Pasul 1: discuţiile de la om la om
Un reprezentant al comitetului de bloc – administratorul, preşedintele, casierul – trebuie să stea de vorbă cu restanţierii fără să amâne prea mult, după două-trei plăţi neonorate. Este posibil ca unii proprietari să nu fie strâmtoraţi financiar, ci să nu treacă pe la casieria asociaţiei din lipsă de interes sau de timp.
Pasul 2: notificările scrise
Ele intră în scenă după ce discuţiile s-au încheiat fără rezultatele dorite. Notificările se fac din partea asociaţiei de proprietari şi trebuie să conţină, în mod obligatoriu, un termen de plată, urmând ca în cazul depăşirii acestuia asociaţia să treacă la paşii următori.
Pasul 3: eşalonarea plăţii
Este o măsură înţeleaptă şi umană, în cazul în care restanţierii au reale probleme financiare: asociaţia le propune să-şi plătească eşalonat cotele de contribuţie. Eşalonarea trebuie să prevadă plata lunară a cotelor curente de contribuţie împreună cu o tranşă din restanţe şi să stabilească termene exacte de plată, urmând ca în cazul nerespectării acestora să se treacă la alte modalităţi de recuperare a sumelor datorate, iar eşalonarea să fie anulată.
Pasul 4: scutirea de penalizări
Se poate oferi un astfel de “bonus” celor care plătesc integral cotele de contribuţie restante. Atenţie însă, doar adunarea generală a proprietarilor poate lua o astfel de decizie, cu majoritatea simplă (50 + 1). Iar penalizările vor fi şterse doar după plata integrală a cotelor de contribuţie, şi nu înainte.
Pasul 5: măsurile forte
Dacă toată bunăvoinţa ei se loveşte de un zid, asociaţia nu mai are încotro: trebuie să apeleze la instanţa de judecată şi, după aceea, la o firmă de recuperare a datoriilor.