”Preţul nu poate numai să scadă, dar în mod cert nu este influenţa accizei, fiindcă acciza încă nu a intrat în vigoare”, a declarat Mihai Tudose, întrebat despre creşterea preţurilor la carburanţi.
El a mai spus că nu crede că preţurile carburanţilor au crescut ”preventiv”, în aşteptarea introducerii supraaccizelor, pentru diminuarea şocului de pe piaţă.
”O să avem o discuţie pe 15-16 septembrie, să vedem exact care a fost influenţa. Dacă barilul a crescut, o să avem o discuţie, dacă au avut alte cheltuieli, este altă discuţie, iar dacă a crescut artificial, cred că nu mai avem nicio discuţie”, a mai spus premierul Tudose.
Prețul carburanților va crește cu 10%, în două faze, după ce Guvernul a anunțat că va majora în etape accizele, respectiv începând cu 15 septembrie și 1 octombrie. Prețul unui litru de benzină sau motorină va depăși astfel pragul psihologic de 5 lei.
Cum stăm față de Europa
Reamintim, Ministerul Finanțelor a anunțat la începutul lunii august planul pentru reintroducerea accizei de 7 eurocenți la litrul de combustibil, autoritățile motivând că aceasta se face deoarece companiile petroliere nu au scăzut suficient prețul benzinei și motorinei la începutul acestui an, odată cu scăderea taxelor.
Potrivit statisticilor, prețul mediu fără taxe la carburanții vânduți în țara noastră este mai mare decât media europeană, după cum declara recent, pentru Libertatea, Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței. Pe de altă parte, cu tot cu taxe, România are unele dintre cele mai mici prețuri la benzină și motorină din Uniunea Europeană, însă acest lucru se datorează faptului că statul nu are taxe mari.
Pic cu pic se face plinul. La buget
Adevăratul motiv pentru care Guvernul crește accizele este de a face rost de bani la buget pentru a acoperi promisiunile electorale.
Transportatorii au amenințat însă cu proteste și au avertizat că multe companii de profil vor falimenta.
Pentru șoferii de rând, creșterea accizelor înseamnă, cel mai probabil, o majorare a prețului la pompă cu 10%. Astfel, combustibilii vor ajunge să depășească pragul de 5 lei pe litru. Numai într-un singur caz nu ar crește prețurile, și anume dacă grupurile petroliere decid să suporte diferența de acciză din profiturile proprii.
În 2014, după introducerea supraaccizei de 7 eurocenți pe litru, prețurile au crescut atingând pragul psihologic de 7 lei pe litru, iar consumul de carburanți a scăzut imediat.