Tesla a decis să acționeze în judecată statul suedez, în încercarea de a evita grevele și acțiunile sindicale care i-au paralizat operațiunile din țara scandinavă.
Concret, constructorul auto dă în judecată Agenția suedeză de transport pentru a i se permite să colecteze direct plăcuțele de înmatriculare pentru vehiculele noi, în loc să fie nevoit să le primească prin poștă – lucru imposibil deocamdată, din cauza unei acțiuni de solidarizare a lucrătorilor poștali cu mecanicii din atelierele Tesla aflați în grevă.
Procesul, intentat luni la tribunalul districtual din Norrköping, cere ca „plăcuțele de înmatriculare pentru vehiculele pe care Tesla le deține să intre în posesia Tesla”, scrie Financial Times.
Agenția suedeză de transport a declarat că nu a primit încă acțiunea în justiție, dar a precizat că „nu împărtășește punctul de vedere al Tesla”.
Decizia acționării în judecată a Agenției de transport este ultimul episod al conflictului de muncă în care este implicat producătorul american de autoturisme electrice.
În ceea ce a fost descrisă drept cea mai mare luptă din ultimele decenii pentru salvarea modelului sindical suedez de practicile globale de muncă, puternicul sindicat IF Metall conduce de cinci săptămâni o grevă în opt ateliere Tesla din Suedia.
IF Metall, care are peste 300.000 de membri în industria suedeză, a declarat că „va continua (cu grevele) atât timp cât va fi necesar”. Aceasta spune că a luat măsuri după ce Tesla a refuzat să semneze un contract colectiv cu membrii săi.
Contractele colective, care acoperă condiții precum salariul, pensia, orele de lucru și concediile și care înseamnă că, teoretic, sindicatele și nu statul guvernează piața muncii, sunt considerate o piatră de temelie a modelului suedez de piață a muncii.
Greva a obținut sprijinul lucrătorilor din transporturi și porturi, care au refuzat să încarce sau să descarce mașinile Tesla în toate porturile suedeze, al electricienilor, care au refuzat să efectueze lucrări de service sau reparații în atelierele Tesla, precum și al stațiilor de încărcare și al vopsitorilor, care nu vor lucra la mașinile Tesla.
Printre alte greve de simpatie se numără cele ale lucrătorilor din servicii și comunicații, care au încetat să distribuie corespondența și trimiterile către Tesla. Iar lucrătorii din domeniul poștal au refuzat să livreze plăcuțele de înmatriculare pentru vehiculele noi.
Marie Nilsson, președinta IF Metall, a declarat săptămâna trecută că greva nu este doar o luptă pentru muncitorii de la Tesla, ci și pentru protejarea modelului sindical suedez.
„Dacă permitem companiilor precum Tesla să funcționeze fără contract colectiv de muncă, li se va permite și altor companii internaționale și alte tipuri de industrii”, a spus ea. „Poate dura mult timp”, a adăugat ea. „Vom continua atât timp cât va fi nevoie”.
Joi, Musk, directorul executiv al Tesla, și-a exprimat clar sentimentele, scriind pe X, fostul Twitter: „Este o nebunie”.
Analiștii au remarcat că cel mai mare risc pentru Tesla în Europa este acum ca sindicatele din alte națiuni să opteze să se alăture grevei în semn de solidaritate cu omologii lor suedezi.
Vezi rezultatele alegerilor prezidențiale – turul 1 și află când este turul al doilea al votului pentru președinție!
Reportajele și anchetele sunt mari consumatoare de timp și resurse. Din acest motiv, te invităm să susții munca jurnaliștilor printr-o donație. Aici găsești mai multe opțiuni prin care poți contribui la dezvoltarea altor materiale similare: libertatea.ro/sustine. Îți suntem recunoscători că ne citești și că ești alături de noi.
Subleras • 28.11.2023, 17:31
Publicitate negativa tot publicitate e. Cum nu a mai scos nimic nou, face ce face si iese la stiri cu ceva.
Perrrkele • 28.11.2023, 08:44
Nu înţeleg de ce e lumea înnebunită după personajul ăsta Musk, pe care nu-l interesează decât profitul şi nu îi pasă de drepturile angajaţilor.