E-4B Nightwatch a fost conceput pentru a proteja președintele, secretarul apărării, șefii de stat major și alți înalți oficiali în caz de urgență națională sau de distrugere a centrelor de comandă și control de la sol și pentru a acționa ca un centru de comandă militară din aer.

În prezent sunt 4 aparate în dotarea Air Force, dar aeronavele au în jur de 50 de ani.

În contextul amenințărilor nucleare transmise de Rusia, prin programul „Survival Airborne Operations Center (SAOC)”, guvernul de la Washington a comandat construirea a 5 noi „avioane ale apocalipsei”.

Prețul exact este 13.080.890,647 de dolari, echivalentul a în jur de 12,38 de miliarde de euro. Contractul a fost câștigat de Sierra Nevada Corporation, cu sediul în Sparks (statul american Nevada).

Aeronava E-4B Nightwatch se bazează pe modelul Boeing 747-8, care nu este produs la scară din 2022. În timpul pandemiei, multe companii aeriene au renunțat treptat avioanele „jumbo” din motive de cost.

Avioane cumpărate de la sud-coreeni și transformate în „centre de comandă zburătoare”

Korean Airlines a vândut 5 dintre avioanele sale 747-8 dezafectate către Sierra Nevada Cooperation pentru 675 de milioane de dolari (639 de milioane de euro). Avioanele sunt acum transformate în „centre de comandă zburătoare”, iar livrările sunt planificate între 2030 și 2036.

Puntea principală este împărțită în 6 zone funcționale: o zonă de lucru pentru comandă, o sală de conferințe, o sală de briefing, o zonă de lucru pentru echipa de operațiuni și zone de odihnă cu paturi supraetajate.

Puntea superioară este formată din puntea de zbor, o zonă de odihnă a echipajului și o zonă de lounge. Există spațiu pentru până la 111 persoane la bordul actualului „Doomsday jet”.

Pot rezista atât ploii radioactive, cât și atacurilor electromagnetice

Producătorul asigură că jeturile sunt blindate și „pot rezista atât ploii radioactive, cât și atacurilor electromagnetice. Deoarece au autonomie de 15.000 de kilometri și pot fi alimentate în zbor, pot rămâne în aer până la o săptămână”.

Operarea „avioanelor apocalipsei” este costisitoare: 159.529 de dolari pe oră (150.000 de euro), ceea ce le face „cea mai scumpă aeronavă din forțele aeriene americane”.

Pentru comparație: dacă închiriezi un Boeing 747 civil, ora de zbor ar costa în jur de 20.000 de euro.

De ce nu construiește Boeing

Producătorul american de avioane Boeing a respins contractul. Motivul? A fost atribuit la un preț fix. Compania construiește în prezent două noi „Air Force One”, programate să fie livrate în 2027 și 2028.

Un preț de 3,9 miliarde de dolari a fost convenit cu Pentagonul,. dar costurile de construcție au explodat, iar Boeing are pierderi mari în proiect.

Boeing a pierdut alte 8 miliarde de dolari pentru KC-46,. MQ-25 Stingray și pentru aeronava de antrenament T-7 Red Hawk a Forțelor Aeriene. Toate au fost contracte cu preț fix.

 
 

Urmărește-ne pe Google News