Compania aeriană nu şi-a asumat şi îndeplinit în mod real, economic, eficient şi eficace obiectivele, atribuţiile şi responsabilităţile stabilite legal, referitoare la activitatea de transport aerian, reiese din raportul public pe 2016 al Curţii de Conturi.
„Nu s-a îmbunătăţit gradul de satisfacţie a clienţilor şi nu au fost luate măsuri suficiente şi adecvate pentru stimularea celor mai eficiente canale de distribuţie a produselor TAROM. Neregularităţile de zbor au generat plata de despăgubiri către clienţii TAROM în cuantum total de 3.790 mii lei în perioada 2012-2016, cu impact negativ asupra bugetului şi imaginii Companiei. Evoluţia reclamaţiilor indică o diminuare continuă a gradului de satisfacţie a clienţilor în perioada auditată. Măsurile luate de management privind implementarea standardelor de control intern managerial nu au fost îndeajuns de eficiente, astfel încât sistemul de control intern nu a fost în măsură să asigure în totalitate detectarea şi corectarea erorilor, a abaterilor şi a cazurilor de nerespectare a principiilor de economicitate, eficienţă şi eficacitate în administrarea patrimoniului. Managementul Companiei a acordat o atenţie insuficientă auditului intern şi rezultatelor activităţii acestuia, având în vedere că recomandările formulate de auditorii interni ca urmare a identificării unor vulnerabilităţi, riscuri sau disfuncţionalităţi în activitatea Companiei nu au reprezentat o prioritate, aproximativ 75% din totalul acestora au rămas neimplementate sau implementate parţial”, se menţionează în raportul citat de Agerpres.
Raportul Curţii de Conturi mai evidenţiază şi că veniturile totale realizate au înregistrat un trend uşor ascendent, dar, în anul 2016, acestea au avut o evoluţie nefavorabilă, situându-se sub nivelul realizat la începutul perioadei. Resursele financiare anuale totale pe care TAROM le-a avut la dispoziţie în perioada auditată pentru desfăşurarea activităţii au fost cuprinse între un minim de 1,24 miliarde lei, realizat în anul 2016, şi un maxim de 1,372 miliarde lei, realizat în anul 2015.
Documentul subliniază că nu au fost luate măsuri suficiente şi adecvate pentru realizarea obiectivului Strategiei guvernamentale privind privatizarea societăţii, respectiv acela de maximizare a preţului ce poate fi obţinut din vânzarea pachetului de acţiuni minoritar deţinut de stat la societate.
Raportul mai arată şi că în perioada 2012-2016, societatea a realizat pierderi contabile în cuantum total de 545,340 milioane lei, iar la finele exerciţiului financiar 2016, pierderea raportată preliminată a fost de 2,091 miliarde lei.
„Prin urmare, este puţin probabil ca în perioada următoare acţiunile TAROM să poată genera venituri din dividende, astfel încât să devină atractive pentru investitori”, este concluzia raportului.
Citește și:
- VIDEO EXCLUSIV/ “Dosarul” TAROM, episodul 1: Cursa de Roma, în pericol din cauza unui cauciuc uzat ”cosmetizat” cu vaselină. Ce spune compania
- VIDEO EXCLUSIV/ “Dosarul” TAROM, episodul 2: Compania de stat îi pontează, concurența beneficiază. Tehnicienii își “iau zborul” în timpul programului
- Dosarul “TAROM”, episodul 3: “Companie de stat pe pierderi, ofer al 16-lea salariu” | „Trustul” Tehnic și milioanele de euro
- VIDEO / ”Dosarul” TAROM, episodul 4. Managementul dezastrului: Costurile în aer, încasările la pământ
- ”Dosarul” TAROM, episodul 5 / “Secretele” conducerii: O fostă jurnalistă, un agent de vânzări și un absolvent de “Spiru Haret”, la “butoanele” companiei
- “Dosarul” TAROM, episodul 6: Noaptea minții | Cum să pierzi 90.982 euro în fiecare zi
- “Dosarul” TAROM, episodul 7: Autoritatea Aeronautică a descoperit piese neconforme la aeronavele companiei
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro