Institutul pentru Politici de Transport și Dezvoltare este o organizație non-guvernamentală, care se concentrează pe dezvoltarea sistemelor de transport nemotorizat și militează pentru mersul pe jos.
Indici de lucru
În studiul legat despre orașele în care este cel mai bine să te plimbi au fost luați în calcul mai mulți indici:
- numărul persoanelor care locuiesc la peste 100 de metri de un loc prin care nu trec mașini – îmbunătățește sănătatea, crește siguranța pietonilor;
- proporția persoanelor care locuiesc la cel mult un kilometru distanță de serviciile de asistență medicală și de educație;
- dimensiunea medie a blocurilor – blocurile mai puțin înalte facilitează mersul oamenilor către destinațiile lor fără a ocoli clădirile mari.
Concluzia raportului a fost că foarte puține orașe din lume au acordat prioritate pietonilor și că acestea sunt sufocate de mașini. Calificativele pentru metropolele din SUA au fost deosebit de scăzute din cauza extinderii urbane.
Dintre orașele cu peste 5.000.000 de locuitori, doar Bogota, capitala Columbiei, a fost între primele cinci la toți cei trei indici.
Hong Kong a ocupat primul loc cu 85% de persoane “libere de emisii de gaze” pe o distanță de 100 de metri.
- Hong Kong, China
- Moscova, Rusia
- Paris, Franța
- Bogota, Columbia
- Londra, Marea Britanie
A doua măsură a analizat proporția persoanelor care trăiesc la un kilometru atât de serviciile de asistență medicală, cât și de școli.
La Paris, 85% dintre oameni locuiau la această distanță.
- Paris
- Lima, Peru
- Londra
- Santiago de Chile, Chile
- Bogota
Khartoum, Sudan, a obținut cel mai mare scor în ceea ce privește dimensiunea și înălțimea medie a blocurilor de locuințe.
- Khartoum, Sudan
- Bogota
- Lima
- Karachi, Pakistan
- Tokyo, Japonia.
Raportul include dovezi că mersul este mai ușor și mai sigur acolo unde poluarea aerului e mai redusă.
- locuitorii au probleme mai puține cu obezitatea
- părinții au mai mult timp de joacă alături de copii
- sunt mai puține decese în accidentele rutiere
- afacerile au performanțe mai bune
- inegalitate mai redusă.
230.000 de pietoni din întreaga lume ar putea fi uciși în accidente rutiere anul acesta.
“Pentru a asigura condiții de mers pe jos sigure, este esențial să schimbăm echilibrul spațiului din orașele noastre”, a declarat Heather Thompson, șefa ITDP.
Indianapolis a fost cel mai slab clasat oraș din SUA, cu doar 4% dintre persoane apropiate de sistemul de educație și asistență medicală și 9% lângă o zonă fără mașini.
Printre alte orașe care au obținut punctaje mari pentru apropierea de zonele fără mașini se numără Berlinul și Barcelona, Melbourne, Sydney și Washington DC. Pentru apropierea de asistență medicală și școli, Katmandu, în Nepal, și Atena, Grecia, sunt bine clasate.
Raportul citează exemple de evoluții remarcabile: Pune, India, unde o reproiectare a drumurilor a acordat prioritate pietonilor și bicicliștilor, prin construirea de trotuare largi și a unor zone de joacă pentru copii.
“În pandemie, milioane de oameni au redescoperit bucuria mersului pe jos și vor să se plimbe în siguranță, dar asta ne-a arătat că multe dintre străzile noastre nu sunt potrivite pentru asta”, a concluzionat Mary Creagh, de la organizația britanică Living Streets.
Foto: EPA (Battersea Park, Londra)