Opt din cele nouă panouri de mozaic pe care autoritățile americane le-au returnat recent țării din Orientul Mijlociu nu sunt ceea ce par a fi, potrivit afirmațiilor făcute de Djamila Fellague, de la Universitatea din Grenoble.
Ea susține că a descoperit dovezi că falsificatorii au copiat desenele din mozaicurile originale aflate în situri arheologice sau muzee din Sicilia, Tunisia, Algeria și Turcia.
„Opt din cele nouă panouri de mozaic returnate erau falsuri, care [sunt] relativ ușor de detectat, deoarece modelele folosite sunt mozaicuri celebre”, spune Fellague.
Ea a evidențiat un panou care înfățișează un uriaș Anguiped, despre care crede că se bazează pe o secțiune a faimoaselor mozaicuri din Villa Romana del Casale din Sicilia, care face parte din patrimoniul mondial UNESCO.
De asemenea, ea susține că a descoperit că un mozaic cu Neptun și Amphitrite a luat ca model principal un mozaic găsit la Constantine, în Algeria, care se află la Luvru, la Paris, de la mijlocul secolului al XIX-lea.
Dintre celelalte mozaicuri returnate în Liban, ea susține că există doar un singur exemplu pentru care falsificatorii s-au inspirat dintr-un mozaic real din Liban – o bine-cunoscută reprezentare a lui Bacchus din Muzeul Național din Beirut.
Christos Tsirogiannis, profesor invitat la Universitatea din Cambridge și expert de frunte în antichități jefuite și rețele de trafic, consideră că dovezile sunt irefutabile.
El a declarat că, dacă dezvăluirea s-ar dovedi adevărată, ar fi extrem de jenant pentru biroul procurorului districtual (DA) din Manhattan, care a anunțat repatrierea antichităților în Liban pe 7 septembrie.
Comunicatul său de presă de la acea dată a precizat că nouă mozaicuri incluse în ceremonia de repatriere se aflau printre zecile de antichități din Orientul Mijlociu și Africa de Nord care ar fi fost aduse în New York de un traficant de antichități libanez.
În 2022, unitatea de combatere a traficului de antichități (ATU) a procurat un mandat de arestare și a solicitat o notificare roșie de la Interpol.
„Chiar dacă nu ești un expert, dacă pui falsul lângă mozaicul autentic, vezi cât de asemănătoare sunt, dar și cum calitatea nu este, de fapt, atât de bună”, susține Tsirogiannis.
El a adăugat că presupușii falsificatori au făcut greșeala de a copia mozaicuri bine- cunoscute, care au fost fotografiate pe scară largă de către turiști, imaginile fiind disponibile pe internet și în publicații academice. „Toată chestiunea este o nebunie. Autoritățile fac în mod continuu aceste lucruri fără să consulte experți.”
Înainte de a fi confiscat de autoritățile americane în 2021, unul dintre panourile de mozaic a fost pus în vânzare în 2018 într-o galerie din New York, cu o estimare de sub 20.000 de dolari.
Fellague bănuiește că un atelier de mozaicuri de falsificatori a fost localizat undeva în Orientul Mijlociu, probabil în anii 1970 și 1980, judecând după alte piese care au apărut pe piața de artă.