Airports Council International, care reprezintă aeroporturile din întreaga lume, s-a alăturat majorității companiilor aeriene pentru a solicita o alegere între testare sau vaccinare, temându-se că o regulă generală care impune vaccinarea înainte de zbor ar fi la fel de perturbatoare precum carantina.
Qantas
Airways a declanșat dezbaterea săptămâna trecută, când a spus că va fi necesară
vaccinarea COVID-19 pentru pasagerii din zborurile sale internaționale, care
rămân în mare măsură inactive din cauza controalelor stricte la frontierele din
Australia.
Dar alte
companii aeriene, și acum aeroporturi globale, sunt îngrijorate că așteptarea
după vaccinuri i-ar împiedica pe oameni să călătorească până când acestea vor
fi lansate pe scară largă, afectând afacerile în regiuni cum ar fi Europa, care
au piețe de aviație interne relativ mici.
„La fel cum
carantina a oprit în mod eficient industria, o cerință universală pentru
vaccinuri ar putea face același lucru. Deși salutăm dezvoltarea rapidă și
utilizarea vaccinurilor, va exista o perioadă considerabilă înainte ca acestea
să fie disponibile pe scară largă”, a declarat pentru Reuters directorul
general al ACI, Luis Felipe de Oliveira.
„Industria nu poate aștepta până când
vaccinarea devine disponibilă la nivel mondial. În perioada de tranziție,
testele și vaccinurile împreună vor juca un rol cheie în recuperarea
industriei” – Luis Felipe de Oliveira, directorul general al ACI
Australia a
indicat că persoanele care sosesc din străinătate vor trebui să fie vaccinate
sau să se autoizoleze într-un număr limitat de hoteluri.
Directorul
executiv al Qantas, Alan Joyce, a declarat că politica s-ar putea răspândi în
alte țări, menționând că dovada vaccinării este deja necesară pentru febra
galbenă în unele destinații.
„Alte
guverne se îndreaptă în această direcție”, a declarat el jurnaliștilor joi.
Însă șeful
grupului comercial IATA, care săptămâna trecută și-a redus perspectivele
financiare pentru sector, întrucât un al doilea val de cazuri COVID-19 a cuprins
Europa și Statele Unite, consideră că obligativitatea vaccinurilor nu ar
funcționa la nivel global.
Testarea
sistematică este „mai critică pentru redeschiderea frontierelor decât
vaccinul”, a declarat pentru Reuters directorul general al IATA, Alexandre de
Juniac.
Shukor
Yusof, șeful consultanței aeronautice Endau Analytics din Malaezia, a declarat
că țările din Asia de Sud-Est vor adopta abordări diferite cu privire la
necesitățile de vaccinare. Țările asiatice au unele dintre cele mai puține cazuri
de COVID-19 la nivel global.
Ministrul sănătății din Taiwan, Chen Shih-chung, a declarat miercuri că „pașapoartele” COVID-19 pentru a arăta vaccinarea și istoricul infecțiilor sunt o idee bună, dar greu de pus în practică.
Premierul
australian Scott Morrison a cerut joi un set comun de recunoașteri globale
pentru vaccinurile COVID-19.
Unii experți
spun că vaccinurile vor fi dificil de mandatat din cauza ofertei limitate și a
unei game de calitate.
Dr. David
Freedman, specialist în boli infecțioase din SUA, consideră că mai multe țări
vor urma exemplul Marii Britanii și vor folosi testele pentru a reduce timpul
de carantină.
„Pentru
majoritatea populației lumii, în special în lumea în curs de dezvoltare, vor
trece ani înainte ca toată lumea care vrea să zboare să aibă chiar
posibilitatea de a obține vaccinul”, a spus Freedman, profesor la Universitatea
Alabama din Birmingham.
Pe măsură ce
mai multe țări dezvoltă vaccinuri, companiile aeriene și guvernele vor trebui
să decidă pe care să le elimine.
„Cealaltă
problemă despre vaccinurile obligatorii va fi: bine, ce vaccin ați primit? Avem
încredere în fiecare vaccin produs în lume?”, a mai spus Freedman.