Elevii de școală primară nu au progresat deloc în perioada în care au făcut școală online, potrivit unui studiu realizat de Oxford Leverhulme Centre for Demographic Science, citat de Phys.org, o platformă de știință și tehnologie. Pierderile au fost chiar mai grave la copiii din familiile cu un nivel de educație scăzut.
Datele au fost colectate în Olanda unde școlile s-au închis timp de opt săptămâni la începutul pandemiei, dar cercetătorii spun că rezultatele sunt echivalente și în Marea Britanie sau în alte țări.
Cercetarea arată că în ciuda faptului că au avut dotările la dispoziție pentru a participa la ore, elevii din clasele mici au pierdut o cincime din progresul pe care l-ar fi făcut în mod normal într-un an întreg. Adică fix echivalentul perioadei petrecute acasă.
„Elevii au avut progrese mici sau deloc în timpul învățării de acasă și pierderile sunt cu precădere la elevii cu părinți care au un nivel scăzut de educație. Pentru aceștia pierderile au fost cu 50% mai mari decât la ceilalți”, a explicat Per Engzell, unul dintre autorii studiului.
În alte țări e mai grav
„Aceste rezultate confirmă cele mai mari temeri ale educatorilor și autorităților când s-a intrat în starea de urgență. Olanda a făcut multe lucruri bune. Profesorii și școlile au făcut eforturi mari, guvernul a oferit o susținere în plus și resurse financiare. De la acces la internet la sprijin pentru părinți, toate aceste eforturi făcute în Olanda au fost peste multe țări vecine. E posibil ca în Marea Britanie, unde școlile au fost închise mai mult timp, consecințele să fie mai grave”, crede Arun Frey, un alt cercetător implicat în studiu.
Concluzia generală ar fi că tehnologia nu a ajutat neapărat la diminuarea pierderilor. Iar această descoperire oferă o dimensiune mai gravă realității, având în vedere că alte țări au fost chiar mai puțin pregătite decât Olanda.
Guvernul olandez a pregătit deja un pachet de măsuri în valoare de 8,5 miliarde de euro pentru redresarea sistemului de educație afectat de pandemie, printre măsurile vizate fiind cele de a crește personalul, programe de recuperare pe timpul verii și consiliere psihologică.
Pentru programul de ore remediale (de recuperare a materiei, n.red.), guvernul României plătește 30 de milioane de euro. La acești bani se adaugă pentru educație 4,4 miliarde de euro, fonduri europene din Planul Național pentru Redresare și Reziliență. Tot suntem la jumătatea sumei alocate de Olanda, la o populație școlară echivalentă.
foto: 123rf.com
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro