilor publice locale sau administratorul drumului public să pună în aplicare măsura ridicării vehiculelor staţionate neregulamentar.
„Aplicarea măsurii tehnico-adminsitrative, în trecut, a cunoscut şi o serie de situaţii excesive, generate de lipsa unor prevederi clare sau chiar de interpretarea greşită a legii şi ignorarea scopului pentru care se realizează ridicarea vehiculului. În acest sens, se propune ca măsura să nu fie dispusă sau să înceteze executarea sa dacă în vehicul este vizibilă prezenţa unor persoane”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de guvern realizată de Ministerul Afacerilor Interne.
Proiectul le nu le mai dă posibilitatea poliţiştilor rutieri sau poliţiştilor locali cu atribuţii legate de circulaţia rutieră să dispună ridicarea vehiculelor cu regim prioritar de circulaţie care se află în acţiuni de intervenţie sau în misiuni cu caracter de urgenţă, nefiind vorba despre o staţionare voluntară ci de îndeplinirea misiunii.
„Transportarea la locul de depozitare se poate face numai cu vehicule specializate, care asigură preluarea în totalitate a vehiculului transportat pe caroseria vehiculului transportor; încetarea operaţiunilor, dacă la vehicul se prezintă conducătorul auto, înainte de iniţierea transportului către locul de depozitare; regula se circumscrie scopului urmărit de legiuitor, şi anume îndepărtarea obstacolului de pe carosabil, şi devine aplicabilă cu condiţia plăţii contravalorii operaţiunii de ridicare; aceasta constituie totodată şi o garanţie că nu vor exista situaţii abuzive, de solicitare a suportării unor cheltuieli care nu au fost efectuate (cele aferente transportului şi depozitării vehiculului)”, se mai arată în documentul citat.
O altă modificare propusă este aceea că nu doar „partea carosabilă” este zona de unde se pot ridica vechiculele ci şi de pe pistele de biciclete sau acolo unde este împiedicată circulaţia în siguranţă a pietonilor.
Ridicarea vehiculelor nu s-a mai putut face în urma unei decizii din 25 mai 2015 luate de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie într-un Recurs în Interesul Legii. Judecătorii au stabilit că reglementarea felului în care se dispune ridicarea vehiculelor nu poate fi făcută în baza unor hotărâri de consiliu local.
Curtea de Apel Bucureşti a dispus la sfârşitul lunii mai ca Ministerul Afacerilor Interne să emită, în cel mult 30 de zile, un act normativ prin care să stabilească felul în care se poate face ridicarea vehiculelor parcate neregulamentar. Procesul a fost deschis la cererea Primăriei Sectorului 1, care a cerut să fie reglementat de urgenţă acest domeniu.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro