Conform proiectului pus în transparență decizională, măsura vine ca răspuns la reticența continuă a asigurătorilor RCA față de anumite categorii de asigurați și la gradul ridicat de concentrare din piață, care reprezintă o vulnerabilitate atât din prisma expunerii pe clase de asigurare, cât și a cotelor semnificative deținute de puține societăți, indicând un nivel scăzut de concurență.
Datele arată că în primul semestru din 2024, valoarea primelor brute subscrise (PBS) pentru asigurările RCA a crescut cu 2% față de aceeași perioadă a anului trecut. Totodată, numărul de contracte RCA în vigoare la finalul lunii iulie 2024 este cu aproximativ 4% mai mare comparativ cu sfârșitul lui 2023.
În ceea ce privește lichiditatea pieței, valoarea activelor lichide la jumătatea anului curent este în creștere cu 9% față de finalul anului precedent, iar indicatorul de lichiditate se menține la un nivel solid, peste cerința legală, se precizează în comunicatul emis de Ministerul de Finanțe.
„În ceea ce priveşte dezechilibrele existente în piaţa asigurărilor RCA este de menţionat numărul ridicat de cazuri prelucrate încadrate în categoria asiguraţilor cu risc ridicat, observându-se o creştere semnificativă a acestora cu aproximativ 19.000 de cazuri faţă de începutul lunii iunie, societăţile preluând în asigurare un număr de aproximativ 7.500 de astfel de cazuri pe lună de la începutul anului 2024.
Cu referire la gradul de cuprindere este de menţionat că acesta este în continuare scăzut faţă de angajamentul asumat de România prin Tratatul de aderare la Uniunea Europeană”, precizează Ministerul Finanțelor.
În prezent, au loc o serie de proiecte ce vizează mai multe modificări ale legislaţiei naţionale privind asigurările RCA.
„Având în vedere cele prezentate şi necesitatea ca modificările legislative propuse să fie adoptate astfel încât să înceapă să producă efecte, o soluţie temporară pentru remedierea stării de fapt o poate constitui prelungirea până la data de 31 decembrie 2024 a perioadei de aplicare a tarifelor de primă maxime şi a comisioanelor de distribuţie aferente contractelor RCA prevăzute la art. 1 alin. (2) şi (4) din HG nr. 1326/2023, cu modificările ulterioare.
Situaţia actuală poate fi încadrată ca şi situaţie de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfuncţionalitate evidentă a pieţei aşa cum acestea sunt stipulate în prevederile art. 4 alin. (3) din Legea concurenţei nr. 21/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro