Celebre în perioada comunistă, Diamant au fost pentru mulți români primele televizoare la care s-au uitat vreodată. Filme precum „Liceenii”, „Columna”, „Mircea”, desenele animate „Mihaela”, „Gopo” sau „Nu, Zaietz, nu pogodi” au fost vizionate pentru prima dată pe aceste tipuri de televizoare.
Acestea au reapărut acum în magazine. Nu mai sunt cu tub, groase și de lemn, ci moderne și relativ subțiri.
De la subbrand la marcă separată
Televizoarele Diamant au fost readuse pe piață ca gamă Horizon.
Acestea vor apărea însă ca marcă separată începând din martie 2019, când va avea loc lansarea oficială.
Momentul vine după ce Network One Distribution (NOD), compania care le produce, a obținut în 2018 brandul Diamant de la Oficiul de Stat pentru Invenții și Mărci (OSIM).
Modelele disponibile acum sunt cu diagonale de 55, 60, 80, 101, 109 și 127 centimetri, și cu rezoluții de 1366 x 768 sau 1920 x 1080 pixeli.
Noile modele nu sunt inteligente, pentru că se adresează persoanelor care caută produse accesibile.
Cel mai ieftin costă sub 100 de euro
Modelul cu diagonala de 60 de centimetri costă acum în jur de 450 de lei pe site-urile de specialitate, iar cel de 80 de centimetri se găsește la vânzare cu 589 de lei.
Cu cât “crește” ca mărime cu atât urcă și prețul: televizorul cu diagonala de 101 centimetri costă în jur de 850 de lei, iar cel de 109 centimetri pornește de la 899 de lei.
Varianta „de top”, cu ecran de 127 de centimetri, este aproximativ 1.300 de lei.
Modelele care vor fi lansate din martie vor avea alt design și alte specificații și, cel mai probabil, alte prețuri.
Cristian Postolachi, directorul de dezvoltare al Network One Distribution și cel care se ocupă de mărcile Horizon și Diamant, spune că ținta este inclusiv de lansare a unui televizor Diamant 4K cu funcții de bază, fără a fi inteligent.
Acesta spune că televizoarele Diamant se vor axa pe „nostalgie și preț accesibil”.
Compania are însă planuri mari pentru ele: în 2019, NOD estimează că va vinde 200.000 de televizoare, dintre care 100.000 Diamant și 100.000 Horizon.
În 2018, Horizon a vândut 120.000 de unități și s-a clasat pe locul al patrulea ca popularitate în România, cu o cotă de piață de 6,8%, în urma Samsung, LG și a Vortex, marca proprie a Altex.
Istoria producătorului Electronica
Televizoarele Diamant se produceau la Electronica din București, aflată pe platforma Pipera, lângă întreprinderea care producea calculatoarele Felix.
Acestea nu au fost singurele electronice românești realizate în perioada comunistă: tot la Electronica București s-au realizat și televizoarele Cosmos, Telecolor și Cromatic, dar și radiourile Gloria și Albatros ori combinele Stereoson.
Electronica și-a început viața în 1927, când se numea Societatea Anonimă Română (SAR) Philips, care se ocupa cu comerțul de articole electronice. În 1933, se înființează la Oradea o fabrică de aparate radio, care asambla produse pe baza componentelor importate din Olanda.
În 1934, sediul este mutat la București, la fel și fabrica.
În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, SAR Philips a produs aparate de emisie-recepție și aparate Morse.
Compania este naționalizată de comuniști în 1948, an în care numele întreprinderii este schimbat în Fabrica Radio Popular.
În 1960, din ordinul Ministerului Industriei Grele, Fabrica Radio Popular se retehnologizează și se transformă în Uzinele Electronica.
Televizoarele românești ajungeau în 17 țări
Primul televizor, numit Azur, este produs în 1961. De-a lungul timpului, televizoarele și radiourile românești produse la Electronica au fost exportate în 17 țări, printre care SUA, Germania de Vest, Olanda, Elveția, Austria sau Marea Britanie.
Din 1961 până în 1990, fabrica a produs circa 50 de modele de televizoare.
Horizon, brand românesc aspirațional
Acum, o nouă generație de electronice românești și-a făcut apariția. Horizon este un brand deținut de Network One Distribution, companie patronată de omul de afaceri Iulian Stanciu, directorul general al eMag și proprietar al lanțului de magazine Flanco.
Totuși, producția Horizon nu se face în România. NOD asamblează televizoarele Horizon în parteneriat cu Vestel, un grup din Turcia. Vestel produce sub licență o grămadă de alte televizoare, vândute în Europa sub branduri ca Toshiba, JVC sau Hitachi.
„Aceeași calitate ca Toshiba”
Cristian Postolachi spune că Horizon se fabrică în aceleași fabrici cu Toshiba și „la aceeași calitate” cu brandul japonez. Diferența o constituie, însă, faptul că Horizon investește și separat în dezvoltarea produselor.
El spune că scopul Horizon nu este „să concureze prin preț”, astfel că produsele nu vor fi cele mai ieftine de pe piață. Acest segment va fi populat de modelele Diamant, în timp ce Horizon va include tehnologii de vârf, dar la prețuri mai mici cu 20-30% față de mărcile internaționale, precum Sony, Panasonic, LG sau Samsung.
În gama de top, numită Aurora, televizoarele Horizon 4K au rezoluție 3.840 x 2.160 pixeli și vin cu ultimele tehnologii de pe piață, respectiv Dolby Vision, Dolby Atmos și Wide Color Gamut.
Dolby Vision este un standard pentru calitate înaltă și imagini mai bune, reușind redarea a 68 de miliarde de tonuri de culori.
Dolby Atmos prezintă un sunet de excepție, „tridimensional”, care învăluie utilizatorii din toate părțile.
Wide Color Gamut se translatează prin culori mai bogate: un roșu „mai roșu”, un verde „mai verde” sau un albastru „mai albastru”.
În partea „inteligentă”, acestea folosesc o platformă Linux și dispun de certificare din partea Netflix, YouTube și Amazon Video, Horizon urmând să negocieze și cu HBO pentru aplicația HBO Go.
Pe lângă televizoare, Horizon a adus pe piață și o linie de produse audio reunite sub linia Acustico. Este vorba de boxe, soundbar-uri sau radiouri cu ceas și încărcare wireless.
Televizoarele Horizon sunt disponibile în România, dar și în Bulgaria, Ungaria și Grecia. Potrivit lui Postolachi, produsele Horizon vor ajunge în acest an și în Germania, prin intermediul Amazon.
Televizoare românești moderne
Acestea nu sunt singurele televizoare românești: producătorul de smartphone-uri Allview a lansat în 2018 prima sa linie de smart tv-uri, în vreme ce eMag deține la rândul său marca Star-Light.
Lanțurile de magazine Flanco și Altex/Media Galaxy au propriile branduri, respectiv Vision Touch și Vortex.
O altă marcă de televizoare românești este NEI, companie apărută din 1993.