Cursa medicală ce efectua un zbor de la Bucureşti la Oradea s-a terminat brusc, la câţiva zeci de kilometri de destinaţie, în apropierea localităţii Beliş, din judeţul Alba. Cei şapte oameni aflaţi la bord – cinci medici, pilotul şi copilotul -, au fost găsiţi în munţi, de un pădurar, la mai bine de şase ore de stat în frig. Imediat au apărut şi teorii legate de posibilele cauze ale accidentului.
Conform uneia dintre acestea, pe ruta respectivă, Bucureşti-Oradea, ar fi fost anunţat givraj (strat de gheaţă sau de chiciură care se depune pe automobile şi avioane, pe vreme rece, şi care se poate depune în interiorul carburatorului împiedicând astfel alimentarea cu carburant a motorului şi, în cele din urmă, oprirea acestuia) moderat şi că, în astfel de condiţii, este interzis să zbori. Însă, pilotul aeronavei, Adrian Iovan, ar fi luat decizia să pornească în cursă, deşi un astfel de aparat de zbor nu poate funcţiona în astfel de condiţii.
CE ESTE GIVRAJUL?
-givrajul transparent este o depunere de gheaţă dură, netedă, compactă, transparentă şi foarte aderentă la părţile exterioare ale avionului. Se formează la trecerea avionului prin nori Ns, Cb sau în zonele cu temperaturi între 0ºC şi 15ºC.
– givrajul opac este o depunere albă, mai puţin densă şi mai puţin aderentă faţă de avion, deci se poate desprinde mai uşor de acesta. Se formează la temperaturi mai scăzute decât givrajul transparent.
– depuneri sub formă de conglomerate (givraj mixt) este o combinaţie de gheaţă opacă şi transparentă. Givrajul mixt dă depuneri neregulate, depunându-se sub formă de jgheab. Din această cauză este deosebit de periculos pentru zbor.
Chiar daca aveti avionul prevăzut cu echipament de degivrare, trebuie, totuşi, să fie evitaţi zborul în condiţii de givraj.
Sursa: pilotmagazin.ro
Cum arată buletinul de vot pentru alegerile prezidențiale din 24 noiembrie!
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro