Operațiunea Xeonon declanșată de inspectorii ANAF a arătat că, din cele 200 de firme anchetate, numai 19 au avut un comportament fiscal adecvat. La 25 de societãţi, acţiunile de verificare continuă din cauza absenţei administratorilor, refacerea evidenţei contabile sau necesitatea unor alte verificãri suplimentare, scrie capital.ro.
Circa 30% nu au fost gãsite funcţionând la sediul social declarat, fiind iniţiate procedurile legale (sesizare inspecţie fiscalã/organe de urmărire penală), inclusiv privind inactivarea fiscalã a acesora.
Pentru restul societăților, s-a constatat aplicarea eronatã a regimul marjei de TVA la vânzarea cãtre persoanele fizice care au achiziționat mașini second-hand, fapt care a produs prejudicii calculate doar pânã în acest moment de 131 milioane de lei, potrivit unui comunicat al agenţiei. Dintre acestea, 76 milioane de lei sunt prejudicii aferente actelor de sesizare penalã, iar 55 de milioane de lei reprezintã prejudicii provenind din TVA şi impozit pe profit estimate suplimentar, în cazul acestora fiind sesizatã Inspecţia Fiscalã.
Trafic cu mașini second-hand. Scheme de fraudare
Pe parcursul verificãrilor au fost identificate o serie de scheme de fraudare, dintre care amintim:
1. Categoria celor care cumpãrã autoturismele din unele state membre şi apoi le revând cãtre alte state membre UE (Franţa, Italia, Spania), valoarea depãşind 170 milioane lei. În aceste cazuri, schimburile de informaţii cu aceste state au demonstrat de cele mai multe ori cã frauda de TVA are loc în acele state, firmele româneşti facilitând frauda adesea prin emiterea de facturi duble, având ca scop schimbarea ilegalã a regimului de TVA aplicat la destinaţie (locul înmatriculãrii efective a maşinii).
2. Inspectorii antifraudã au demarat verificarea tranzacţiilor derulate de 6 societãţi bulgãreşti înfiinţate de cãtre cetãţeni români, scopul fiind acelaşi de comercializare auto tot pe teritoriul României la ”un preţ competitiv”, atins tot prin schimbarea ilegalã a regimului de TVA. Înfiinţarea de societãţi în Bulgaria pare a fi preferatã de persoanele care deja au fost anterior angrenate în fapte de evaziune fiscalã în România, acestea fiind puse în imposibilitatea de a-şi infiinţa noi societãţi dupã introducerea formularului 088. Inspectorii au în derulare mãsurile legale şi privire la aceste situaţii.
3. Totodatã, inspectorii antifraudã au constatat cã în aproximativ 20 de cazuri, administratorii firmelor sunt în fapt persoane interpuse şi au identificat acei cumpãrãtori ulteriori care au achiziţionat mai multe autovehicule de la respectivele firme, pe care le-au revândut ulterior. Aceşti clienţi vor fi semnalaţi inspecţiei fiscale persoane fizice pentru a verifica dacã desfãşoarã activitãţi economice cu/fãrã autorizaţie (dacă respectă reglementările legale privind înregistrarea/declarararea acestor activităţi).
Analizele de risc care au relevat existenţa unor reţele organizate care se ocupă de comerţul cu mașini second-hand, aceeaşi societate fiind folositã de mai multe persoane pentru achiziţiile de autoturisme din vestul Europei. Aceste persoane se ocupã adesea de ”adusul maşinii la comandã”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro