Cuprins:
Criterii de eligibilitate pentru conducerea TAROM
Conform anunțului de recrutare, candidații pentru funcția de director general al companiei TAROM trebuie să îndeplinească una din următoarele condiții:
- Experiență de minimum 7 ani într-o companie privată sau publică cu cifră de afaceri de peste 200 de milioane euro și cel puțin 500 de angajați
- Experiență de 3 ani ca administrator sau director în instituții publice
Aceste criterii au fost stabilite de comisia de nominalizare și aprobate de Consiliul de Administrație, cu consultanța unei firme independente.
Contestație depusă de un candidat respins
Cezar Osiceanu, cel mai vechi pilot al TAROM, s-a înscris în cursa pentru conducerea companiei, dar candidatura sa a fost respinsă pe motiv că nu îndeplinește criteriile de eligibilitate.
„Consider că 44 de ani de aviație, din care 30 în TAROM, studiile și calificările mele, dar mai ales situația în care a fost adusă compania mea de suflet, justifică proiectul meu de salvare și readucere la performanță a TAROM-ului”, a explicat Osiceanu.
Pilotul a depus o contestație la Guvern și Ministerul Transporturilor, cerând reluarea procesului de selecție pe alte criterii. El consideră că regulile actuale favorizează anumiți candidați și elimină posibilitatea ca specialiștii din aviație să conducă compania.
Justificarea criteriilor de selecție
Reprezentanții TAROM susțin că aceste criterii au fost introduse „pentru atragerea unor candidați cu un nivel ridicat de experiență relevantă în consultanță în management sau în activitatea de conducere a unor autorități publice”.
„Criteriile de eligibilitate stabilite conform prevederilor legale în vigoare reflectă nivelul exigențelor pe care consiliul de administrație le are de la viitorii directori, urmând ca ierarhizarea candidaților să se facǎ după ce aceștia satisfac criteriile de eligibilitate, prin evaluarea complexă a competențelor de importanța strategică, a celor specifice transporturilor aeriene şi a celor de guvernanță corporativă”, a declarat Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor și actual membru în CA TAROM.
Ioana Mădălina Popescu, reprezentant al firmei de consultanță implicată în proces, consideră că aceste criterii sunt necesare pentru a asigura competențele de nivel înalt cerute de o astfel de poziție.
Comparație cu alte companii de stat
În ultimii ani, mai multe companii importante deținute de stat au făcut selecția conducerii conform Legii guvernanței corporative, o condiție impusă de UE pentru acordarea fondurilor din PNRR.
La Transelectrica, criteriile de experiență cereau minimum 5 ani în consultanță în management sau în conducerea unor autorități publice sau companii.
La CNAIR, directorul general trebuie să aibă minimum 10 ani experiență profesională și 5 ani în funcții de conducere.
Hidroelectrica a solicitat minimum 7 ani experiență generală și 5 ani în funcții de conducere în sectorul energetic.
Conducerea actuală a TAROM
În prezent, director general interimar al TAROM este Costin Iordache, numit în ianuarie 2024. Acesta are un salariu lunar brut de 37.000 de lei.
Consiliul de Administrație îi include pe: Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor, Iuliana Cristina Bârcă, cu experiență în administrație publică, Monica Săsărman, secretar de stat la Ministerul Dezvoltării, Costin Iordache, actualul CEO, Marcu Mirel Alexandru, director de producție la o firmă de construcții, Mihăiță Ursu, inginer geodez și Iulian Daniel Idolu, fost director al Aeroportului din Timișoara.
Procesul de selecție pentru noua conducere TAROM se află în faza „listei scurte”, urmând ca maximum 5 candidați să fie invitați la interviu.
Situația TAROM rămâne una complexă, cu provocări financiare și operaționale semnificative. Alegerea noii conduceri va fi crucială pentru viitorul companiei naționale de transport aerian.