”În lumea normală, școlile au psihologi: dacă școlile au psihologi, se pot da teste care pot scoate în evidență anumite deviații comportamentale; noi nu avem așa ceva și iată că se întâmplă nenorociri. Avem în învățământ și astfel de colegi. Practic, școala nu are pârghia necesară pentru a-i îndepărta”, a declarat Simion Hancescu, președinte Federației Sindicatelor Libere din Învățământ.

Aici, Cezar Laurențiu Cioc, specialistul Libertatea vine să facă lumină: dacă școlile au psihologi, aceștia sunt acolo pentru elevi, nu pentru profesori. “Ideea introducerii testării psihologice în școli, ca aviz orientativ pentru instalarea și menținerea profesorilor pe funcție, nu este una nouă. Cu toate acestea, în Uniunea Europeană, nici profesorii și nici alți educatori nu sunt testați psihologic și nici nu trebuie să treacă pe la psihiatru. Psihologii școlari din instituțiile de învățământ se ocupă de copii, nu de profesori”, explică specialistul. 

”Se mai întâmplă un lucru ciudat. Sunt depistați colegi cu devieri de comportament, și anume cazuri de schizofrenie, cu recomandarea de a preda! Pot preda mai departe sub tratament! Ceea ce nu este drept. Știți foarte bine ce se poate întâmpla. Se poate să sufere un blocaj și să omoare un elev”, a mai declarat șeful sindicaliștilor, Simion Hancescu.

Cezar Laurențiu Cioc o contrazice: nu-i poți interzice unui dascăl să profeseze, atât timp cât boala e ținută sub control cu tratament, iar comportamentul lui la catedră este firesc.

“Chiar dacă ar exista obligativitatea testării psihologice la profesori, eficiența ei este, ca și în sistemul militar, redusă, în momentul efectuării testului, iar eventualele tulburări de personalitate scoase la iveală de test nu sunt în măsură să oprească intrarea unui profesor în sistem, dacă acesta nu a comis nici o abatere de la lege. Ar fi neconstituțional și prezumtiv. Chiar și în cazul unor diagnostice psihiatrice concrete, dreptul câștigat al unui dascăl de a profesa nu poate fi anulat, dacă nu există abateri grave și repetate de la lege ori deontologie. Ideea testării a reapărut recent, odată cu unele cazuri de profesori care au inflamat opinia publică prin comportamentul lor neprofesional, agresiv sau abuzator. Statistic vorbind, raportat la totalul profesorilor din sistemul de stat românesc, profesorii care au dat dovadă de comportament abuziv sunt în număr foarte redus. Aceste cazuri izolate au ținut capul de afiș în mass-media, iar mediatizarea lor a aruncat o lumină negativă asupra breslei profesorilor. Cel mai recent este cazul profesorului care fotografia elevii în ipostaze erotice. Au mai existat cazurile profesoarelor și educatoarelor care bruscau copiii, îi jigneau și le vorbeau urât. Acolo se observă o uzură în meserie. Această uzură, pe fondul lipsei de motivare salarială, duce la agresiuni împotriva copiilor, care devin țapi ispășitori ai dezechilibrelor câtorva profesori care, în timp, prin greșeli repetate, vor fi eliminați de sistem. Covârșitoarea majoritate a dacălilor e reprezentată de profesori care nu au dat niciodată dovadă de comportamente nepotrivite funcției. Ei sunt regula. Ceilalti sunt doar excepția”, afirmă psihologul. 

Specialistul Libertatea crede că există o problemă mai gravă decât cea a depistării eventualelor tulburări psihice a dascălilor: slava pregătire profesională a acestora: O situație de o gravitate mai mare este aceea a lipsei de pregătire profesională a profesorilor. Este mai ales cazul suplinitorilor, care nu reușesc să obțină nici măcar nota 5 la examenul de titularizare și care predau oferind copiilor nu doar informații, ci și modele de viață! Aceștia au un impact negativ foarte mare din punct de vedere psihologic! O problemă psihică iese la iveală în comportament și inspectorii pot lua atunci măsuri, dar slaba pregătire profesională se depistează mai greu, iar impactul asupra viitorului copiilor e dramatic”, a concluzionat psihologul Libertatea, Cezar Laurențiu Cioc.

Psiholog Cezar Laurențiu Cioc, specialistul Libertatea

Urmărește-ne pe Google News