Două treimi dintre consumatori (68%) își comandă mâncare cu livrare, un procent de 52% comandă la pachet, iar 46% spun că vor să își mențină aceste obiceiuri și după terminarea crizei sanitare, potrivit studiului „Restaurantul viitorului ajunge înaintea programului – E timpul să iei parte‟, realizat de compania de consultanță Deloitte în SUA, în rândul clienților și managerilor de restaurante.
Cine comandă mâncare și de ce
Generația milenialilor, cu vârste între 23 și 39 de ani, plasează cele mai multe comenzi cu livrare (65%), în creștere cu 13% față de perioada anterioară pandemiei.
Un procent de 77% dintre exponenții Generației X, cu vârste cuprinse între 40 și 55 de ani, comandă mâncare la pachet, cu 20% mai mult decât în perioada pre-COVID.
Cost accesibil și timp mic de așteptare
Studiul subliniază că accesibilitatea este motivul principal pentru care 62% dintre consumatori aleg un restaurant.
În contextul actual, conceptul de accesibilitate include în accepțiunea consumatorilor și costurile de transport, timpul de așteptare, adresele de unde pot prelua preparatele la pachet și modalitatea de interacțiune.
Legat de timpul de așteptare, 75% dintre respondenți consideră că 30 de minute sau mai puțin reprezintă un interval rezonabil și doar 20% consideră că este realist să aștepte până la 45 de minute până le este adusă comanda.
Meniuri în familie
Deși sumele cheltuite de clienți la restaurante au scăzut cu peste 20% față de anul precedent, studiul evidențiază o nouă tendință de consum, și anume creșterea notei de plată.
Acest lucru indică faptul că tot mai mulți clienți preferă meniurile de familie sau care includ mai multe porții.
Consumatorii tehnologizați se așteaptă ca restaurantele pe care le frecventează să interacționeze cu ei în mediul digital și să le ofere opțiuni bazate pe tehnologii de ultimă generație, capabile să îi recunoască și să le rețină preferințele.
Aceștia sunt dispuși să aloce resurse financiare suplimentare și să plătească în medie cu 14% mai mult pentru astfel de servicii.
Aplicațiile, la modă
Șapte din zece respondenți preferă să comande cu livrare prin intermediul soluțiilor digitale, 57% dintre ei au instalată pe telefon o aplicație de livrare de mâncare.
Un procent de 48% urmăresc un cont de pe rețelele de socializare al unui restaurant sau al unui brand de produse alimentare.
Patru din cinci respondenți au spus că este mai probabil să aleagă un restaurant despre care știu ce măsuri a luat pentru a asigura curățenia, siguranța preparatelor și a oaspeților și că sunt dispuși să accepte prețuri cu 10% mai mari de la aceste restaurante.
Situația din România
Restaurantele din România s-au adaptat și ele noilor situații.
„Am văzut restaurante care s-au concentrat pe livrări și pe comenzi la pachet prin intermediul platformelor proprii sau al parteneriatelor cu platforme digitale de livrare, dar și pe noi linii de business, cum ar fi crearea de pachete semipreparate sau de meniuri speciale pentru anumite ocazii”, a spus Zeno Căprariu, partener Deloitte România și liderul segmentului produselor de consum.
În România activează mai multe aplicații de livrare de mâncare, precum Food Panda, Takeaway, Glovo și Tazz.