Giganții tehnologiei caută date nu doar despre vizionare, ci și despre obiceiurile de cumpărare. În timp ce vă uitați la televizorul inteligent, acesta vă privește, este concluzia studiului.
Televizoarele moderne captează imaginile de pe ecran și le compară cu baze de date vaste pentru a urmări obiceiurile din gospodărie.
Tehnologia de scanare, standard la majoritatea televizoarelor noi, evoluează dacă utilizatorul conectează un dispozitiv precum un laptop la televizor, putând compromite confidențialitatea, a descoperit un nou studiu.
Cum ne manipulează funcția ACR
Ceea ce generează acest lucru este o tehnologie numită „recunoaștere automată a conținutului” (ACR), care lucrează în mod constant cu ecranul televizorului. O amprentă digitală este formată prin capturile de ecran și verificată cu baze de date mari de conținut pentru a crea profiluri ale telespectatorilor.
Cercetătorii de la University College London, Universitatea din California, Davis și Big Data Institute din Madrid au creat un experiment pentru a înțelege mai departe tehnologia. Iar rezultatul este tulburător.
Autorii studiului au descoperit că ACR face până la 48.000 de instantanee pe secundă.
Dr. Anna Maria Mandalari, coautor de la departamentul de inginerie electronică și electrică al UCL, a spus că, deși ACR există de ceva vreme, „este puțin probabil ca utilizatorul obișnuit să știe ce este sau că poate renunța la acesta dacă vrea”.
„Teoretic, dacă ai conectat un laptop sau telefon la televizor, persoane nedorite ar putea vedea orice informații sunt afișate pe dispozitivul tău extern, fie că sunt e-mailuri private, fotografii sau alte informații personale. Credem că acest lucru, împreună cu faptul că ACR este activat în mod implicit – ca parte a procesului de configurare a televizorului -, ridică întrebări cu privire la impactul asupra confidențialității utilizatorilor.”
ACR extrage și datele de pe o sursă externă, conectată la televizor
Zubair Shafiq, un coautor de la Universitatea din California, a spus că multinaționalele tech care dețin televizoarele pot afla ce programe și reclame vizionați, dar și obiceiuri aveți când navigați pe internet.
„Să presupunem că vizionați Game of Thrones. Ei vor ști că vă uitați la acel sezon, acel episod, că ați fost în această secundă în fața televizorului. Deci detectarea este foarte fină.”
Pentru ca oamenii simpli să înțeleagă cât de periculoasă este tehnologia ACR pentru intimitatea omului, Zubair a oferit un exemplu minor, dar concludent.
„Faci o căutare pe hărți pe telefon pentru ceva și apoi te conectezi la același wi-fi de acasă ca și televizorul tău. Din cauza căutării pe care ați făcut-o pe mobil, acum veți vedea un anunț legat de această destinație sau ceva asemănător pe televizor.”
Când te uiti la Netflix și YouTube, ACR nu mai funcționează
Cercetătorii au studiat televizoarele Samsung și LG, care au o cotă de piață de 23% și, respectiv, 18%. Ei au descoperit că singurele dăți când nu s-au produs capturile de ecran a fost atunci când s-au folosit Netflix sau YouTube. Posibil din motive contractuale sau de drepturi de autor.
A existat, de asemenea, un „efect de coleg de cameră” în care obiceiurile din gospodăria ta afectează ceea ce vezi pe ecran, deoarece toate dispozitivele sunt monitorizate sub o singură adresă de internet. „Nu mă uit la baschet, dar am în mod constant reclame pentru pantofi de baschet, deoarece partenerul meu se uită constant la NBA la televizor și alte dispozitive”, a spus Mandalari.
„Modul în care renunțarea ACR este configurată de aceste televizoare este extrem de complex, necesitând utilizatorilor să renunțe la mai multe setări de publicitate și urmărire cu mai multe clickuri în sub-setări diferite. Acest lucru face extrem de dificil pentru un utilizator obișnuit să își exercite renunțarea la ACR”, a spus Yash Vekaria, un alt co-autor.
Vor exista noi îndrumări pentru producătorii de televizoare inteligente
Academicienii au încercat să afle ce date dețin Samsung și LG despre ei, aplicând legile privind protecția datelor. Cu toate acestea, ei au spus că „răspunsul a fost vag și nu corespundea volumului de date pe care au observat că sunt transmise de la televizoare”.
Biroul Comisarului pentru Informații, un organ de supraveghere a confidențialității, va emite noi îndrumări pentru producătorii de televizoare inteligente în primăvara anului 2025.
Centrul SUA pentru Democrație Digitală a lansat un raport în octombrie intitulat „Cum ne urmărește TV: Supravegherea comercială în era Streamingului”. Instituția a concluzionat că în ultimii cinci ani a fost creat un sistem media de televiziune și marketing „cu capacități fără precedent de supraveghere și manipulare”.
LG recunoaște existența ACR, Samsung n-a comentat informațiile
Un purtător de cuvânt al LG a declarat: „LG ia în serios confidențialitatea clienților și respectă pe deplin toate reglementările globale și regionale privind confidențialitatea datelor consumatorilor. Televizoarele noastre inteligente sunt proiectate astfel încât clienții să se înscrie pentru toate funcțiile și serviciile suplimentare, inclusiv recunoașterea automată a conținutului (ACR). Acest lucru permite utilizatorilor să ia decizii informate în timpul configurării inițiale și să își ajusteze cu ușurință setările în orice moment. Folosim datele ACR numai pentru a îmbunătăți experiența de vizionare prin alinierea conținutului și reclamelor la preferințele spectatorului, oferind o experiență mai relevantă și personalizată.”
Samsung a fost contactat pentru comentarii, dar nu a răspuns solicitării.
Cum dezactivez ACR?
Accesați meniul de setări și localizați secțiunea de confidențialitate sau funcții inteligente (poate avea nume diferite).
Dezactivați ACR găsind opțiuni legate de vizualizarea datelor, recunoașterea conținutului sau anunțuri bazate pe interese și dezactivați opțiuni precum „activați serviciile de vizualizare a informațiilor”, activați ACR sau live plus.
Renunțați la publicitatea personalizată sau la anunțurile bazate pe interese navigând la secțiunea de publicitate sau personalizare.
Alexa de la Amazon și Google îți configurează profilul fără să știi
Un studiu din septembrie efectuat de Universitatea Northeastern, Boston, a constatat că Asistentul Google își profilează utilizatorii asistenți în funcție de starea relației, venitul gospodăriei, educația, proprietatea asupra casei și educația parentală, uneori incorect.
Alexa de la Amazon face, de asemenea, profilare, dar este mai precisă, deoarece se bazează pe comportamentul de cumpărături. Utilizatorii pot restricționa accesul și șterge înregistrările din setările de confidențialitate.