Pentru a debloca nava masivă din Canalul Suez, inginerii implicați au avut nevoie de o aliniere a stelelor, de fapt, de o aliniere a soarelui, a Pământului și a lunii.
Incidentul care a dus la eșuarea navei Ever Given și la blocarea totală a canalului prin care trece 12% din comerțul internațional a avut loc marți. Fiecare moment era crucial. Cu fiecare zi trecută, nava bloca bunuri în valoare de 9,6 miliarde de dolari, potrivit unei analize Bloomberg.
Momentul oportun vizat de echipele de salvare a fost luna plină de săptămâna aceasta, care a generat, începând de duminică, creșterea nivelului apelor în canal cu aproximativ 45 de centimetri mai mult decât în timpul mareelor obișnuite.
Asta a permis mișcarea navei cargo fără descărcarea unei părți a uriașei sale încărcături de 18.000 de containere, operațiune ce ar fi putut dura săptămâni.
Dar inginerii au fost nevoiți să se miște foarte repede pentru a profita de această fereastră îngustă, de doar câteva zile.
Cum acționează superluna
Nivelul apei este mai ridicat de fiecare dată când există o lună plină sau nouă, iar acest lucru se întâmplă atunci când luna este aliniată cu soarele, și nici Pământul, nici luna nu se află la mijloc.
Această aliniere generează o forță gravitațională pe ambele părți ale Pământului. Drept rezultat, nivelul apelor în timpul fluxului este mai mare, iar în timpul refluxului este mai mic decât de obicei.
Acest eveniment are loc de două ori pe lună.
De data aceasta însă, efectul a fost amplificat de prima superlună a anului, adică momentul în care o lună plină coincide cu momentul în care satelitul natural al Pământului se află cel mai aproape de planeta noastră.
Pentru pasionații de astronomie, fenomenul este interesant deoarece luna este mai mare și mai strălucitoare. Echipele implicate în operațiunea de salvare a navei Ever Given aveau însă așteptări mult mai pragmatice.
Când a devenit clar că remorcherele nu vor putea debloca singure nava, specialiștii au început să își pregătească operațiunea de salvare pe baza acestui moment.
Potrivit oamenilor implicați în operațiune, mare parte din muncă a presupus dislocarea a zeci de mii de metri cubi de nisip. Draglinele au fost prin urmare poziționate la fața locului, unde au lucrat non-stop.
Luni a fost cea mai importantă zi, tocmai pentru că nivelul apei a ajuns la maxim, a relatat Lars Mikael Jensen, șeful rețelei globale a A.P. Moller-Maersk, o importantă companie maritimă.
„În ultimele câteva zile, toate remorcherele disponibile au fost mobilizate”, a explicat acesta pentru Wall Street Journal.
O problemă de costuri
Ratarea acestui moment ar fi fost o greșeală costisitoare.
Vasele care așteptau să traverseze canalul, câteva sute deja, se confruntau deja cu perspectiva unui ocol, de-a lungul Africii, pentru a ajunge la destinație, în Europa sau Asia.
Asta le-ar fi întârziat călătoria cu săptămâni de zile.
Sea-Intelligence, o firmă de analiză din Copenhaga, a estimat că efectul unei eventuale schimbări de traseu, de-a lungul coastelor Africii sau prin canalul Panama ar fi redus capacitatea rezervei mondiale de containere cu 6% pe termen lung, tocmai pentru că vasele ar fi avut nevoie de mai mult timp pentru a ajunge la destinație.
Președintele egiptean Abdel Fattah Al Sisi ordonase deja Autorității Canalului Suez să înceapă munca pentru un plan alternativ, care ar fi presupus descărcarea unor containere. China, SUA, Grecia și Emiratele Arabe Unite se oferiseră să ajute.
Dar echipele de salvare doreau să evite această alternativă cu orice preț.
Fotografia virală nu a spus toată povestea
Nu a fost de la bun început foarte clar cât de gravă era situația navei operate de grupul taiwanez Evergreen, după ce acesta a lovit malul de est al canalului, în timpul unei furtuni de nisip, pe 23 martie, în jurul orei locale 07.30.
Anchetatorii egipteni au indicat faptul că vântul puternic ar fi putut să fie de vină, dar au continuat să caute și posibila dovadă a unei erori umane sau a unei defecțiuni.
Ei au evidențiat și pericolul unui fenomen cunoscut drept „efectul de canal”, care poate trage o navă masivă mai aproape de maluri, atunci când aceasta navighează pe un canal îngust, cu ape puțin adânci.
Echipele de salvare erau totuși optimiste.
Pe baza unei analize efectuate de o echipă de scafandri, Autoritatea Canalului Suez a permis mai multor nave să intre în canal, în perspectiva unei deblocări cât mai rapide.
Nu la fel de optimistă a fost comunitatea internațională, care a observat fără îndoială imaginea unui excavator solitar ce încerca să dezgroape din nisip etrava uriașei nave, o fotografie care s-a viralizat instantaneu.
„Sunt conștient de existența acelei fotografii care s-a viralizat, dar oamenii au crezut că era singura noastră procedură”, a declarat Osama Rabie, președintele Autorității Canalului Suez, într-o conferință de presă, duminică.
De fapt, când efortul inițial a eșuat, Rabie a trimis mai multe dragline cu scopul de a îndepărta nisipul din jurul vasului, pentru a ajuta remorcherele să miște puțin câte puțin uriașa navă.
Iar în operațiune a fost implicată, încă de joi, o echipă a companiei Smit Internationale N.V. Firma olandeză specializată în astfel de operațiuni de salvare a mai fost implicată, printre altele, în recuperarea submarinului rusesc Kursk, care se scufundase, în anul 2000, după o explozie, cu toți cei 118 de membri ai echipajului.
Un remorcher salvator
Vineri, autoritatea terminase deja 87% din operațiunea de dislocare a nisipului, îndepărtând în jur de 17.000 de metri cubi, echivalentul a șapte piscine olimpice.
„Am fost nevoiți să săpăm adânc pentru a o debloca. Nimic altceva nu se poate întâmpla până când nu rezolvăm asta”, explica, săptămâna trecută, o persoană implicată în operațiunea de salvare.
Progresul i-a ajutat pe salvatori să permită mișcarea elicei pentru prima dată de la blocajul de marți, iar echipele implicate au sperat că ar putea debloca complet nava.
Dar speranțele s-au năruit după ce nivelul apei a scăzut, iar prova navei a rămas înfiptă în malul nisipos al canalului.
Sâmbătă, echipa de salvare folosea deja 12 remorchere. În acel moment draglinele îndepărtaseră mai bine de 25.000 de metri cubi de nisip.
Duminică seară, superluna ridicase nivelul apelor cu aproape doi metri, cu 46 de centimetri mai mult decât pe 23 martie, momentul în care nava eșuase.
La ora 2 dimineața, operațiunea a primit o susținere puternică din partea unui remorcher olandez, Alp Guard, mult mai puternic decât celelalte remorchere aflate la fața locului.
Apoi, eforturile majore din ultimele zile au început să dea rezultate, remorcherele reușind să miște ușor nava, pe măsură ce nivelul apei a crescut.
Momentul important a fost cel în care salvatorii au reușit să deblocheze prova navei din malul estic al canalului, în jurul orei 5 dimineață.
„Munceam deja de patru zile cu remorcherele noastre”, a declarat căpitanul Wessam Hafez, un pilot veteran din Egipt. „Când a venit și remorcherul cel mare am reușit imediat să eliberăm pupa din nisip”, a spus el.
Apoi, două remorchere au tras de pupa navei, în vreme ce alte două au împins din partea opusă și, încet, nava a fost aliniată pe canal.
Momentul a fost salutat cu bucurie de oamenii de la fața locului, care au strigat „Allahu akbar” (”Allah e mare”), pentru a sărbători victoria.
Nick Sloane, un expert în operațiunile de salvare, care a coordonat eforturile de ranfluare a navei de croazieră Costa Concordia, a subliniat că cei câțiva centimetri de apă aduși de maree au făcut o diferență majoră pentru eforturile de deblocare a navei.
„Pentru o navă atât de mare, impactul este substanțial”, a spus el.