Înainte de a muri, Alexandra a sunat de trei ori la 112, dar STS a furnizat doar o arie de căutare, cu tehnologia rudimentară pe care o deține în acest moment.
Acum STS susține că a testat deja tehnologia AML pentru localizarea prin GPS a telefonului de pe care se inițiază apelul, cu operatorii de telefonie mobilă, dar așteaptă o lege care să-i permită implementarea sistemului.
Potrivit STS, modernizarea localizării cu ajutorul serviciilor gratuite oferite de Google a fost demarată încă din anul 2017, potrivit Știri pe Surse.
„Serviciul de Telecomunicații Speciale a inițiat demersuri, în
anul 2017, privind implementarea soluției Advanced Mobile Location
(AML), care permite localizarea apelantului la momentul inițierii
apelului, împreună cu cei patru operatori de telefonie mobilă
(Orange, Vodafone, Digi, Telekom) și ANCOM, transmite STS, în timp
ce Gheorghe Dincă a admis că le-a ucis pe cele două fete dispărute
în Olt.
În 2018, în baza testelor realizate împreună cu cei patru
operatori de telefonie mobilă, Serviciul de Telecomunicații
Speciale a anunțat ANCOM că poate să implementeze funcționalitatea
AML.
Transpunerea acestei funcționalități în cadrul Sistemului
național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU) presupune
actualizarea legislației primare existente” a transmis STS.
Există însă unele limitări, căci doar telefoanele inteligente
pot transmite locația.
„În acest sens, STS a implementat o platformă pilot de
preluare și procesare a informațiilor de localizare în format AML
și a efectuat teste cu operatorii de telefonie mobilă. În urma
testelor operatorii mobili au confirmat că pot prelua și transmite
datele de localizare în format AML, însă doar de pe terminale tip
smartphone noi și de ultimă generație. La nivelul STS, aceste date
se pot prelua și afișa ca informație de localizare în cadrul
aplicațiilor de tip GIS.
Serviciul de Telecomunicații Speciale a încheiat cu succes etapa
de testare a conexiunilor cu cei patru operatori de telefonie mobilă
și de integrare a informației de localizare de tip AML în SNUAU,
urmând ca după actualizarea legislației primare aplicabile,
această funcționalitate să fie pusă la dispoziția cetățenilor
care apelează numărul de urgență”.
Pentru modernizarea sistemului, STS afirmă că au aplicat la
obținerea de fonduri europene, dar s-au împotmolit în contestații.
„Până la actualizarea legislației, fiind preocupat de
îmbunătățirea capabilităților de localizare a apelanților la
112, Serviciul de Telecomunicații Speciale a prevăzut, în august
2018, cerințe specifice privind implementarea facilităților de tip
AML/ESL în cadrul unui proiect, cu finanțare europeană, de
modernizare a infrastructurii hardware și software a SNUAU.
Ca urmare a unor contestații înaintate de unii operatori
economici participanți la procedura de achiziție publică, atât la
nivelul Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cât
și la Curtea de Apel, proiectul de modernizare, aflat acum în
stadiul de derulare a procedurii de achiziție, cu termen de
finalizare în 2021, prezintă o întârziere de aproximativ 6 luni”.
Până atunci, STS recomandă utilizarea aplicației „Apel 112”
disponibilă pe Google Play, care transmite automat locația la
momentul apelului de urgență, și care va fi și aceasta
modernizată.