Concluzia studiului realizat de organizația Salvați Copiii e simplă: tinerii din România vor din nou la școală.
Sub denumirea ”Impactul COVID-19 asupra copiilor din România”, studiul arată faptul că 47% dintre copii au folosit doar telefonul mobil pentru a participa la cursurile online, mult peste media altor țări din Uniunea Europeană, iar cercetarea e împânzită de alte cifre îngrijorătoare.
27,2% dintre copii au declarat că au existat o serie de materii școlare care nu au fost acoperite pe durata suspendării cursurilor. Întrebați care a fost principala stare resimțită negativ în timpul cursurilor, 47,5% dintre copii s-au declarat plictisiți, 32,7% – obosiți, 27,1% – triști și iar 23,2% – furioși.
Conform studiului, cei mai mici – din ciclul primar de studii – au resimțit izolarea cauzată de învățământul online cel mai puternic, în timp ce adolescenții s-au simțit și singuri, dar și triști sau furioși în același timp.
Copiii vor la școală, asta e concluzia cea mai directă a sondajului. Cei mai mulți dintre ei s-au confruntat deja cu diverse probleme emoționale, cu sentimente de izolare, panică și furie, iar în cazul celor care nu au avut acces la educația online sau au avut acces limitat, prin intermediul unui telefon, aceste stări sunt dublate de un sentiment dramatic de marginalizare.
Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România:
Cum stăm în raport cu alte țări
În concluziile raportului se face o analiză comparativă cu alte țări din Uniunea Europeană. Concluziia: sărăcia din România a făcut ca izolarea impusă de învățământul online din timpul pandemiei să fie și mai puternică.
Spre exemplu, în Spania, între 5 și 9% dintre copii nu au avut acces la o tabletă sau la un calculator, în timp ce în Finlanda procentul e de 18%. În România, aproape o jumătate dintre cei care ar trebui să participe la ore online nu au avut dispozitive corespunzătoare!
Ministerul Educației estimează că 250.000 de copii nu ar avea acces la dispozitivele necesare, dar reprezentanții Salvați Copiii susțin că analizele lor arată că în această situație se află, în realitate, mult mai mulți copii. Mai exact: 1,8 milioane.
”Sunt aproximativ jumătate dintre copiii din învățământul primar, gimnazial și liceal/profesional care au la dispoziție în familiile lor doar telefonul mobil, ceea ce nu permite o participare reală la actul educațional și nici o comunicare adecvată cu cadrul didactic și colegii în webinariile clasei”, se menționează în raportul citat.
36,7% dintre cei care au participat la studiu au cerut crearea unui website general care să conțină o bază de date cu lecții și exerciții pentru toate clasele, ca orele online să fie mai atractive și utile, iar 28,9% au spus că profesorii ar trebui să fie mai bine pregătiți pentru a folosi aplicațiile disponibile și pentru a susține cursuri online.