Cuprins:
Ascensiunea acestuia în sondajele de opinie a fost determinată de o campanie coordonată de creştere a popularității, amplificată cu 2 săptămâni înainte de data scrutinului, în special pe platforma TikTok, care a reuşit să îi asigure victoria în primul tur, cu 22,94%.
Acesta se afla la un nivel de notorietate foarte scăzut cu câteva săptămâni înainte de scrutin. În sondaje din perioada 30 octombrie 5 noiembrie asupra intenției de vot, candidatul candidatul suveranist era cotat la sub 1%. În sondaje din perioada 15-20 noiembrie, acesta a fost clasat pe locul 6, cu 6.2% intenţie de vot, iar la 20-21 noiembrie, sondajele îl cotau la 10.6%.
25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok
Activitatea de promovare masivă a presupus o campanie pe TikTok, prin intermediul mai multor conturi coordonate ce au publicat activ conţinut electoral, atât cu ajutorul algoritmilor de recomandare, cât și prin promovare plătită.
Reţeaua de conturi asociată direct campaniei candidatului independent a fost formată iniţial din 25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok, care au devenit foarte active cu două săptămâni înainte datei scrutinului electoral.
Conturi create încă din 2016
SRI subliniază că toată campania de promovare a avut o organizare deosebit de bună, numărul urmăritorilor crescând semnificativ.
S-a observat faptul că 797 dintre conturile care au format inițial rețeaua de susținere au fost create încă din anul 2016. Acestea au avut o activitate foarte redusă (1%) până la 11.11.2024, moment la care a fost activată la capacitate maximă întreaga rețea.
SRI mai remarcă că nu au fost utilizate resurse tehnice comune și nu au fost observate adrese IP, partajate (IP sharing), pentru a ascunde actorii din spate.
Concret, conturile de TikTok în cauză au avut alocate adrese IP unice, ceea ce denotă un mod de operare menit să îngreuneze activităţile de identificare a amplorii reţelei pe baza utilizării unei infrastructuri comune (aspect caracteristic rețelelor de boţi).
Organizare pe Telgram
Activitatea conturilor din reţea a fost organizată în afara platformei TikTok respectiv la nivelul aplicației de mesagerie instantă Telegram. A fost identificat canalul de Telegram Propagator implică-te și tu, Renaşterea României, Hrană Apă Energie (@propagatorcg), care are rol de a coordona alţi utilizatori cu privire la postările şi conţinutul video distribuit.
Abonații @propagatorcg au primit instrucţiuni clare privind modalitatea de acţiune a conturilor, recomandări privind comportamentul utilizatorilor la nivelul TikTok, respectiv mesajele care ar fi urmat să fie promovate sau distribuite, în sensul includerii unor emoji special alese și a numelui candidatului pentru a exploata algoritmii TikTok. Acestea erau pregătite anterior și încărcate instant în cadrul TikTok.
Astfel, la nivelul unor grupuri dedicate de Telegram au fost identificate postări care încurajau urmăritorii să posteze anumite etichete predefinite (#CG”, #diaspora”. #calingeorgescu”), så distribuie anumite videoclipuri postate pe grupuri, respectiv indicaţii pentru eludarea mecanismelor de verificare ale platformei Tik Tok (inregistrarea ecranelor şi modificarea conținutului pentru a fi percepute de platformă drept conținut original).
În 24.11.2024, @propagatorcg avea 1.088 abonaţi, iar la 01.12.2024 acesta avea 5.005 utilizatori, cu o creştere de 603 membri faţă de ziua anterioară.
Conform datelor furnizate de TikTok la 28.11.2024, în dialogul cu autoritățile române, ulterior creării canalului Telegram @propagatorcg, au fost înregistrate 76 de conturi noi TikTok având ca rol exclusiv promovarea candidatului Călin Gorgescu.
Reprezentanţii TikTok au mai precizat că @propagatorcg a fost creat la data de 15 iunie 2024 și avea, la 28.11.2024, 3.755 de abonați care erau instruiți privind distribuirea de videoclipuri şi postări şi lăsarea de comentarii, utilizând anumite hashtag-uri, pe platformele Facebook, YouTube şi TikTok. Astfel, au fost detectate două tipare privind activitatea de promovare a candidatului:
1183 de conturi au utilizat #CG11″ în toate clipurile postate pe TikTok. Dintre acestea, 157 erau înregistrate pe TikTok după crearea canalului de Telegram, iar 76 au fost create şi utilizate exclusiv cu intenţia de a posta conținut de promovare, restul fiind asociate unor persoane reale care postau voluntar conţinut pro-Călin Georgescu.
Conturile au utilizat un şir de emoticoane specifice, însoțite de numele candidatului pentru exploatarea algoritmilor platformei. Reprezentanţii TIK TOK au identificat 83 de conturi care au urmat acest tipar, care au lăsat 2912 de comentarii (dintre care 23% postate de contul oficial al lui Călin GEORGESCU).
Implicarea Sputnik
TikTok a mai comunicat că a identificat o potenţială rețea de conturi implicate în acţiuni de manipulare a opiniei publice în context electoral, precum şi o reţea de conturi afiliate cu publicația rusă Sputnik care a vizat utilizatorii din România şi Republica Moldova.
O parte din grupurile de Telegram la nivelul cărora s-au coagulat susţinători lui Georgescu au fost create în septembrie 2022, cum ar fi grupul „Calin Georgescu – Proiect țară”, la nivelul cărora era promovată narativa candidatului, împreună cu alte patru grupuri de Telegram similare.
Folosirea influencerilor. Publicitate nemarcată
În activitatea de promovare a candidatului suveranist a fost utilizată o rețea extinsă de persoane publice cu notorietate ridicată de la nivelul platformei TikTok (influenceri), prin intermediul cărora şi-a promovat campania atât în mod direct (prin susţinerea publică a candidatului), cât și indirect (prin mesaje aparent neutre, dar care conţineau etichete asociate candidatului, precum #echilbruşiverticalitate).
În mod intenţionat, o parte dintre aceştia nu au marcat publicitatea ca fiind plătită, pentru a evita asocierea postărilor cu cele dedicate campaniilor electorale.
- Campania electorală a lui Călin Georgescu pentru alegerile prezidențiale din 2024, denumită „Echilibru și Verticalitate”, a fost construită pe o rețea amplă de influenceri, în special pe platforma TikTok, într-un mod similar cu tehnicile utilizate în Ucraina de către Federația Rusă înainte de agresiunea din 2022, potrivit Ministerului Afacerior Interne.
TikTok, criticată cu nu a coloborat eficient cu autoritățile române
În 22.11.2024 (ora 13:47), TikTok a transmis AEP confirmarea eliminării postărilor care fac obiectul Deciziei BEC nr.175D din 20.11.2024, prin blocarea accesului vizual la acestea de pe teritoriul României, ele rămânând vizibile în alte state şi putând fi distribuite.
Cu toate acestea, verificările ulterioare au relevat că TikTok nu a şters conţinutul electoral conform solicitării AEP, iar acesta a continuat să fie disponibil publicului din România, chiar şi după încheierea campaniei electorale, inclusiv în ziua alegerilor (aspecte ce contravin legislației române).
Postările cu conţinut pur electoral ale conturilor asociate reţelei care îl promovează pe Calin Georgescu au fost catalogate de TikTok ca postări de divertisment și au fost afişate: fără restricții către o plajă largă de utilizatori, deși acest aspect contravine propriilor politici privind conținutul politic ale companiei chineze.
Algoritmul aplicaţiei ar fi trebuit să identifice caracterul coordonat al campaniei lui Georgescu
Practicile TikTok au fost criticate de numeroase thinktank-uri europene care au observat tentația, în ultimii 2 ani, a partidelor de extremă dreapta de a folosi TikTok drept principal canal de comunicare
lipsa de iniţiativă din partea platformei de a-şi impune propriile standarde privind conţinutul politic, în Germania în 2023 fiind identificate peste 100 reclame politice.
Conform datelor obţinute de la nivelul TikTok, în mod normal, algoritmul aplicaţiei ar fi trebuit să identifice caracterul coordonat al campaniei lui Gerogescu şi să restricționeze activitatea asociată conturilor, aspect care nu s-a materializat.
Campania electorală a lui Călin Georgescu ar fi fost finanțată cu 1 milion de dolari de un „donator”, din umbră, pe nume Bogdan Peșchir. În plus, potrivit notei de informare a MAI, Călin Georgescu este asociat și cu un șef de clan interlop care „a condus o campanie de promovare pe platforma TikTok a candidatului în cauză”.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro
bogy_692003 • 05.12.2024, 13:08
TikTok a aparut in 2017, daca tin eu bine minte - si nu cred ca ma insel. Gata ma, n-o mai dati cotita, poporul nu va mai vrea, nu mai vrem sistem mafiot, gata, s-a cam terminat!