După trei ani școlari desfășurați sub semnul pandemiei, care au schimbat modul în care ne raportăm la educație, Inspectoratul Școlar Județean (ISJ) Timiș anunță că are în plan organizarea unui festival dedicat stării de bine a copilului. Va include și sesiuni de formare în urma cărora profesorii din școlile de masă vor afla de la colegii lor din învățământul special cum să le predea elevilor cu cerințe educaționale speciale (CES).
Inspectoratul dorește să implice comunitatea locală și așteaptă propuneri de activități inclusiv de la ONG-uri până pe 7 mai. Festivalul TeamEdu se va desfășura între 30 mai și 3 iunie. Mai multe despre acest proiect a spus Nadia Baloteanu, coordonatoarea lui și inspector școlar pentru educație permanentă, într-un interviu pentru Școala 9.
„Un exercițiu de încălzire”
Școala 9: Unii experți în științele educației argumentează importanța cultivării stării de bine în școală, prin măsuri integrate, pe tot parcursul anului. De ce alege inspectoratul Timiș să promoveze această stare de bine printr-un festival și nu printr-o acțiune mai ,,oficială”/instituțională, desfășurată la nivelul unităților de învățământ?
Nadia Baloteanu: Starea de bine în școală e una dintre preocupările mele constante de-a lungul celor 31 de ani de carieră didactică. Cred că promovarea stării de bine prin politici educaționale implementate la nivelul unităților de învățământ ia ceva timp și pregătire și că ar trebui să debuteze ca program, cu obiective măsurabile și structură, la început de an școlar.
Numirea mea în funcția de inspector școlar pentru educație permanentă a avut loc în acest an școlar, la sfârșitul lunii martie, fapt ce-mi oferă posibilitatea să gândesc un program pe termen lung, cu aplicabilitate din următorul an.
Abia s-a încheiat perioada în care izolarea socială a lăsat amprente în special asupra copiilor. Festivalul educației din Timiș – TeamEdu nu vrea să rezolve problemele sau să vindece rănile, ci să fie ca un exercițiu de încălzire. Să ofere școlii și comunității ocazia de-a face lucruri împreună pentru copii și să vadă că ele pot continua și dincolo de oblăduirea inspectoratului școlar județean.
„Lucrurile mari se întâmplă cu pași mici”
– Cum vă veți organiza pentru ca acest festival să își atingă obiectivele?
– Cred că lucrurile mari se întâmplă cu pași mici și la firul ierbii. În organizarea și desfășurarea festivalului mă bucur de sprijinul necondiționat al doamnei inspector școlar general, care a îmbrățișat ideea și a generat un alt fel de inspectorat, mai deschis spre comunitate.
Importantă este, de asemenea, implicarea colegilor din școli și sprijinul oferit de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Timiș și de Palatul Copiilor din Timișoara. Îmi dă speranță și deschiderea reprezentanților unor instituții-cheie din județ: Instituția Prefectului, Consiliul Județean, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară Banatul (USAMVB) și Muzeul Satului Bănățean.
Festivalul se va întinde pe cinci zile. În prima zi se va desfășura un târg al ofertei educaționale din liceele timișene, un eveniment cu tradiție organizat în fiecare an de CJRAE și ISJ. A doua zi va fi un târg al ofertei universitare, pentru că liceenii au nevoie să fie orientați și în carieră. Apoi, urmează 1 iunie, iar gazda noastră va fi Muzeul Satului Bănățean, unde se vor desfășura tot felul de activități.
Penultima zi le-o vom dedica adulților, atât cadrelor didactice, cât și părinților. Colegii mei consilieri și colegii din învățământul special vor organiza ateliere și cafenele ale părinților, precum și workshopuri pentru colegii din școlile de masă, unele vizând chiar starea de bine. Ce vor face, de fapt, colegii din învățământul special? Ceva foarte important: vor pune bazele unui parteneriat cu școlile de masă, dar și cu comunitatea.
– Ce planuri aveți pentru ultima zi?
– Va fi dedicată conferinței TeamEdu, unde speakeri vor fi profesorii care au făcut schimbări la firul ierbii, specialiști în educație și părinți. Și-a anunțat, de exemplu, prezența un părinte care are un copil special, un părinte care a mers în afară pe banii lui și s-a format într-o terapie care în România nu există, pentru a-și putea ajuta mai bine copilul. Dumnealui ne va povesti cum pot fi folosite elemente din această terapie în gestionarea copiilor care au dizabilități de tipul dizabilității copilului său, dar și cum arată o zi din viața unui părinte de copil special.
Oricine din comunitate e binevenit să inițieze o activitate
– De unde ați obținut resurse pentru acest festival?
– O parte din resursele materiale provin dintr-o finanțare a Consiliului Județean Timiș. USAMVB Timișoara și Muzeul Satului Bănățean oferă locații și sprijin logistic. Iar înainte de Paște am avut discuții cu reprezentanții unor companii care ar putea oferi sponsorizări. Lor li se alătură prieteni dispuși să doneze atât sume de bani, cât și priceperea lor în anumite domenii, în ore de voluntariat pentru organizarea și desfășurarea activităților.
Aici intervine apelul meu către comunitatea timișeană la acțiune comună în ceea ce privește organizarea și desfășurarea festivalului, cu precădere a Zilei Copilului. Poate o mamă care are ca hobby gătitul vrea să facă un miniatelier de gastronomie. Poate un medic sau un judecător vrea să țină un workshop de prim ajutor sau de educație juridică. Poate fi un actor, un muzician, un student. Ideea este să organizăm ziua aceasta de 1 iunie împreună, fiind solidari față de copii.
– Chiar dacă județul Timiș ocupă al doilea loc în clasamentul PIB per capita, ceea ce arată dezvoltare, încă există abandon școlar. Cum vă veți asigura că activitățile acestui festival vor fi accesibile și pentru copiii dezavantajați din punct de vedere social? Dar pentru cei cu dizabilități?
– În săptămâna următoare vom trimite către primăriile din mediul rural o adresă prin care îi vom informa cu privire la desfășurarea Festivalului educației – TeamEdu, cu accent pe ziua de 1 iunie. Îi vom ruga să faciliteze transportul gratuit al copiilor din comunele pe care dumnealor le gestionează la Muzeul Satului Bănățean, prioritate având copiii din familiile socio-economic defavorizate.
În ceea ce-i privește pe copiii din învățământul special, ei, bine, ei vor fi vedetele acestui festival, împreună cu profesorii lor. Nici nu se pune problema că nu vor fi prezenți, ei au propriile microbuze școlare, iar colegii din unitățile de învățământ special știu foarte bine ce au de făcut.
Continuarea, pe Școala 9.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro