– Domnule comandor Popescu, ministrul apărării, Vasile Dîncu, a spus că ați fost dat afară, au scăpat de dumneavoastră. Cum comentați?
– Am citit și eu. Să știți că unele lucruri eu le-am aflat din ce ați scris. Nu știam despre un elicopter american care ar fi încercat să zboare și s-a întors. Știam că pilotul MiG-ului, într-adevăr, a comunicat atât turnului, cât și echipajului de pe elicopter: „Vedeți că aici e vremea proastă”. El a încercat să coboare și a plecat din cauza vremii.
– Și de ce au decolat?
– Întâi de orice, eu nu am știut că au decolat, pentru că nu e responsabilitatea mea. Habar n-am cine a dat ordinul de decolare. Nu-l dă comandantul de bază. Ordinul vine de la COAP (Componenta Operațională Aeriană Principală, localizată la Balotești, n.r.), care se subordonează SMFA (Statul-Major al Forțelor Aeriene, n.r.).
„Habar n-am avut de misiunea de luptă a elicopterului”
– Dar unde erați?
– Plecasem de jumătate de oră spre casă. M-au sunat și mi-au spus că un MiG dispăruse de pe radar. Am plecat spre bază. Atunci mi-au spus că și elicopterul de la noi dispăruse.
– Deci n-ați aflat despre decolare, ci doar despre prăbușire?
– Da. Habar n-am avut de misiunea de luptă a elicopterului. Nu era treaba mea.
– Și ce ați făcut când ați aflat?
– Am ajuns la bază. Și am încercat să gestionez o situație foarte grea. Mi-au reproșat familiile că nu le-am spus oficial. Da, nu le-am spus, că după o anumită oră nici nu mai poți suna, după reguli. Și nici nu avem resurse. Ar fi trebuit să trimit un ofițer, psiholog și medic la fiecare familie. Noi avem un singur psiholog în toată baza. I-am rugat pe colegii care au apărut la bază să spună familiilor, care de care eram mai apropiat.
Eu înțeleg durerea familiilor, dar să dea vina pe mine… Am fost colegi, am mers la pescuit și la grătare cu Florin, pilotul.
– Reproșurile familiilor au fost confirmate de ministrul Dîncu.
– Bine că vorbim. Am sunat la aghiotantul ministrului apărării. I-am transmis că dacă nu vine cu o rectificare, îl dau în judecată. Cum adică am fost dat afară? Anunțasem din toamna anului trecut că vreau să trec în rezervă. Nu are nicio legătură cu tragedia din martie.
„Am terminat cu brio armata”
– Ați anunțat oficial că vreți să vă pensionați?
– Negativ. Dar am anunțat în discuții cu șefii de la Statul-Major și cu colegii. A fost o chestiune personală, copilul terminase ciclul primar și doream să revin acasă, în Oltenia, mi-am făcut o casă și să înceapă acolo și el un ciclu complet de școală.
– Dar cererea de trecere în rezervă când ați făcut-o?
– Am trecut în rezervă de la 1 august, cererea am făcut-o cu o lună mai devreme.
M-am pensionat la cerere, nici vorbă să fiu îndepărtat, să scape de mine, cum zice ministrul Vasile Dîncu. Și cum să mă facă idiot? Am terminat cu brio armata.
– N-ați primit niciun reproș, nicio mustrare după accident?
– Negativ. (n.r. – este felul lui, specific unora dintre militari, de a spune Nu). De la superiori sau colegi, în niciun caz. De ce? Familiile da, dar de ce sunt supărate doamnele chiar pe mine? Și nu e normal ca ministrul să încerce să acopere nemulțumirea familiilor aruncând vina pe mine. Încă o dată: am făcut tot ce e omenește posibil. Și nu am nicio legătură cu misiunea.
– Soțiile susțin că ați vorbit despre eventualele probleme psihice ale piloților.
– Negativ. Niciodată. Altceva le-am spus. Le-am explicat că se face o comisie, complexă, de la Statul-Major. Cu medici, specialiști în aeronave. Și că atunci vom putea vedea ce s-a întâmplat. Când am avut concluziile le-am spus că motoarele aeronavei funcționau perfect. Doamnele spun: „De ce a decolat?”. Nu am niciun amestec în asta.
„Am întâlnit cazuri când piloții au refuzat să zboare”
– Dar de ce a decolat pe datele care există?
– Vremea de la bază nu era sub baremul piloților, al misiunii.
– Puteți explica, vă rugăm, oamenilor ce înseamnă „sub barem”?
– Dacă pregătirea piloților și aeronava impun să ai 1 kilometru vizibilitate, dau un exemplu, când vizibilitatea e de 400 de metri, nu zbori.
– Dar dumneavastră ați refuzat vreodată să zburați?
– Da, de mai multe ori. Poate fi vorba de vreme, de aeronavă, de felul în care te simți. Tu decizi.
– În calitate de comandant de bază ați avut cazuri de refuz?
– Da, am întâlnit cazuri când piloții au refuzat să zboare.
– Dar vremea pe 2 martie nu era sub baremul de zbor ați spus?
– Da, se putea decola conform stării meteo de la bază. E adevărat că mai departe de bază vremea a fost rea, sub baremul lor. Dar COAP le-a zis să se întoarcă.
– Și nu se știa că vremea e „sub baremul lor” înainte de decolare?
– Nu știu exact, nu cred că se știa. Nu știu ce s-a întâmplat mai departe. Nu e OK ca ministrul să dea vina pe mine ca să le împace pe văduve.
***
Citește și:
- Date din dosarul penal: Armata SUA și SMURD nu și-au trimis, din cauza vremii, elicopterele de salvare la accidentul de lângă Baza Kogălniceanu. MApN a făcut-o și au murit 7 oameni
- Ministrul Vasile Dîncu: „A fost un comandant la Baza Kogălniceanu, un idiot, pe el l-am dat deja afară”
- INTERVIU. Comandantul bazei Kogălniceanu din momentul prăbușirii elicopterului: „Habar n-am cine a dat ordinul de decolare”. Mama copilotului: „E un jeg de om”
- DOCUMENTE. Dovada contrazicerii între șefii Aviației în cazul celor 7 militari morți: „Generalul Vrăjescu ordonă ca elicopterul să nu decoleze”. „Domnul general Pană a grăbit decolarea”