Cuprins:
În cadrul unei conferințe de presă, Tanczos Barna a explicat că formula de calcul a taxei nu a fost încă stabilită. El a subliniat importanța implicării autorităților locale în acest proces:
„Nu s-a stabilit formula de calcul şi nici n-am avut discuţii concrete cu reprezentanţii autorităţilor locale, asociaţia comunelor, asociaţia oraşelor sau municipiilor, pentru că trebuie să vină la pachet cu celelalte modificări ale sistemului fiscal”, a spus Tanczos Barna.
Inițial, taxa pentru poluare era planificată pentru anul 2025, însă aceasta a fost amânată pentru 2026, potrivit ministrului Tanczos Barna.
Principiile taxării
Ministrul a evidențiat câteva principii care vor sta la baza noii taxe:
- Cei care poluează mai mult vor plăti mai mult;
- Vehiculele mai puțin poluante vor fi impozitate mai puțin;
- Se va ține cont de gradul de suportabilitate și puterea de cumpărare a cetățenilor.
Tanczos Barna a explicat: „România a promis în 2021, prin PNRR, că va face o reformă şi în ceea ce priveşte taxarea mobilităţii sau taxarea acelor mijloace de transport care sunt poluante, care emit dioxid de carbon şi gaze cu efect de seră şi, proporţional, cele care emit mai puţin vor fi impozitate cu impozit mai mic, mai redus.”
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_fa5d2c2318386973289981a77f9dd41b.jpg)
Rolul autorităților locale
Autoritățile locale vor juca un rol crucial în implementarea acestei taxe. Ministrul Finanțelor a subliniat că „autorităţile locale sunt cele care aplică taxele acestea locale – impozitul pe mijloacele de transport, de exemplu, este un venit al autorităţilor locale.” El a adăugat că este important ca sistemul să fie gândit astfel încât „cei care poluează mai mult să plătească mai mult, cei care folosesc maşini nepoluante, noi, să nu fie trataţi la fel ca un cetăţean care aduce o maşină de şapte-opt ani din străinătate.”
Criterii de taxare
Pentru persoanele fizice, taxa va fi probabil bazată pe:
- Norma de poluare a vehiculului;
- Vechimea mașinii;
- O filozofie dezvoltată în colaborare cu autoritățile locale.
Tanczos Barna a explicat că „la persoanele fizice nu poţi tot timpul să taxezi în funcţie de kilometrii parcurşi, pentru că este foarte complicat. Acolo mai mult ca sigur trebuie să mergem pe norma de poluare, pe vechimea maşinii şi pe o filosofie gândită împreună cu autorităţile locale.”
Transportul de marfă
În ceea ce privește transportul de marfă, ministrul a menționat că există deja propuneri pentru taxare în funcție de distanță și tonaj. El a sugerat că va fi probabil o combinație între rovinietă și o taxă bazată pe acești factori.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/192_0d33cf4d853a54e7cc9a29aa049475dd.jpg)
Un aspect important subliniat de ministru este necesitatea de a găsi un echilibru între obiectivele de mediu și accesibilitatea pentru cetățeni.
„Desigur, trebuie avut în vedere şi gradul de suportabilitate şi puterea de cumpărare a cetăţenilor, pentru că nu putem să privăm cetăţenii cu venituri mici de dreptul de a cumpăra o maşină, chiar dacă este una mai veche şi este una mai ieftină şi mai poluantă”, a declarat Tanczos Barna.
Urmărește în fiecare zi seria de materiale dedicate finalei prezidențiale – „Nicușor Dan vs George Simion”!

HaiducMM • 09.04.2025, 18:23
Tocmai ce au mărit cu 50% subvenția pt. mașini electrice (din China). Bogătanii primesc subvenții și pentru panouri solare (tot din China) și își încarcă gratis masinile. Dacă ei nu mai plătesc nimic, plățile o să fie acoperite de saracii care o să plătească accize pe carburant, curent mai scump și taxe peste taxe "de poluare".

PentruPace • 08.04.2025, 10:54
Ca sa intretinem luxul si pensile mari ale infractorilor Psd/Pnl/Usr si famililor lor este nevoie si de taxa pe aerul respirat !!

Rafi22 • 08.04.2025, 00:04
O mare haiducie... Dacă eu am un e2 și merg 1000 km pe an și ministrul are e6 șterge 300000 km cine poluează mai mult ? Auto e2 1000 km pe an sau e5 300000! Și cum combateți poluarea cu banii taxați? Punem borduri, finanțam sportivi profesioniști, mai facem 100 de angajari, facem 4 zile petrecere ,,zilele localitatii..etc Dacă în prețul carburantului exista o componenta de poluare atunci nu ar trebui taxat suplimentar, dacă nu luati o parte din acciza aia mare și denumit-o taxa poluare sau puneți-l pe *** ala sau aia care sau angajat la o asemenea povara pentru români.
Acest comentariu a fost moderat pentru că nu respectă regulile site-ului.
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/281_cc7bdecf4b1aa6c43ef342a2d4ed061f.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/153_9df5f88d463b992a5e3897d2663ffc01.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/197_eeb5e46ad1f4d58cddcd9b14d090c694.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/plugins/rro-feed/no-picture.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/43_9071dd69a5f0d30c1ddd5d32762c4ea3.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/15_b5102c2c7829dfb33f92e2a94d6af204.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/253_e5e6378c4e8860490f6b032c863a21bc.jpg)
:contrast(8):quality(75)/https://www.libertatea.ro/wp-content/uploads/feed/images/190_f8df07e2385bd998b10f9cef16d7023e.jpg)