67.428.600 milioane de lei, fără TVA, plătește CFR S.A. pentru 15.000 de tone de motorină necesară funcționării locomotivelor. Deși estimarea inițială a valorii contractului, la momentul lansării anunțului de achiziție, era cu 4.578.600 de lei mai mică, la momentul atribuirii, valoarea finală a crescut pentru aceeași cantitate. Creșterea accizei până la 2.245,11 lei/tonă “a umflat” contractul pentru motorină. Totuși, compania CFR SA și-a permis în aceste condiții să achiziționeze toată cantitatea cerută prin anunțul de participare.
Aceiași bani, combustibil mai puțin
La licitație au fost doi ofertanți: Oscar DownStream, cel mai mare distribuitor neafiliat de carburanți din România, și Rompetrol Downstream. Contractul a fost câștigat de prima societate, care a oferit un preț mai mic pentru cele 15.000 de tone de combustibil. Reprezentatul Oscar DownStream, Alin Niculae, a declarat pentru Libertatea că acciza introdusă începând cu 15 septembrie și 1 octombrie nu a modificat doar prețurile, ci și compotamentul de consumul la nivel național. “Am observat deja acest lucru. Imediat după, vânzările au scăzut cu 10-12%. Este simplu, se cumpără de aceeași bani. Vânzarile scad, consumul se reduce”, spune Alin Niculae.
Cum fac bani statele din jurul Românie pe seama accizei mărite
Reprezentatul Oscar DownStream mai spune că cei care influențează cel mai mult comportamentul de consum sunt transportatorii rutieri internațional. În urma creșterii accizei, și implicit a prețului la pompă, cei mai mulți dintre ei nu mai aleg să alimenteze în țară. Astfel, scăderea consumului din România a însemnat o creștere pentru alții. Indirect, transportatorii români contribuie la bugetele naționale ale țărilor din jur prin achiziția de combustibil deja accizat, susține reprezentantul Oscar DownStream.
“Consumul acesta se exportă. Se duce în țările vecine. Consumatorii, transportatorii români, nu mai alimentează pe teritoriul României, alimentează imediat după graniță că-i mai ieftin. La fel și la intrarea în țară. În loc să alimenteze la Arad sau Oradea, alimentează în Ungaria, în Ucraina. Vin cu plinul făcut. Asta înseamnă o scădere a consumului cu 500.000-800.000 de tone la nivel de consum național pe an. Asta pe toate produsele”, conchide Alin Niculae.
Cele mai recente date cu privire la consumul de combustibili la nivel național au fost calculate de Ziarul Financiar. În 2013, în România, mediul de afaceri, instituțiile statului și populația activă au consumat 5,2 milioane de tone de benzină și motorină.
Citește și: