Studiul a fost realizat după chestionarea a 15.607 consumatori din toate colțurile lumii.
Raportul, intitulat ”Comerţul cu amănuntul în 4 dimensiuni: Să înţelegem comportamentul consumatorului într-o eră a relativităţii” arată impactul puternic al tehnologiei asupra comportamentului de achiziții
”Pe fundalul unui peisaj al comerţului remodelat în mod radical de inovaţiile digitale, din raport reies trei macro tendinţe la nivel global în ceea ce priveşte comportamentul consumatorilor: un consumator total omnichannel, care profită de un mix de puncte de angajament digitale şi fizice; un cumpărător experimentat, care caută experienţe comerciale noi, inovatoare şi bazate pe tehnologie şi un vânător care ţine seama de preţ, mereu în căutarea celui mai bun raport calitate-preţ”, se arată în studiu.
Nomadul nu este loial niciunui brand sau magazin
Nomadul este un cumpărător care nu este loial niciunei mărci de produse și niciunui magazin. Acesta analizează mai multe opțiuni de a studiu și localiza produsele înainte de a cumpăra. Raportul arată că 42% dintre cumpărătorii nomazi cumpără online, iar 73% vor să returneze produsele cumpărate online la un magazin cu amănuntul. De asemenea, 55% vor să verifice stocul produselor pe mobil în timp ce se află în magazin.
Jucătorul, as în tehnologie
Jucătorul folosește din plin tehnologia și caută branduri care reinventează procesul de achiziție. Astfel, 44% dintre familii au menționat că retailerii online sunt importanți, iar 35% acceptă livrărea produselor cu drone sau mașini care se conduc singure.
Sigur, aceste tehnologii nu sunt încă disponibile la nivel global, dar mai multe programe-pilot sunt în teste. Spre exemplu, Amazon testează livrări cu ajutorul dronelor în Marea Britanie, iar JD.com, al doilea retailer online al Chinei, testează același lucru în țara lor de baștină.
În privința livrărilor cu mașini care se conduc singure, niciun astfel de serviciu nu este încă disponibil deoarece tehnologia este încă în stadiul incipient, iar legislația actuală necesită prezența în permanență a unui șofer.
Totuși, companii precum producătorul de mașini electrice Tesla testează astfel de tehnologii autonome, ca și Google sau Uber. De asemenea, Samsung a anunțat că va testa mașini care se conduc singure în California, ca și Apple.
De asemenea, din aceeași categorie 43% adoră ideea de a putea să tipărească tridimensional articole de modă personalizate. Este vorba de folosirea imprimantelor 3D, similare practic ”replicatoarelor” din Star Trek.
Fiorul reducerilor întărâtă negustorul
Pentru negustor, comportamentul de cumpărare este dirijat de fiorul câştigului din reduceri și promoții. Un procent de 84% dintre cumpărătorii din această categorie spun că preţurile competitive şi promoţiile sunt aspectele cele mai importante ale experienţei lor de cumpărare.
Tot aici, 65% mai spun că ofertele și promoțiile personalizate sunt cele mai importante pentru ei, iar 50% doresc oferte în timp real în mediul online, în funcție de ce anume vizitează la acel moment.
Așteptări mari de la cumpărăturile online și plăți ușoare pe mobil
Consumatorii au evidențiat în mod masiv rolul tehnologiei. Astfel, aceștia au așteptări comune cu privire la livrare și la retururi, dar au și așteptări legate de plăți mobile și personalizare.
Consumatorii au evidenţiat în mod clar rolul tehnologiei în stabilirea de noi standarde globale în comunitatea comerţului cu amănuntul. Printre acestea se numără aşteptări comune cu privire la retururi şi la livrare, dorinţa de plăţi mobile prin autoservire şi oportunităţi de personalizare.
Astfel, 67% dintre consumatori nu vor să deschidă un cont nou pentru checkout în comerţul electronic dar, în acelaşi timp, 57% vor o opţiune de checkout instantaneu, dintr-un singur click.
Ofertele automate pe baza social media sunt ”înfiorătoare”
De asemenea, 29% consideră ofertele bazate pe datele din rețelele de socializare drept ”înfiorătoare”.
Pe de altă parte, 83% dintre consumatori au indicat că fac cumpărături în magazin cel puţin o dată pe săptămână, iar în ceea ce priveşte articolele de modă, 7% dintre respondenţi fac cumpărături în magazin în fiecare zi şi 22% de câteva ori pe săptămână.
Totodată, 40% dintre consumatori vizitează sau cumpără articole de modă online cel puţin o dată pe săptămână.
Plata pe mobil bate automatul
De asemenea, 60% dintre consumatori vor opțiuni de plată cu mobilul direct în magazin, iar 56% spun că automatele de checkout cu autoservire sunt importante pentru ei.
În ceea ce priveşte simplificarea procesului de returnare, 82% vor posibilitatea de a returna o achiziţie online cu expediere gratuită, iar 34% dintre consumatori vor ferestre de retur mai lungi de 30 de zile.
Transportul gratuit este vital
De asemenea, 70% dintre consumatori vor transport gratuit în două zile la toate achiziţiile.
Un procent de 48% consideră că aprovizionarea automată online ar fi importantă pentru experienţa lor în viitor, numai că 33% consideră că ar fi ”înfiorător” ca un supermarket să expedieze mărfuri pe baza datelor anterioare din achiziții, date de pe rețelele sociale și cele de mediu.
Deja există ”frigidere inteligente” care analizează interiorul și sugerează liste produse. Spre exemplu, LG a prezentat o serie de modele cu sistemul de operare webOS și asistentul virtual Alexa de la Amazon. De asemenea, Samsung vrea să integreze asistentul digital Bixby pe electrocasnicele sale.
În fine, 40% consideră că ar fi ”fantastic” dacă supermarketurile ar folosi tehnologia pentru a ”sugera” o listă de cumpărături fără să taxeze automat pentru ea.
Sistemele cloud, marea provocare
“Pe măsură ce consumatorii confirmă aceste tendinţe prin comportamente de cumpărare, infrastructura în cloud va juca un rol şi mai important, permiţând un ritm de inovare mai rapid şi dând posibilitatea comunităţii de comercianţi cu amănuntul să ţină pasul cu aşteptările şi cu experienţele existente”, arată, în raport, Jeff Warren, vicepreşedinte de strategie pentru retail în cadrul Oracle.
Oracle este al doilea producător de software din lume ca venituri, după Microsoft, dar mai nou produce și servere și sisteme de cloud computing destinate companiilor.