În 1977, România a semnat un acord pentru a participa la construirea unei reţele de autostrăzi TEM (Trans European Motorway) care să uşureze tranzitul în zona Europei Centrale şi de Est. Ceauşescu a reuşit să construiască porţiunea Bucureşti – Piteşti şi o mică parte din Autostrada Soarelui, între Feteşti şi Cernavodă.
100 km, făcuţi de Nicolae Ceauşescu
În anul 1999, România a semnat prelungirea participării la acest proiect. În fine, conform documentelor semnate, până în anul 2030 ţara noastră trebuie să construiască 2.833 de kilometri de autostradă, adică Reţeaua TEN Centrală, iar până în 2050, alţi 963 de kilometri, în Reţeaua TEN Globală. În total, 3.796 de kilometri! Cele mai importante sunt Coridorul IV Nădlac – Constanţa, care va face legătura cu autostrada Giurgiu – Bucureşti – Focşani – Albiţa, adică porţiunea românească a autostrăzii care va înconjura Marea Neagră şi Borş – Calafat, şi partea românească a autostrăzii Via Carpatia, care va lega Mediterana de Marea Nordului. După cum se vede, implicaţiile internaţionale sunt foarte serioase, dar…deocamdată, România are… aproape 550 de kilometri de autostradă, din care 100 construiţi de Ceauşescu. Practic, din 1999, de la resemnarea înţelegerilor, până acum, adică în 14 ani, autorităţile au reuşit să dea în folosinţă 450 de kilometri de autostradă. Pentru a se menţine în graficul semnat cu celelalte state europene, în următorii 17 ani ar trebui să mai construiască aproximativ 2.300 de kilometri.
Autostrăzile trasate cu mov reprezintă Reţeaua TEN Centrală, în lungime de 2.833 de kilometri, care trebuie să fie gata până în anul 2030 şi din care am reuşit să construim doar 550 de kilometri, pe câteva segmente. Cele trasate cu roz fac parte din Reţeaua TEN Globală, de 963 de kilometri, şi trebuie să fie gata până în anul 2050