Unde-i lege nu-i tocmeală: actul normativ în baza căruia vei cere să-ţi fie recuperate bagajul este Regulamentul 889/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului European obligă operatorii de transport aerian comunitari să aplice Convenţia de la Montreal din 1999 în privinţa transportului aerian de pasageri şi bunuri.
Paşii de urmat
-Primul pas: mergi la biroul bagaje pierdute şi depune o reclamaţie (documentul-standard se numeşte Property Irregularity Report, prescurtat PIR). Păstrează o copie cu numărul de înregistrare a reclamaţiei.
-Pasul 2: în termen de şapte zile trebuie să anunţi şi operatorul de transport aerian care ţi-a rătăcit bagajul.
-Pasul 3: dacă transportatorul aerian recunoaşte pierderea bagajului sau dacă bagajul nu soseşte la destinaţie în termen de 21 de zile, ai dreptul la compensaţii. În acest sens, trebuie să înaintezi către operatorul de transport aerian o cerere de despăgubire plus copii ale următoarelor documente: PIR (Property Irregularity Report), bilete, tichete de îmbarcare (boarding pass), lista obiectelor din bagaj, însoţită – atenţie! – de documente care fac dovada valorii acestora. Plus documente doveditoare pentru valoarea obiectelor de strictă necesitate pe care le-ai cumpărat pentru a le înlocui pe cele pierdute. Pe baza acestor documente, operatorul aerian va stabili valoarea despăgubirii, suma maximă pe care ai putea-o primi fiind în jur de 4.500 de lei (echivalentul a 1.000 DST – Drepturi Speciale de Tragere, în terminologia operatorilor aerieni). Aceasta este limita de răspundere a transportatorului aerian stabilită prin Convenţia de la Montreal.
-Dacă nu poţi proba valoarea obiectelor din bagaj şi a celor de strictă necesitate achiziţionate, companiile aeriene acordă, de regulă, despăgubiri în funcţie de greutatea bagajului, conform propriilor reguli de transport (în cele mai multe cazuri, despăgubirea este de aproximativ 20 euro/kg).
În acest caz, încerci mai întîi să soluţionezi problema pe cale amiabilă cu operatorul aerian. Nu merge? Apelezi la Centrul European al Consumatorilor România (www.eccromania.ro). Iar ca ultimă soluţie te poţi adresa instanţei de judecată, care va evalua daunele pe care le-ai suferit.
În cazul în care bagajele tale sunt găsite, dar ”te ajung din urmă” cu întârziere, operatorii de transport aerian au două variante: să îţi pună la dispoziţie o sumă pentru produse de strictă necesitate (igienă şi îngrijire personală etc.) sau să îţi ramburseze banii pe care i-ai dat deja pentru produsele achiziţionate. Şi în această situaţie trebuie să anexezi, la reclamaţie, documentele prin care ai făcut plata.