Reclamele la pariuri și jocuri de noroc, de multe ori nemarcate, au monopolizat online-ul și TV-ul, după cum explica, într-un interviu pentru Libertatea, influencerul Silviu Istrate, cunoscut pe internet ca Faiăr. Aceste reclame ajung inclusiv la adolescenți și copii, deși legal jocurile de noroc sunt interzise minorilor. În ultima perioadă, modalitatea prin care industria jocurilor de noroc reușește să facă asta este prin așa-zisele „stream-uri de păcănele”, arată jurnaliștii de la publicația Pressone.
O industrie care înflorește și în România, spune sursa citată, și care valorează sute de milioane de dolari.
Cum funcționează?
Influenceri sau youtuberi cu sute de mii de urmăritori promovează jocurile de noroc în transmisiuni live care durează și până la 7 ore. Unul dintre ei este Alex Ghiduș (Marius Alexandru pe numele său real), în vârstă de 26 de ani, cu peste 340.000 de abonați pe YouTube. Seară de seară, Alex transmite live în timp ce se joacă păcănele online, timp de 2-3 ore.
În ultimii ani, transmisiunile live de păcănele au fost o prezență constantă pe toate platformele majore de streaming, inclusiv Twitch, scrie PressOne. Atât în peisajul online românesc, cât și în cel internațional.
Profituri uriașe pentru streameri
Acest tip de conținut le aduce profituri uriașe celor mai populari streameri din SUA. Este și cazul lui xQc, unul dintre cei mai vizionați streameri din lume, cu o medie de 38 de mii de urmăritori/transmisiune live.
Potrivit sursei citate, el a recunoscut în repetate rânduri că are o problemă cu jocurile de noroc și că, în timpul stream-urilor sale de păcănele, a jucat peste jumătate de miliard de dolari.
PressOne scrie că platforma Twitch a început, de anul trecut, să limiteze conținutul care promovează jocurile de noroc. Asta după ce un alt streamer a fost acuzat că și-a escrocat fanii și colegii de breaslă pentru a-și hrăni dependența de păcănele.
În urma măsurilor luate de platformă, numărul vizionărilor de stream-uri cu păcănele a scăzut cu 75%.
Dar influencerii specializați în păcănele nu au făcut decât să se mute pe o nouă platformă de streaming: Kick – lansată de stake.com, unul dintre cele mai mari cazinouri online din lume, și streamerul de păcănele Trainwreckstv.
Potrivit sursei citate, lui xQc, de exemplu, i-au fost oferiți aproximativ 100 de milioane de dolari pentru a transmite live și pe Kick.
Alți youtuberi din SUA s-au lăudat cu câștiguri de peste 360 de milioane de dolari, din live-uri cu păcănele, în doar 16 luni de activitate.
Ce vloggeri români s-au apucat de streaming de păcănele
PressOne notează că în lumea live streaming-ului românesc, influencerii de păcănele pot fi împărțiți în două categorii:
- creatori de conținut care au devenit populari în alte moduri și care apoi și-au suplimentat veniturile prin sponsorizări de la industria jocurilor de noroc;
- creatori de conținut care și-au început carierele online jucând la păcănele și care fac doar asta.
În prima categorie se regăsesc streameri precum Colo, Str3su și Alex Ghidush, iar în a doua, nume precum SterO SlotS, Aparate Pacanele Slots, Seven Slots și Pacanele Sexy.
Alexandru „Colo” Bălan, cunoscut în online drept Colo, este vloggerul despre care Libertatea a scris că a fost reținut de polițiști, în vara anului 2020, pentru instigare la acte de violență, inclusiv agresiuni sexuale.
Ancheta în cazul său a fost deschisă după ce au apărut mai multe înregistrări în care acesta instigă la viol și agresiuni sexuale. „Aia merita violată. Adică la modul cu picioare în gură”, a spus vloggerul într-un live făcut în 2017.
În același video a povestit că a făcut sex cu o minoră. „De la 22 de ani, nu am mai f***t tipe de 15 ani”. După ce a izbucnit scandalul, la sfârșitul lui mai, Bălan a postat un video în care și-a cerut scuze și a afirmat că live-ul în care povestea cum ar viola minore a fost o „glumă extraordinar de proastă”.
Câți bani câștigă streamerii din România?
Recent, vloggerul Colo, amintit mai sus, își anunța fanii că a reușit să-și cumpere mașina visurilor lui: un Lamborghini Urus, care valorează peste 300.000 de euro. Contactat de jurnaliștii de la PressOne, vloggerul n-a vrut să spună public câți bani câștigă de pe urma industriei de păcănele. Și alți streameri români au evitat să ofere informații.
„Vă zic atât. Am primit ofertă de 20 de mii de euro în trei luni să fac live-uri cu păcănele și am refuzat. Prefer să aflu că un copil a zis «p**a mea», de la mine învățat – care nu e atât de rău, toți copiii înjură la un moment dat – decât să aflu că un copil s-a apucat de aparate din cauza mea”, mărturisea, în schimb, un alt youtuber român, Marius Neagu, într-un live de anul trecut, notează sursa citată.
Marius Neagu, cunoscut pe YouTube drept imoGen, este un streamer cu peste 370 de mii de abonați, care susține că de-a lungul carierei i s-au făcut cel puțin trei oferte de a juca la aparate pe live și a refuzat de fiecare dată. Dar el e un caz rar.
Copiii, atrași de reclamele la jocuri de noroc
Un studiu de piață citat de PressOne arată că reclamele marilor companii de jocuri de noroc se adresează inclusiv adolescenților cu vârste cuprinse între 14 și 17 ani. Conform aceleiași cercetări, 66% dintre ei aleg un produs din domeniu în funcție de reclamă, iar 8 din 10 sunt atrași de promoții sau oferte speciale.
Ceea ce promovează și aceste stream-uri de păcănele.
„Știu că sunt copii care mă urmăresc. Chiar dacă nouă cifrele ne arată că sunt majori toți, știm cu toții că mulți mint cu privire la vârstă, pentru a-și face un cont. Mă întâlnesc cu oameni pe stradă, cu părinți, care îmi spun că sunt mulțumiți de conținutul meu, că copiii lor mă urmăresc și că se bucură că nu înjur”, se lăuda Ghidush într-un interviu Libertatea din 2020, citat de PressOne.
Sursa citată notează și faptul că unii streameri n-ar juca pe banii lor, ci cu „bani falși” oferiți de cazinourile online care le sponsorizează transmisiunile live.