Pictura abstractă din 1941, 120 pe 114 centimetri, reprezintă o grilă de culori din bandă adezivă care se încrucișează pe orizontală și pe verticală (galben, roșu, albastru și negru).
Lucrarea „New York City I” a fost prima dată expusă la Muzeul de Artă Modernă din New York în 1945, însă a intrat în colecția de artă a landului german Renania de Nord-Westfalia începând cu 1980.
Potrtivit curatorului Susanne Meyer-Büser, tabloul a fost cu susul în jos de la prima sa expoziție din 1945. „Motivul principal? Mondrian nu semnase pictura”, a explicat Meyer-Büser.
Ea bănuiește că în timpul pregătirilor pentru prima expoziție, unul dintre angajați pur și simplu a împachetat-o în sens greșit!
„Grila îngroșată ar trebui să fie sus, precum un cer închis la culoare”, a spus Meyer-Büser. „Sunt 100% sigură că tabloul a fost pus invers”, a completat specialista.
Ea a descoperit accidental o fotografie care fusese făcută în studioul lui Mondrian din New York, după moartea lui: „Tabloul era acolo, invers decât este în muzeul nostru!”.
În ciuda tuturor dovezilor care arată că lucrarea este în prezent afișată cu susul în jos, ea va fi expusă la fel cum a fost în ultimii 77 de ani în noua expoziție Mondrian Evolution, care se deschide sâmbătă, 29 octombrie, la Düsseldorf.
„Banda adezivă pe baza căreia a fost lucrat fabloul este deja foarte slăbită și de-abia stă prinsă”, a explicat Meyer-Büser. „Dacă ai întoarce-o invers, gravitația ar trage-o în altă direcție. Iar acum este parte a poveștii lucrării”, a adăugat ea.
Ce ar fi spus artistul avangardist despre situație? „Cu siguranță i-ar fi plăcut, spune Susanne Meyer-Büser. Mondrian a fost un artist modern care a lucrat mult cu reflecții și rotații”.
Pictura în ulei cu un nume similar și de aceeași mărime, „New York City”, este expusă în Paris, la Centrul Pompidou, tot cu susul în jos!
Foto: Profimedia