UPDATE: Într-un articol publicat miercuri dimineață, Profit.ro arată scrisoarea pe care BERD, acționar cu 10% în Euroins, a trimis-o către ASF și Ministerul de Finanțe și în care ”BERD susține că a început o analiză actuarială independentă la Euroins, pe reasigurări, și că susține compania în reducerea cotei pe piața RCA până la 25%”. Într-o primă reacție, un specialist din ASF a declarat: ”Nu e niciun temei legal în ce face BERD, ci doar o formă de presiune pe statul român din partea unor funcționari internaționali, în favoarea unui jucător privat unde ei sunt acționari. Dar legea spune că nu un acționar al unei companii, ci reglementatorul de piață analizează și spune dacă o companie îndeplinește cerințele legii. De ce nu a făcut BERD acest demers în ianuarie, când ASF a trimis plângeri penale întregii conduceri a Euroins, companie unde BERD este acționar?”.
de Dan Duca, Ciprian Ranghel, Daniel Ionașcu și Cătălin Tolontan
ASF a comunicat, la cererea Libertatea, încasările primelor trei firme de pe piața de asigurări: în ultimul trimestru al anului 2022, Euroins, Groupama și Allianz Țiriac au primit, împreună, o jumătate de miliard de euro de la români. Este o cifră-record, nemaiîntâlnită până acum.
2,5 miliarde de lei încasați de trei firme
Podiumul primelor brute subscrise arată astfel:
- Euroins – 872.807.000 de lei.
- Allianz Țiriac – 846.402.000 de lei
- Groupama – 809.988.000 de lei.
În sumele comunicate intră nu doar asigurările RCA, ci totalul primelor încasate de asigurători. Grosul însă îl reprezintă RCA, pe care ASF le-a și estimat marți în creștere față de estimările anterioare, care avuseseră loc în februarie 2022 și din august 2022.
Estimarea ASF nu este obligatorie pentru firme, dar este un indicator în special pentru clienți, introdus în 2017 în lege ca obligație a ASF, o grilă de informare pentru clienți și de echilibru pentru piață.
Legea 132 din 2017 definește tariful de referinţă RCA drept „prima de asigurare cu caracter orientativ, determinată pe baza datelor statistice de la nivelul pieţei de asigurări RCA”.
Dacă ai sub 30 de ani ți-a crescut prețul cu peste 40%
Noile date, publicate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), arată scumpiri semnificative pe toată linia, scrie Ziare.com, care a oferit prima informația, marți după-amiază.
Falimente tergiversate și, apoi, nelămurite
Informațiile ASF despre tarife crescute vin după trei falimente succesive ale liderilor de piață (Astra, Carpatica și City) și în contextul în care Euroins, actualul lider pe segmentul RCA, are peste 100.000 de procese în instanță, intentate de asigurați. În plus, conducerea Euroins a fost obiectul a trei plângeri penale din partea reglementatorului ASF.
În urma celor trei falimente, statul a achitat peste 350 de milioane de euro fără ca aceste insolvențe să fie lămurite de ASF sau de justiție. Plățile continuă.
Datele de marți cu care ASF a informat publicul și piața arată o scumpire de 41,8% pentru polițele auto obligatorii făcute de șoferii de până în 30 de ani, cu mașini ale căror motoare au o capacitate mai mică de 1,2 litri, conform calculelor Libertatea. Prețurile cresc de la 1.286 lei în februarie 2022 la 1.822 lei în luna februarie 2023.
Pentru persoanele cu vârste între 31 și 40 de ani, care au mașini cu o capacitate cilindrică tot sub 1,2 litri, polița de referință crește de la 802 lei la 1.114 lei, adică 38,9%.
Șoferii cu vârste între 41 și 50 de ani și autoturisme cu motoare mai mici de 1,2 litri vor avea, la rândul lor, de plătit o creștere de la 794 la 1.076 lei, echivalentul a 35,5%.
Proprietarii de automobile cu vârste sub 30 de ani, dar care au mașini cu o capacitate cilindrică între 1,4 și 1,6 litri vor plăti o asigurare de 2.187 lei, față de nivelul anterior de 1.553 lei. Procentual, majorarea este de 40,9%.
De asemenea, șoferii între 31 și 40 de ani cu mașini motorizate de propulsoare între 1,2 și 1,4 litri vor avea de plătit acum 1.123 lei, față de 789 lei anul trecut, scumpirea ridicându-se la 42,3%.
Concomitent, pentru cei cu vârste între 41 și 50 de ani și automobile cu motorizare tot între 1,2 și 1,4 litri o asigurare auto obligatorie costă acum 1.129 lei de la 815 lei anul trecut, o creștere de preț de 38,6%.
Unele dintre cele mai scumpe asigurări sunt cele pentru mașinile cu capacitate mare a motorului.
Dacă anul trecut tinerii sub 30 de ani plăteau 3.551 lei pentru o poliță anuală la o mașină de peste 2,5 litri, în acest an prețul crește la 4.709 lei, cu 32,6% mai mult.
Mașini electrice, tarife ridicate
De asemenea, în cazul mașinilor electrice tarifele RCA pornesc de la 1.440 lei pentru șoferii de peste 60 de ani și ajung la 2.742 lei pentru tinerii sub 30 de ani.
Persoane juridice, creșteri mai mici
Există creșteri și la persoanele juridice.
Prețul urcă de la 1.383 de lei pentru mașini cu cilindree sub 1,2 litri la 1.755 de lei (+26,95%), de la 1.253 de lei la 1.527 de lei lei pentru mașini cu motoare între 1,2 și 1,4 litri (+21,8%) sau de la 1.112 lei la 1.435 de lei pentru mașini între 1,4 și 1,6 litri (+29%).
La mașinile electrice deținute de persoanele juridice tariful RCA este de 2.736 de lei, aproape cât cel pentru mașini electrice deținute de tineri sub 30 de ani.
Acesta este și cel mai mare tarif pentru persoanele juridice, cu excepția camioanelor de marfă de peste 16 tone.
Pentru acestea, tariful de referință urcă de la 7.539 de lei în cazul persoanelor juridice în 2022 la 8.794 de lei, echivalentul a 16%.
Ce spune ASF
Aceste informații despre majorarea de tarife RCA vin într-un moment în care, conform comunicării autorității către Libertatea, „ASF derulează un amplu proces de analiză asupra solvabilității societății Euroins, care vizează inclusiv verificarea tratatelor de reasigurare”.
Euroins are cei mai mulți asigurați RCA, aproximativ 2,5 milioane de contracte, potrivit datelor din piață. Oamenii și firmele subscriu la Euroins, zilnic, două milioane de euro, în ianuarie 2023 veniturile firmelor de asigurări crescând semnificativ, potrivit informațiilor din piață.
Libertatea a întrebat Euroins dacă apreciază derularea analizei ASF drept corectă. Compania nu a răspuns. În aceeași perioadă, Euroins a derulat o campanie de declarații, amenințări cu procese și interviuri. A acuzat oameni din ASF de un complot la adresa sa.
Pe postul național de televiziune din Bulgaria, Assen Hristov, principalul acționar al Euroins, a vorbit despre faptul că s-ar putea ca ASF să interpreteze contabilitatea Euroins ca indicând o lipsă de 400 de milioane de euro pentru a atinge parametri de solvabilitate. Același oficial Euroins a vorbit despre o posibilă luare a administrării companiei de către statul român, prin FGA. A fost prima oară când cineva, în acest caz chiar patronul Euroins, a avansat un posibil indicator de magnitudine a problemei din firmă și, automat, din piață.
Câteva zile după aceste declarații, Euroins a precizat că nu recunoaște, în continuare, că ar avea o problemă, dar că a rezolvat cerințele ASF printr-un contract de reasigurare la firma de reasigurare din grupul Eurohold, de la Sofia.
„Analiza de solvabilitate s-a încheiat”
Întrebată și ea de căre Libertatea, BERD, care deține o participație minoritară de 10% la Euroins, a oferit o scurtă declarație în care a spus: „Monitorizăm cu atenție situația”.
„Cifra de 400 de milioane de euro nu a fost anunțată întâmplător de Assen”, a explicat pentru Libertatea o sursă din ASF, sub protecția confidențialității.
Conform mai multor informații concordante intrate în posesia ziarului, ASF a încheiat analiza de solvabilitate de la Euroins. „Însă conducerea ASF amână să ia o decizie. Președintele Marcu nu a pus analiza pe ordinea de zi, motivând că lipsește un membru al Consiliului”, a spus un specialist care are informații despre rezultatele analizei și pe care le-a calificat drept „șocante”. „Fiecare zi de întârziere a deciziei înseamnă milioane de euro scoși din România”, a explicat pentru ziar o sursă din Autoritate.
Miercuri, 8 martie, la o zi după anunțul referitor la mărirea cu peste 35% a tarifelor de referință RCA, are loc Consiliul ASF.
Pe ordinea de zi, conform informațiilor ziarului, nu figurează deliberarea și supunerea la vot a măsurilor în urma încheierii analizei de solvabilitate de la Euroins.
Libertatea a întrebat Euroins dacă are informații despre încheierea analizei de solvabilitate derulată de ASF în ceea ce o privește. Euroins a răspuns miercuri, după publicarea articolului:
”Ne păstrăm poziția de a nu face niciun fel de referire la informații din surse neasumate.
Totodată, managementul Eurohold și Euroins continuă strategia de succes de diversificare și reducere a cotei de piață pe segmentul RCA.
Toate măsurile întreprinse în ultima perioadă au fost menite să consolideze dezvoltarea durabilă a companiei Euroins:
Pentru o înțelegere mai bună a măsurilor întreprinse, vă transmitem succint câteva din acestea, pentru a fi prezentate opiniei publice și cititorilor Libertatea:
- Am redus cota de piață la 27,8%
- Am semnat contractul de reasigurare cu EIG RE care va întări în continuare capacitatea financiară a Euroins România.
- Cooperăm cu toate părțile interesate în dezvoltarea Euroins pentru a continua să deservim nevoile clienților noștri din România
- Împreună cu acționarul BERD am angajat un auditor independent pentru analiza tuturor aspectelor re-asigurării, inclusiv transferul de risc.
De asemenea, ne exprimăm surprinderea față de asocierea forțată și nefondată de către Libertatea a majorării tarifelor de referință RCA cu celelalte comunicări recente ale autorității referitoare la Euroins. Tarifele de referință se bazează pe date statistice și calcule actuariale la nivelul întregii piețe a asigurărilor, nu doar a unui jucător.
Rămânem fideli dialogului deschis cu redacția și cititorii Libertatea, în spiritul transparenței și al necesității de a prezenta faptele reale, fără a le denatura”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
seaman651 • 08.03.2023, 20:08
Adica ASF, care de altfel nu face altceva decat sa manance banii coontribuabililor degeaba, s-a gandit ca a rezolvat problemele pe care nu le-a rezolvat in ultimii 10 ani (sau mai mult) prin marirea primelor de asigurare. Sa plateasca prostimea, ca si asa plateste degeaba: cand dau firmele faliment, in loc sa plateasca ASF (ca doar ei trebuiau sa previna falimentul), plateste tot contribuabilul. Pai cum sa nu aibe firmele ca Euroins cota maxima de piata: si asa platesc degeaba RCA, prost sa fiu sa dau mai mult la unii "mai seriosi". Iar statul, statu-palma-barba-cot este ceva abstract, populat cu niste politicieni care te trimit imediat sa mori pentru ei, daca izbucneste vreun razboi.
akafreak88 • 08.03.2023, 11:25
astia sunt seriosi? si asa nu se respecta tariful ala de referinta.... luam cazul meu de fata: - permis din 2007 (condus zilnic de atunci pana in prezent) - incadrare varsta cat. 31-40ani - 0 accidente rutiere comise de mine in 1,5 milioane de km (si nu, nu sunt sofer de tir ***, conduc de placere) - masina cu motor de 1995cmc - bonus malus B3 (pt ca nu mi-am trecut pana acum 3 ani vreo masina pe numele meu, fie erau pe firma, fie pe numele parintilor) Pt cele de mai sus, la pret de referinta "sugerat" de ASF de 1104 lei eu mi-am facut cea mai ieftina asigurare pe 12 luni cu 1580 lei(am facut RCA pe data de 03.03.2023) . Ofertele variu in mare parte de la 2000 lei in sus, cea mai scumpa oferta era una de 7200 de lei pt un RCA!!! Inainte de falimentul City, plateam 550-600 de lei pe un RCA de 12 luni (ultimul astfel de RCA mi-a expirat in 01.01.2022). In 2022 m-am lovit de o crestere de aproximativ 400% din pretul pe care il plateam pt acelasi lucru in 2021. Nici nu vreau sa ma gandesc la anul cat o sa fie pretul... si cica ASF protejeaza populatia... hal de protectie ... Avocatul Poporului ce pazeste? Guvernul ce face?
Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor.
Mariusss • 08.03.2023, 12:45
akafreak88 • 08.03.2023, 11:25
astia sunt seriosi? si asa nu se respecta tariful ala de referinta.... luam cazul meu de fata: - permis din 2007 (condus zilnic de atunci pana in prezent) - incadrare varsta cat. 31-40ani - 0 accidente rutiere comise de mine in 1,5 milioane de km (si nu, nu sunt sofer de tir ***, conduc de placere) - masina cu motor de 1995cmc - bonus malus B3 (pt ca nu mi-am trecut pana acum 3 ani vreo masina pe numele meu, fie erau pe firma, fie pe numele parintilor) Pt cele de mai sus, la pret de referinta "sugerat" de ASF de 1104 lei eu mi-am facut cea mai ieftina asigurare pe 12 luni cu 1580 lei(am facut RCA pe data de 03.03.2023) . Ofertele variu in mare parte de la 2000 lei in sus, cea mai scumpa oferta era una de 7200 de lei pt un RCA!!! Inainte de falimentul City, plateam 550-600 de lei pe un RCA de 12 luni (ultimul astfel de RCA mi-a expirat in 01.01.2022). In 2022 m-am lovit de o crestere de aproximativ 400% din pretul pe care il plateam pt acelasi lucru in 2021. Nici nu vreau sa ma gandesc la anul cat o sa fie pretul... si cica ASF protejeaza populatia... hal de protectie ... Avocatul Poporului ce pazeste? Guvernul ce face?
Acest comentariu a fost moderat pentru: limbaj vulgar sau jignitor.
Care avocat al poporului? Crezi ca toate astea se intampla fara girul politicului? Eu am o singura parere, suntem prosti astia care inca am ramas in tara, dar vor pleca din ce in ce mai multi. Astia fura din orice, toate dosarele cu persoane importante sfarsesc prin prescriere, solutia ar fi una pe care nu o scriu ca o cenzureaza oricum.
Copenhaga1970 • 08.03.2023, 10:08
Un material complet, echilibrat și util cititorului. Mai lucrați la pasajele cu sursele (se vede și din avion cine livrează).