Cuprins:
Camerele radar sunt ineficiente
Motivul principal pentru această decizie, așa cum a explicat autoritatea de transport din Estonia, este că „Toţi ştiu deja unde se află aceste camere şi nu mai e un secret pentru nimeni că foarte mulţi şoferi îşi reduc viteza doar în proximitatea lor, după care accelerează şi depăşesc din noua viteza regulamentară, iar asta le face ineficiente în a combate cu adevărat fenomenul vitezei excesive”.
Situația actuală a camerelor de radar în Estonia
În 2018, Estonia a instalat 48 de radare fixe în întreaga țară, dintre care doar 34 mai sunt funcționale în prezent. În 2019, poliția a primit 8 radare mobile cu camere, similare celor introduse recent în România. Statisticile arată că anul trecut, din totalul de 321.000 de amenzi pentru viteză excesivă, 200.000 au fost emise de cele 8 camere mobile, restul fiind înregistrate de camerele fixe.
Noua strategie de monitorizare a traficului
În locul camerelor fixe, autoritățile estoniene plănuiesc să implementeze soluții mai avansate. Poliția estoniană dezvoltă un sistem de patrulare mobilă, echipat cu tehnologie capabilă să măsoare viteza tuturor vehiculelor din jur și să detecteze alte încălcări, cum ar fi neutilizarea centurii de siguranță sau folosirea telefonului mobil la volan.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_9ec7fcf7deb015081503f095201e7fec.jpg)
Aceste vehicule de patrulare avansate sunt similare celor introduse în Republica Moldova în urmă cu doi ani, care au demonstrat o eficiență ridicată în detectarea încălcărilor rutiere.
Camere pentru calcularea vitezei medii
O altă inovație pe care Estonia intenționează să o adopte este implementarea camerelor care calculează viteza medie pe anumite sectoare de drum. Această idee este inspirată din experiența Lituaniei, unde astfel de sisteme au redus rata accidentelor cu peste 50% în zonele monitorizate.
Funcționalități extinse ale noilor sisteme de monitorizare
Noile camere vor avea capacități suplimentare, precum verificarea automată a asigurării obligatorii și a inspecției tehnice periodice (ITP) pentru vehiculele detectate. Pentru camioane și alte vehicule care plătesc taxe de drum, sistemul va verifica și plata acestora. Încălcările identificate vor duce la emiterea imediată de amenzi.
Modificări legislative necesare
Pentru implementarea acestor noi tehnologii, Estonia recunoaște necesitatea unor modificări legislative. Autoritatea de transport va formula propunerile necesare, care vor fi apoi dezbătute și votate în parlament.

Monseur • 21.03.2025, 18:11
NU se laudau si la noi acum o suta de ani cu camerele alea pe DN1, care masoara viteza medie? Ce s-a schimbat?
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_7b5eecd46c2ed116771d8b8d0dc194e5.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_442e1d7e5de0e81ba7eb12213daafa65.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_187c1f98291e213ad1aa19926de767e4.jpg)
:quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/276_626f48c3c678af312037fbe2c25ab81c.png)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_f718ab0a097fa424254a7df4d5714081.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_28c34895ffa4c75e09133ec3eea6f90c.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_44a5768a62d66c8d47d24284ddd41423.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_ea1add916daeedb289585f533688cb6d.jpg)