Cei cinci pasageri ai submarinului au fost declarați decedați
Resturile găsite pe fundul mării sunt „în concordanță cu o implozie catastrofală”, au precizat oficialii de la Garda de Coastă a SUA, într-o conferință de presă, în care au confirmat și că pasagerii submarinului sunt decedați.
Vehiculul operat de la distanță (ROV) a găsit conul de coadă al Titanului pe fundul mării, la aproximativ 490 de metri distanță de epava Titanicului și alte resturi în apropiere, potrivit contraamiralului John Mauger, comandantul primului district al Gărzii de Coastă.
„În urma acestei determinări, am notificat imediat familiile în numele Gărzii de Coastă a SUA și al întregului comandament unificat. Transmit cele mai profunde condoleanțe familiilor. Îmi pot doar imagina cum a fost pentru ei și sper ca această descoperire să le ofere o oarecare alinare în această perioadă dificilă”, a spus Mauger.
Submersibilul a pierdut contactul duminică dimineața cu nava sa de sprijin la aproximativ o oră și 45 de minute după ce s-a scufundat. Mauger a spus că este „prea devreme pentru a spune când s-a produs implozia”.
El a precizat că Garda de Coastă americană a avut balize sonar în apă timp de 72 de ore. De când au fost amplasate, acestea nu au detectat „niciun eveniment catastrofal”, a spus Mauger.
Paza de coastă americană confirmă că resturile găsite provin de la submersibilul dispărut
Resturile descoperite în zona de căutare în apropierea epavei Titanicului provin de la submersibilul dispărut duminică, a confirmat joi Paza de Coastă americană, într-o conferință de presă.
Echipajele de căutare au descoperit „cinci bucăți majore diferite de resturi” identificate din submersibilul Titan, potrivit Pazei de Coastă.
„Primul lucru pe care l-am găsit a fost conul din față al submarinului. Apoi am găsit un câmp mare de resturi. În acel câmp mare de resturi, am găsit clopotul din față al carcasei sub presiune. Acesta a fost primul indiciu că a avut loc un eveniment catastrofal”, a declarat contraamiralul John Mauger de la Garda de Coastă a SUA
OceanGate: Echipajul de la bordul submersibilului s-a pierdut
OceanGate, compania care deține submarinul dispărut, a transmis joi, într-un comunicat că firma crede că pasagerii submersibilului cu destinația Titanic „s-au pierdut, din păcate”.
„În acest moment, credem că CEO-ul nostru, Stockton Rush, Shahzada Dawood și fiul său Suleman Dawood, Hamish Harding și Paul-Henri Nargeolet, s-au pierdut, din păcate. Acești bărbați erau adevărați exploratori care împărtășeau un spirit distinct de aventură și o pasiune profundă pentru explorarea și protejarea oceanelor lumii. Inimile noastre sunt alături de aceste cinci suflete și de fiecare membru al familiilor lor în această perioadă tragică”, a transmis OceanGate.
Specialist: Dacă a fost o implozie, moartea a fost instantanee
Pasagerii de la bordul submarinului dispărut Titan au murit instantaneu fără ca măcar să știe că există o problemă dacă nava a suferit o implozie, a declarat Dale Mole, un fost medic al marinei americane, la BBC.
Declarația a fost făcută după ce un expert în operațiuni de căutare și recuperare în ape adânci și prieten cu doi dintre pasagerii aflați în submarin a declarat că printre resturile descoperite se numără „un cadru de acostare și un capac din spate al submersibilului”.
Potrivit lui Dale Mole, afirmația este „un indiciu al unei implozii”.
Expert: „Cadrul de acostare și capacul din spate al submarinului”, printre fragmentele găsite
David Mearns, un expert specializat în operațiuni de căutare și recuperare în ape adânci, a declarat că fragmentele găsite includ „cadrul de acostare și capacul din spate al submarinului”.
„Un câmp de resturi înseamnă că submersibilul s-a destrămat, pentru că știm că au pierdut comunicațiile la aproximativ 3.300 de metri… așa că acest lucru indică cel mai rău scenariu, adică o defecțiune catastrofală, o implozie”, a spus David Mearns, la Sky News.
O zonă de fragmente a fost găsită în zona de căutare a submersibilului, lângă epava Titanicului
O zonă de fragmente a fost descoperită de un vehicul operat de la distanță (ROV) în apropierea epavei Titanicului, a anunțat Garda de Coastă americană.
Autoritățile „evaluează informațiile”, a precizat aceeași sură. Nu este clar dacă aceste resturi au legătură cu submersibilul dispărut.
Co-fondatorul OceanGate: Timpul rămas pentru salvare este mai lung decât „cred majoritatea oamenilor”
Co-fondatorul OceanGate, Guillermo Söhnlein, a spus joi că timpul rămas pentru salvarea pasagerilor este mai mare decât „ceea ce cred majoritatea oamenilor”.
„Astăzi va fi o zi critică în această misiune de căutare și salvare, deoarece proviziile de susținere a vieții submarinului încep să se epuizeze. Sunt sigur că echipajul și-a dat seama cu câteva zile în urmă că cel mai bun lucru pe care îl poate face pentru a-și asigura salvarea este să extindă limitele acestor provizii relaxându-se cât mai mult posibil. Cred cu tărie că fereastra de timp disponibilă pentru salvarea lor este mai lungă decât cred majoritatea oamenilor”, a spus Söhnlein, citat de CNN.
Echipele de salvare continuă să desfășoare „o operațiune activă de căutare și salvare”
Echipele de salvare continuă să desfășoare „o operațiune activă de căutare și salvare” a submersibilului Titan dispărut, au declarat reprezentanții Gărzii de Coastă americane.
„Continuăm să ne gândim în continuare la membrii echipajului și la familiile acestora în timp ce continuăm cu această operațiune de căutare și salvare, deși suntem conștienți de timp și am luat în considerare o mulțime de date și informații în cadrul căutării”, a declarat contraamiralul John Mauger, de la Garda de Coastă a SUA, la Sky News, întrebat dacă consideră că oxigenul de la bordul submarinului s-a terminat până acum.
„Aceasta este încă o operațiune de căutare și salvare activă în acest moment și folosim echipamentele pe care le avem pe fundul apei, vehiculele operate de la distanță pentru a ne extinde capacitatea de căutare”, a adăugat acesta.
„Aventurierii de la bord ar ști să folosească cât mai puțin oxigen posibil”
Dacă estimările oficiale spun că rezervele de oxigen ale submarinului dispărut s-au epuizat – teoretic – care mai sunt așteptările?
Un prieten a doi dintre pasagerii aflați la bordul submersibilului dispărut a declarat că încă mai are speranțe că nava va fi găsită, scrie CNN.
„Știu că aventurierii de la bord sunt experimentați, foarte experimentați”, a declarat Per Wimmer, care s-a înscris anterior în două excursii pe Titan, anulate.
„Ei ar ști, fără îndoială, ce înseamnă să o ia mai ușor și să folosească cât mai puțin oxigen posibil și, prin urmare, să prelungească cât mai mult posibil termenul potențial”, a adăugat el.
Wimmer a spus că prezența la bordul navei a directorului executiv al OceanGate, Stockton Rush, este utilă, deoarece acesta cunoaște „toate detaliile despre cum funcționează acest submersibil”.
Un vehicul operat de la distanță „a ajuns pe fundul mării”
Un vehicul operat de la distanță „a ajuns pe fundul mării” și a început, joi dimineața, devreme să caute submersibilul dispărut, potrivit Gărzii de Coastă americane.
„Nava canadiană Horizon Arctic a desfășurat un ROV (vehicul subacvatic operat de la distanță) care a ajuns pe fundul mării și a început căutările submarinului dispărut”, a scris pe Twitter Garda de Coastă americană.
Mesajul a precizat de asemenea că „nava franceză LAtalante își pregătește ROV-ul pentru a intra în apă”.
Echipele care caută submersibilul dispărut „au nevoie de un miracol” pentru a-l găsi
Echipele care caută submersibilul dispărut „au nevoie de un miracol” pentru a-l găsi înainte ca rezervele de oxigen să se epuizeze, a declarat pentru CNN un important explorator la mare adâncime.
„Vestea bună acolo este că se pot întâmpla miracole”, a spus David Gallo, consilier principal pentru inițiative strategice la RMS Titanic Inc.
„Trebuie să nu ne gândim tot timpul la ceas și să mergem cât mai repede posibil”, a declarat Gallo.
Gallo este coleg cu scafandrul francez Paul-Henri Nargeolet, unul dintre pasagerii submarinului. El a spus că Nargeolet, un explorator experimentat, se va asigura că zgomotele captate de echipele de căutare „nu pot fi interpretate ca fiind altceva decât umane” – asta dacă într-adevăr zgomotele provin din interiorul navei.
Căutările avansează, dar uneori mai greoi decât ar fi sperat unii
Victor 6000, un submersibil operat de institutul francez de cercetare Ifremer, a ajuns în zona de căutare, scrie BBC.
Lucrând în schimburi de patru ore, o echipă de doi piloți va naviga și va controla mișcările robotului dintr-o cameră de control aflată la bordul navei de suprafață, Atalante.
https://twitter.com/leparisien_sci/status/1671453946097827841?ref_src=twsrc%5Etfw
Luminile și camerele de luat vederi pe care Victor 6000 le are la bord vor permite echipei de pe nava de suprafață să vadă în timp real ce se află pe fundul oceanului.
Submersibilul francez dispune, de asemenea, de două brațe mecanice capabile de manevre extrem de delicate, care ar putea permite eventuala deblocare a submarinului.
În prezent, operațiunea de căutare este derulată de agenții guvernamentale americane și canadiene, precum și de firme comerciale care operează la mare adâncime. Toate au capacități diferite și iată câteva dintre ele:
Deep Energy – Navă comercială pentru instalarea cablurilor cu doi roboți care pot opera până la 3.000 m adâncime.
Atlantic Merlin – Navă canadiană de aprovizionare offshore cu un sistem de troliu de 4.000 m. Transportă roboți, dar nu se știe la ce adâncime pot opera.
Skandi Vinland – Navă de sprijin submarin cu doi roboți, dar nu se știe la ce adâncime pot opera.
LAtalante – Nava operată de francezi, care a ajuns la locul incidentului cu un robot ce poate opera la adâncimea la care se află epava Titanicului.
Horizon Arctic – navă comercială încărcată cu echipamente de sprijin.
Glace Bay – navă navală canadiană care transportă o cameră de decompresie și este pregătită să ofere asistență medicală.
John Cabot – Navă de cercetare științifică cu capacități de căutare prin sonar, operată de Garda de Coastă canadiană.
Stockton Rush a vorbit despre faptul că a „încălcat câteva reguli” în cariera sa
Stockton Rush, directorul executiv al companiei OceanGate și una dintre cele cinci persoane aflate la bordul submersibilului Titan dispărut în apele Atlanticului de Nord, a vorbit, într-un interviu acordat anul trecut, despre faptul că a „încălcat câteva reguli” în cariera sa, relatează CNN.
Într-un alt interviu acordat jurnalistului David Pogue, Stockton a afirmat că „la un moment dat, siguranța este pur și simplu o risipă”.
Mai multe detalii interesante din declarațiile șefului OceanGate
Experții din industrie au invocat o serie de probleme de siguranță ale submarinului
Înainte de dispariția submersibilului, experții din industrie au invocat o serie de probleme de siguranță ale acestuia, scrie CNN.
Operatorul submarinului, OceanGate Expeditions, s-a confruntat, de asemenea, cu o serie de probleme mecanice și cu condiții meteorologice nefavorabile, care au forțat anularea sau amânarea unor călătorii, în ultimii ani, potrivit documentelor judiciare, scrie CNN.
CNN a realizat o listă de observații privind siguranța submarinului:
Temerile unor angajați: Documentele depuse la tribunal arată că doi foști angajați ai OceanGate au exprimat separat îngrijorări similare privind grosimea corpului submersibilului. Un fost angajat al OceanGate a declarat pentru CNN că învelișul a fost construit cu o grosime de 5 inci (12,7 centimetri), în timp ce inginerii companiei i-au spus inițial că se așteptau ca acesta să fie cu doi inci (cinci centimetri) mai gros.
Îndoielile experților: Experții din industrie și-au exprimat neliniștea în urmă cu cinci ani cu privire la „abordarea experimentală” a OceanGate în cazul proiectării submarinului și a călătoriilor acestuia în adâncul oceanului.
Comisia pentru vehicule subacvatice cu echipaj a Societății de Tehnologie Marină i-a scris în 2018 directorului general al OceanGate, Stockton Rush, și și-a exprimat în mod specific îngrijorarea cu privire la lipsa unei certificări de evaluare a riscurilor maritime.
„Există 10 submarine în lume care pot merge la 12.000 de metri și mai mult”, a declarat Will Kohnen de la Marine Technology Society. „Toate sunt certificate, cu excepția submersibilului OceanGate”, a spus acesta.
Nava nu este clasificată: Titan nu face obiectul reglementărilor guvernamentale care stabilesc standardele de siguranță, deoarece tehnologia este nouă și nu a fost încă analizată, a susținut operatorul turistic.
Majoritatea navelor închiriate, fie că este vorba de petroliere sau de nave comerciale, sunt „clasificate” de organizații independente, care stabilesc standardele de siguranță. Dar Titan nu este clasificat, se arată într-o postare din 2019 pe blogul companiei, care susține că acest proces de aprobare împiedică inovațiile.
Întârzieri și probleme mecanice: Firma de turism Henry Cookson Adventures, cu sediul la Londra, care a încheiat un acord în 2016 pentru a duce mai mulți la epava Titanicului, a acuzat OceanGate că nu are o „navă în stare de navigabilitate”.
Mai exact, un proces civil intentat în 2021, care a fost ulterior respins, sugera că întârzierile călătoriei ar fi putut fi cauzate de faptul că „nava nu a putut fi certificată la momentul respectiv pentru operațiuni sigure”. O postare din 2018 pe site-ul OceanGate a afirmat însă că „întârzierile cauzate de vreme și fulgere” au împiedicat-o să finalizeze o serie de scufundări de testare.
Un cuplu din Florida a susținut, într-un proces intentat la începutul acestui an, că nu a putut obține o rambursare a banilor după ce expediția lor planificată spre epava Titanicului în 2018 cu OceanGate a fost amânată în mod repetat, a relatat anterior CNN.
Învelișul reconstruit: Unele expediții au fost amânate după ce OceanGate a fost nevoită să reconstruiască corpul submarinului Titan, deoarece acesta prezenta „o uzură ciclică” și nu ar fi fost capabil să se deplaseze la o adâncime suficientă pentru a ajunge la epava Titanicului, potrivit unui articol din 2020 al GeekWire, care l-a intervievat pe CEO-ul Rush.
Probleme anterioare: OceanGate l-a luat pe jurnalistul David Pogue, de la CBS News, pentru o scufundare pe Titan, anul trecut, dar călătoria a fost anulată din cauza unei defecțiuni a echipamentului, după ce submersibilul coborâse doar zece metri. La o scufundare ulterioară, submarinul a pierdut contactul cu nava-mamă și nu a reușit să găsească epava Titanicului. „Am fost pierduți timp de două ore și jumătate”, a declarat un pasager pentru CBS.
Problemele bateriei: Un document judiciar din noiembrie al unui consilier al companiei a sugerat că, într-o scufundare anterioară, submarinul a întâmpinat o problemă cu bateria și a trebuit să fie „atașat manual la platforma sa de ridicare”, ceea ce provocat „daune minore susținute ale componentelor sale externe”.
Precizările OceanGate privind siguranța: Într-un document depus în instanță în 2021, reprezentantul legal al OceanGate a lăudat capacitățile submarinului. Documentul spune că Titanul a fost supus la peste 50 de scufundări de testare și că a rezistat cu brio, mulțumită învelișului său din fibră de carbon și titan, de 5 inci grosime.
În dosar se precizează că submarinul este rezultatul a peste opt ani de muncă, inclusiv „lucrări detaliate de inginerie și dezvoltare în cadrul unui contract de 5 milioane de dolari încheiat de companie cu Laboratorul de Fizică Aplicată al Universității din Washington”.
Dar aceste afirmații sunt contestate. Universitatea din Washington a declarat că laboratorul nu s-a ocupat niciodată de proiectarea, ingineria sau testarea submarinului Titan.
Universitatea a declarat că colaborarea sa cu OceanGate „a avut drept rezultat o navă cu cocă de oțel, numită Cyclops 1, care poate călători la 500 de metri adâncime, o adâncime mult mai mică decât cea la care a călătorit submersibilul Titan al OceanGate”.
Separat, Boeing a declarat că nu a fost partener în proiectarea Titan și că nu a proiectat sau construit submersibilul, în ciuda unui comunicat de presă din 2021 al OceanGate care menționează compania drept „partener”.
***
UPDATE ora 10.15: Este puțin probabil ca submersibilul să fi suferit o defecțiune catastrofală, a spus inginerul care a proiectat nava pe care regizorul James Cameron a folosit-o pentru a ajunge în Groapa Marianelor.
„Sunetul călătorește deosebit de bine sub apă”, a declarat Ron Allum, un inginer și explorator australian de mare adâncime, fost coproiectant al submersibilului Deepsea Challenger, pe care Cameron l-a folosit în 2012 pentru a ajunge în cel mai adânc punct cunoscut al mării.
„O implozie catastrofală ar putea fi auzită la mii de kilometri și ar putea fi înregistrată”, a spus el, potrivit The Guardian.
O implozie ar declanșa probabil semnale în dispozitivele militare de mare precizie folosite pentru înregistrarea sau ascultarea sunetelor subacvatice.
„Eu cred că corpul submarinului este intact, dar că a rămas fără energie” a mai spus Allum.
UPDATE ora 10.00: Doctorul David Gallo, specialist în explorări la mare adâncime, crede că ar fi nevoie de un miracol pentru salvarea celor cinci persoane aflate la bordul submersibilului.
El a declarat pentru emisiunea Good Morning Britain de la ITV că zgomotele detectate din adâncurile oceanului sunt „credibile și repetabile”, ceea ce înseamnă că echipele trebuie să presupună că acestea provin de la submersibil și să se miște rapid pentru a-l localiza.
„Trebuie, în acest moment, să presupunem că acela este submarinul și să ne deplasăm rapid în acel loc, să îl localizăm și să trimitem roboți acolo jos pentru a verifica dacă acolo se află submarinul”, a spus el.
„Ei trebuie să meargă complet pregătiți, ca și cum submarinul ar fi acolo, deoarece e nevoie de ore pentru a-l localiza și a-l aduce la suprafață”.
UPDATE ora 09.00: Printre ultimele imagini cu Titan.
Cu doar câteva zile în urmă, jurnalistul Kenny Sharpe de la CBC a făcut aceste fotografii la St Johns.
Sharpe spune că nu știa ce fotografiază în acel moment. S-a dovedit a fi vorba chiar despre submersibilul Titan, care era remorcat în larg.
Imaginile arată cum micul submarin este tras de nava Polar Prince, în timp ce echipajul se îndreaptă spre locul unde a naufragiat Titanicul.
https://twitter.com/kscSharpe/status/1670944171350192129?ref_src=twsrc%5Etfw
UPDATE ora 08.50: Garda de Coastă americană a estimat că oxigenul de la bordul submersibilului ar trebui să se termine în jurul orei 07.18, ora Washingtonului, adică 14.18 ora României.
Doctorul Ken Ledez, expert în medicină hiperbară la Universitatea Memorial din St Johns, Newfoundland, a explicat pentru BBC ce înseamnă asta.
Supraviețuirea după terminarea oxigenului depinde de metabolismul fiecărei persoane, iar unele pot supraviețui mai mult decât altele, a spus el.
„Nu este ca și cum ai stinge o lumină, ci ca și cum ai urca un munte”, a explicat expertul.
„Vor face tot ce pot pentru a-și reduce consumul de oxigen, se vor odihni, vor încerca să fie cât mai relaxați și mai calmi posibil”, a spus el. Prea multă activitate ar putea provoca o creștere a metabolismului și ar putea genera mai mult dioxid de carbon, a explicat doctorul.
Ledez a mai spus spune că hipotermia i-ar putea ajuta pe pasageri.
„Există posibilitatea ca, dacă se răcesc suficient de mult și își pierd cunoștința, să supraviețuiască. Bătăile inimii pot fi foarte lente când este frig”, a spus el.
„Ar putea continua o săptămână după limite? Mă îndoiesc că da. Dar unii ar putea supraviețui mai mult decât alții”, a spus el.
UPDATE ora 22.54: Conferința de presă ținută, miercuri, de Garda americană de Coastă s-a axat în mare parte pe zgomotele misterioase produse de „bubuiturile” auzite, relatează BBC News.
Căpitanul Jamie Frederick, coordonatorul de intervenție din cadrul Gărzii de Coastă, a declarat că, din câte a înțeles, un avionul canadian P-3 a detectat astăzi, 21 iunie, noi zgomote, după cele depistate marți de un avion canadian.
Alături de Frederick, la conferința de presă a participat și Carl Hartsfield, un expert în domeniul sunetelor marine. Hartsfield le-a spus reporterilor că este foarte greu de distins ce sunt zgomotele depistate.
Echipa acestuia are „mai mulți senzori în zonă, care transmit datele celor mai buni oameni din lume și le transmit echipei pentru a putea lua decizii”. „Ei trebuie să elimine potențialele surse artificiale, altele decât Titan (submersibilul dispărut, n.r.)”, a adăugat el.
Iată ce se știe până acum despre aceste zgomote:
- Primele zgomote au fost detectate marți, 20 iunie, de un avion canadian P-3;
- Garda de Coastă a trimis echipe pentru a cerceta zona în care au fost detectate zgomotele;
- Alte zgomote au fost detectate și în cursul zilei de miercuri, 21, iunie;
- Din nefericire, oceanul este un loc zgomotos și rămâne neclar ce sunt aceste sunete.
Conform estimării echipajelor de căutare și salvare, se crede că echipajul aflat la bordul submersibilului are oxigen pentru mai puțin de 20 de ore.
UPDATE ora 22.48: Garda americană de Coastă și alte agenții care participă la efortul pentru găsirea submersibilului dispărut continuă să desfășoare misiunea de căutare și salvare, chiar dacă oxigenul scade la bordul navei, relatează CNN.
„Aceasta este 100% o misiune de căutare și salvare. Ne aflăm în mijlocul unei operațiuni de căutare și salvare și vom continua să punem la dispoziție toate resursele pe care le avem pentru a încerca să găsim Titan (submersibilul dispărut, n.r.) și membrii echipajului”, a declarat miercuri, în timpul unei conferințe de presă, căpitanul Jamie Frederick, coordonatorul de intervenție din cadrul Gărzii de Coastă.
Potrivit acestuia, autoritățile cred că echipajul de pe submersibil are „porții limitate” de mâncare și apă. De asemenea, Frederick a mai spus că oxigenul disponibil este „doar un element de informație” pe care salvatorii îl analizează atunci când stabilesc planurile și pașii următori.
„Trebuie să rămânem optimiști și plini de speranță atunci când ne aflăm într-un caz de căutare și salvare”, a precizat căpitanul.
UPDATE ora 22.40: Căpitanul Jamie Frederick, coordonatorul de intervenție din cadrul Gărzii de Coastă americane, a declarat miercuri că zona de căutare la suprafață a submersibilului dispărut este acum „de aproximativ două ori mai mare decât (statul american) Connecticut și are o adâncime de până la două mile și jumătate”, relatează CNN și BBC News.
El a precizat că salvatorii au extins „exponențial” zona de căutare, iar aceasta se extinde „în fiecare oră”.
Căpitanul Frederick a adăugat că, în timpul operațiunii, membrii echipelor de căutare trebuie să țină cont de „condițiile meteorologice în continuă schimbare”.
UPDATE ora 22.30: Căutările în jurul zonei în care au fost identificate zgomote în Oceanul Atlantic marți și miercuri dimineață „au dat rezultate negative”, a anunțat Garda de Coastă americană, adăugând că echipajele încă depun eforturi pentru a localiza ce a anume a produs bubuiturile, informează CNN.
„Nu știm ce sunt”, a declarat căpitanul Jamie Frederick, coordonatorul de intervenție din cadrul Gărzii de Coastă, în legătură cu zgomotele.
El a precizat că echipamentele speciale au fost mutat pentru a căuta de unde provin bubuiturile, iar datele de la aeronava canadiană care a detectat prima dată zgomotele au fost împărtășite cu experții de la Marina americană.
Aceste date vor fi „luate în considerare în viitoarele planuri de căutare”, a spus Frederick, adăugând că informațiile studiate până acum sunt „neconcludente”.
UPDATE ora 17.42: Comandantul Primului District al Pazei de Coastă a SUA, contraamiralul John Mauger, a extins eforturile de căutare a submersibilului dispărut, după ce zgomotele unor bubuituri au fost detectate de sondele din ocean, relatează CNN.
„Nu cunoaștem sursa acelor zgomote, dar am împărtășit această informație cu experții Marinei pentru a ne putea da seama ce sunt”, a declarat contraamiralul american, într-o intervenție la postul de televiziunea CBS.
Între timp, comandamentul internațional comun implicat în efortul de căutare a „reprioritizat cele două vehicule operate de la distanță pe care le avem, pentru a desfășura căutări în apă, și singura navă de suprafață care are capacitate de sonar a fost trimisă la suprafața apei, în zona acelor zgomote, pentru a vedea dacă putem localiza sursa acelor zgomote și localiza persoanele din submersibil”, a precizat Mauger.
Contraamiralul a mai spus că zona în care se desfășoară căutările este un „loc incredibil de complex”.
„Există mult metal și diferite obiecte în apă în jurul acestui sit”, a spus el, descriind zona în care se află epava Titanicului. „De aceea este atât de important că am angajat experți din cadrul Marinei care înțeleg știința din spatele zgomotului și care (…) ne pot oferi informații mai bune despre care ar putea fi sursa acestui zgomot”, a adăugat Mauger.
Întrebat cât timp vor mai spera oficialii să găsească submersibilul, Mauger a spus: „Atâta timp cât există o șansă de supraviețuire, vom continua să lucrăm cu acest comandament comun extins pentru a pune la dispoziție toate resursele pentru căutare”.
El a adăugat că Paza de Coastă va continua, în următoarele 24 de ore, să aducă nave suplimentare, vehicule telecomandate și avioane pentru a cerceta zona.
Miercuri, alte trei nave au sosit pentru a se alătura efortului de căutare a submersibilului dispărut, potrivit unui mesaj postat pe Twitter de către Paza de Coastă a SUA. Una dintre nave – John Cabot – are „capacități de sonar cu scanare laterală” și se alătură celorlate două vase, Skandi Vinland și Atlantic Merlin, în căutari.
Sonarul cu scanare laterală este un sistem utilizat pentru „detectarea și vizualizarea obiectelor de pe fundul mării”, potrivit Administrației Naționale Oceanice și Atmosferice din SUA (NOAA). Cu toate acestea, sonarul cu scanare laterală nu poate măsura adâncimea, așa că este frecvent utilizat în coordonare cu alte instrumente pentru a oferi informații detaliate despre ceea ce se află pe fundul oceanului, menționează NOAA.
UPDATE ora 8.30: Paza de Coastă americană a confirmat, printr-un mesaj pe Twitter, că un avion canadian „a detectat zgomote subacvatice în zona de căutare”, relatează BBC.
„Avionul canadian P-3 a detectat zgomote subacvatice în zona de căutare. Ca urmare, operațiunile ROV (cu vehicule operate de la distanță – n.r.) au fost relocate în efortul de a explora originea zgomotelor. Aceste căutări ROV au dat rezultate negative, dar continuă”, a precizat Paza de Coastă.
„În plus, datele provenite de la aeronava P-3 au fost transmise experților noștri din Marina SUA pentru o analiză suplimentară care va fi luată în considerare în viitoarele planuri de căutare”, au mai transmis autoritățile americane.
Anterior, presa americană a relatat despre o notă a Departamentului pentru Securitate Internă al SUA, potrivit căreia „bubuituri” au fost depistate de un avion canadian echipat cu capacități de detectare subacvatică.
UPDATE ora 7.11: Echipajele care participă la misiunea de căutare a submarinului Titan au auzit „bubuituri la un interval de 30 de minute”, potrivit CNN, care citează o notă internă transmisă de salvatori oficialilor.
După patru ore de la auzirea primelor sunete, mai multe nave și sonare au fost trimise în zonă, iar sunetele s-au auzit în continuare.
Încă nu este clar de la ce anume provin, iar autoritățile nu au anunțat oficial aceste informații, precum nici dacă au găsit vreo nouă pistă în căutarea submarinului.
Comandanţii Gărzii de Coastă americane continuă să conducă operaţiunea complexă de căutare, pe o suprafaţă de ocean mai mare decât statul Connecticut – aproximativ 20.000 km pătraţi, notează News.ro.
Echipe de salvare din Marină, forţele aeriene şi paza de coastă din Canada, precum şi din garda naţională aeriană din New York acordă asistenţă. O navă de cercetare franceză s-a alăturat, de asemenea, operaţiunilor de căutare
Se crede că submersibilul Titan se află la aproximativ 1.450 km (900 de mile) spre est şi 643 km (400 de mile) spre sud de capitala statului Newfoundland, St Johns.
Contactul cu submarinul, care ar fi trebuit să facă o scufundare de două ore şi jumătate până la locul epavei Titanicului, a fost pierdut după o oră şi 45 de minute.
Potrivit estimărilor Gărzii de Coastă americane, Titan mai are la bord aproximativ 30 de ore de oxigen.
UPDATE ora 23.57: Președintele american Joe Biden „urmărește îndeaproape“ eforturile de căutare a submersibilului dispărut în apropierea epavei Titanicului, a anunțat marți Casa Albă, potrivit CNN.
Coordonatorul Consiliului de Securitate Națională pentru comunicare strategică, John Kirby, a subliniat eforturile de căutare și salvare desfășurate de Garda americană de Coastă în colaborare cu navele canadiene și cu alte agenții. „Cu siguranță, președintele dorește ca Paza de Coastă să continue să participe la această intervenție”, a declarat Kirby.
Oficialul de la Casa Albă a precizat că Marina americană este, de asemenea, în așteptare „dacă va fi nevoie de ea, deoarece are unele capacități în ape adânci pe care Garda de Coastă nu le-ar avea neapărat”.
„Noi toți, inclusiv președintele, ne exprimăm gândurile față de echipajul de la bord, precum și față de membrii fără îndoială îngrijorați ai familiilor lor (…) – și vom continua, vom continua să căutăm, vom continua căutările”, a adăugat el.
UPDATE ora 21.10: Reprezentanții Gărzii americane de Coastă estimează că mai sunt „aproximativ 40 de ore de aer respirabil” la bordul submersibilului dispărut, pe baza rapoartelor inițiale care indicau 96 de ore rămase, informează CNN și BBC News.
Nava a pierdut contactul după o oră și 45 de minute de la scufundare, duminică, a precizat Garda de Coastă americană. La acel moment, oficialii au estimat că mai era oxigen pentru 96 de ore de viață.
„Știm că (submersibilul) mai are aproximativ 40 de ore de aer respirabil, pe baza acelui raport inițial”, a declarat marți, într-o conferință de presă, căpitanul Jamie Frederick, din cadrul Departamentului de răspuns al primului district al Gărzii de Coastă.
Cinci persoane se află la bordul submarinului dispărut.
Până în prezent, „eforturile de căutare ale Gărzii de Coastă și ale partenerilor săi nu au dat niciun rezultat” în căutarea submersibilului turistic dispărut, a precizat căpitanul Frederick.
Potrivit acestuia, Garda de Coastă se coordonează, începând de duminică, și cu alte agenții, inclusiv cu Marina americană și Paza de Coastă canadiană, pentru desfășurarea căutărilor.
UPDATE ora 19.55: Garda de Coastă americană a anunțat că, până acum, au fost cercetate 10.000 de mile pătrate în căutarea submersibilului dispărut în timp ce transporta turiști către epava Titanicului, informează CNN.
O aeronavă canadiană P3 Aurora a sosit pentru a ajuta la efectuarea căutărilor prin sonar, a precizat Garda de Coastă, într-un mesaj publicat pe Twitter. Două nave de cercetare, R/V Polar Prince și R/V Deep Energy, continuă, de asemenea, căutările la suprafață.
Tot marți, guvernul de la Paris a anunțat că președintele francez Emmanuel Macron a ordonat trimiterea navei de cercetare Atlante, pentru ca aceasta să se alăture eforturilor internaționale de căutare a submarinului dispărut. „Ideea și dorința noastră sunt ca nava să ajungă cât mai repede posibil, ceea ce ar trebui să se întâmple miercuri la ora locală 20.00′, a declarat secretarul de stat francez însărcinat cu problemele maritime, Hervé Berville, pentru postul BFMTV.
Nava Atlante este echipată cu un robot subacvatic care poate ajunge până la 4.000 de metri adâncime, iar echipa de operare a robotului a plecat din orașul francez Toulon, potrivit lui Berville. „Este o cursă contracronometru care a început aseară (luni, n.r.) și Franța a răspuns apelurilor autorităților americane”, a adăugat oficialul francez.
***
Știrea inițială: Submarinul a dispărut duminică în largul coastei din sud-estul Canadei, iar la bordul acestuia se află patru pasageri și pilotul, a anunțat Garda de Coastă a SUA. Între pasageri se numără și Hamish Harding, un miliardar britanic în vârstă de 59 de ani.
Contactul cu vasul a fost pierdut după o oră și 45 de minute de la scufundare, iar ulterior a fost declanșată o operațiune de căutare și salvare.
În acest moment, în misiunea de căutare sunt implicate nave și avioane americane și canadiene, inclusiv avioane speciale de tip P8 Poseidon.
Navele sunt adunate într-o zonă aflată la aproximativ 1.450 km est de Cape Cod, peninsula din Massachusetts, SUA, în timp ce au fost scufundate sonare care pot monitoriza până la o adâncime de 3.962 de metri.
„Este o zonă îndepărtată și este o provocare să efectuezi o căutare în acea zonă îndepărtată. Estimăm că avem la dispoziție între 70 și 90 de ore”, a declarat luni, 19 iunie, contraamiralul John Mauger al Gărzii de Coastă din SUA, citat de Reuters.
„Șansele nu par de partea celor de la bord”
În funcție de unde și la ce adâncime se află submersibilul, pot fi opțiuni limitate pentru navele de salvare – chiar și pentru flota avansată de submarine cu propulsie nucleară a Marinei SUA, scriu sursele citate.
Submarinele cu propulsie nucleară de miliarde de dolari ale Marinei SUA pot rămâne sub apă atât timp cât proviziile pentru echipaj rezistă și de obicei operează până la 243 de metri.
Adâncimea maximă pentru submarine este clasificată, dar experții spun că adâncimea maximă până la care poate ajunge un submarin al Marinei SUA este de 457 până la 609 metri, în funcție de clasa submarinului.
Sub aceste adâncimi, presiunea apei pe carena submarinului ar face ca acesta să explodeze, ceea ce înseamnă că nu se pot scufunda pe fundul oceanului, unde se află epava Titanicului, notează CNN.
Un fost căpitan al unui submarin din marina SUA, Thomas Shugart, a declarat pentru CNN că „șansele nu par de partea celor aflați la bord”, având în vedere că încă nu a fost detectat niciun semnal de la submarin.
„În timp ce sper să fie bine pentru echipaj și pasageri, trebuie să spun că în acest punct lucrurile par foarte incerte, având în vedere că nu am avut niciun semnal de atât timp”, a spus fostul căpitan de submarin, în momentul actual analist la un centru pentru securitate.
El a completat că un semnal al submarinului ar fi fost detectat deja, dacă submersibilul ar fi avut „o problemă minoră, care ar fi dus la ieșirea sa la suprafață”.
„În schimb, dacă sunt blocați pe fundul oceanului, din cine știe ce motiv, încă rămâne de aflat dacă este o operațiune de salvare care îi poate scoate la timp. Iar dacă submarinul a fost inundat, având în vedere adâncimile la care se află, din nou șansele nu par mari”, a mai spus acesta.
Submarinul dispărut aparține de OceanGate Expeditions, o companie privată care organizează expediții la mare adâncime. Submarinul se afla într-o expediție de opt zile la locul epavei Titanicului, plecând duminică din St. Johns, Newfoundland, potrivit CNN.
Avem subiectele la matematica de la Evaluarea Nationala 2023!
Vezi rezolvarea subiectelor la mate de la Evaluarea Nationala 2023