Potrivit STS, în primele 6 luni ale anului 2020, în Sistemul 112 au fost preluate peste 4,8 milioane de apeluri, dintre care 2,6 milioane au reprezentat urgențe, printre care nu mai puțin de 311.000 au fost apeluri abuzive.
Recordul este deținut de o persoană din județul Olt, care a sunat
de 9.544 ori la 112, iar alte 44 au apelat numărul unic de urgență de cel puțin
1.000 de ori.
„Cetățenii au sunat în repetate rânduri în mod abuziv, fără să aibă o urgență reală, au făcut glume ori au adus injurii operatorilor, au solicitat informații sau au folosit linia de urgență în contextul unor evenimente pentru care nu era necesară intervenția agențiilor specializate”, se arată în comunicatul transmis, vineri, de STS.
De asemenea, o persoană din Giurgiu a sunat de pe o cartelă
prepay în Centrul 112 și s-a recomandat cu numele de „Iulian”. În doar două
luni, „Iulian” a sunat de peste 1.500 de ori la 112 fără a avea vreo urgență,
invocând diverse motive care nu necesitau intervenția operativă a echipajelor
specializate.
„Iulian” a fost identificat de către polițiștii giurgiuveni
și a primit o amendă, care l-a determinat să nu mai sune la 112 fără motiv.
Nu este singurul caz de acest gen. O persoană din Ilfov a
sunat de 7.573 de ori, o altă persoană din Vaslui a apelat de 6.779 de ori, un
cetățean din Neamț de 5.695 de ori, iar un alt cetățean din județul Cluj de
5.563 de ori”, spun cei de la STS.
Apelarea abuzivă a Serviciului de urgență 112 se pedepsește
cu amendă de până la 2.000 de lei și până la 200 de ore de activități în
folosul comunității, iar dacă echipele de intervenție se deplasează în teren și
constată că a fost alertare falsă, amenda poate ajunge la 4.000 de lei și până
la 400 de ore de activități în folosul comunității.