„În doar o lună, TikTok a devenit un alt posibil canal de propagandă de stat”, a declarat, pentru publicația americană The Washington Post, Giulia Giorgi, cercetătoare la ONG-ul european Tracking Exposed, care a studiat cum a acționat platforma în Rusia încă de la finalul lui februarie, de la invadarea Ucrainei.
În martie, ca multe alte companii care au sancționat Rusia, TikTok a părut că ia măsuri împotriva propagandei rusești. Nu a mai permis să fie încărcate clipuri și live-uri din Rusia și argumentul a fost că a vrut să-i protejeze pe utilizatorii ruși în contextul noii legi, care îngrădea libertatea de exprimare cu privire la război.
Sunt permise hashtagurile „pentru noi” și „Putin top”
În același timp, aplicația nu le-a mai permis accesul celor câteva zeci de milioane de ruși la nicio postare din afara țării lor, nici din Ucraina, ceea ce i-a izolat de cei 1 miliard de utilizatori din toată lumea. Practic, oamenii din Rusia au intrat pe o platformă alternativă TikTok, una cenzurată, a subliniat jurnalistul Will Oremus de la The Washington Post.
Cercetările Tracking Exposed arată că videoclipurile cu hashtaguri prorăzboi, precum „pentru noi” și „Putin top”, s-au distribuit în continuare pe TikTok, în Rusia, câteva săptămâni după presupusa blocare inițiată de companie, în timp ce hashtagurile antirăzboi în mare parte au dispărut de pe platformă.
Într-un raport recent, ONG-ul precizează că, spre deosebire de alți giganți tehnologici, TikTok a fost mai puțin transparent în Rusia. Compania a reușit, de fapt, să-și continue activitatea în Rusia, în timp ce Instagram, Facebook și Twitter au fost interzise sau blocate. Un locuitor rus ar fi descris această versiune TikTok drept „un oraș-fantomă”.
„TikTok nu este transparentă în ceea ce privește acțiunile din Rusia”
TikTok a recunoscut că, începând cu 6 martie, a blocat conținutul din alte țări pentru utilizatorii de pe teritoriul Rusiei. Jamie Favazza, purtătoarea de cuvânt a companiei, a declarat că nu s-a mai făcut „nicio modificare a serviciului în Rusia începând cu 6 martie”. Totuși, s-a arătat evazivă în legătură cu oprirea totală a conținutului începând cu 26 martie. Aceasta a spus atât: „În ceea ce privește implementarea, continuăm să lucrăm pentru a aplica aceste modificări”.
Raportul Tracking Exposed susține că TikTok ar fi închis cu întârziere, la sfârșitul lui martie, o portiță pe care propagandiștii ruși o foloseau, în ciuda interdicției de-a încărca noi videoclipuri din interiorul țării. Abia de pe 26 martie rușii n-au mai putut face asta, dar miile de postări pro-Kremlin de până atunci sunt încă disponibile.
„Constatările noastre arată că TikTok nu este transparentă în ceea ce privește acțiunile din Rusia”, a declarat Marc Faddoul, unul dintre directorii Tracking Exposed.
„Primul război TikTok”
Dacă până acum câțiva ani mai ales adolescenții utilizau TikTok ca să distribuie videoclipuri muzicale, în ultima vreme, platforma a devenit o sursă relevantă de știri și discursuri politice. „Impactul ei e mai greu de studiat pentru mediul academic decât cel al rivalilor mai consacrați, pentru că nu le oferă aceleași instrumente cercetătorilor pe teme precum dezinformarea”, a mai scris jurnalistul de la The Washington Post.
În februarie, când Rusia a trimis tancuri la granița cu Ucraina, tinerii din întreaga lume au aflat despre asta de pe TikTok. Apoi, în Rusia, oamenii au postat clipuri de la protestele antirăzboi din Sankt Petersburg. Pentru unii comentatori, acesta era „primul război TikTok”.
Ce influență are compania mamă din Beijing
De mai mulți ani există suspiciuni nedovedite că Partidul Comunist Chinez ar putea influența produsele și politica TikTok peste graniță. Donald Trump, fost președinte al SUA, a vrut să interzică aplicația în State, în 2020, de teamă că ar putea chinezii să aibă acces la datele utilizatorilor sau că ar putea modifica într-un fel conținutul care ajunge la americani. India chiar a interzis TikTok de anul trecut.
Alex Stamos, director al Stanford Internet Observatory, a spus, la rândul lui, că platformele de social media au această dilemă: dacă să respecte legile locale represive sau să susțină principiile libertății de exprimare în țările cu tendințe autoritare. Și în ce măsură e vorba despre afaceri sau despre decizii politice?
În cazul TikTok, „cei care iau în cele din urmă deciziile privind produsele și politicile se află la Beijing”, a precizat acesta. Iar China, chiar și în condițiile în care Rusia a atacat Ucraina, a rămas aproape de Putin.
În schimb, purtătoarea de cuvânt a TikTok a negat faptul că ByteDance, compania mamă cu sediul în China, ar putea stabili sau influența politicile de conținut ale TikTok. Directorul general al TikTok, cu sediul în Singapore, a mai spus Jamie Favazza, „are autonomie pentru toate deciziile privind operațiunile TikTok”.
În China, TikTok nu operează, însă compania a pus acolo la dispoziție o platformă similară cenzurată, Douyin. De aceea, se vorbește deja în spațiul public că există posibilitatea să dezvolte o astfel de aplicație și pentru Rusia.
ONG-ul Tracking Exposed a mai precizat pentru The Washington Post că rezultatele lor legate de popularitatea hashtagurilor prorăzboi și antirăzboi pe TikTok sunt incomplete. Asta pentru că analiza s-a limitat la șase dintre cele mai populare hashtaguri din fiecare categorie și nu a analizat prevalența conținutului prorăzboi sau antirăzboi pe platformă în general.
În trecut, și alte companii de tehnologie s-au conformat cerințelor Kremlinului. În septembrie, de pildă, au eliminat din magazinele lor de aplicații o aplicație susținută de liderul opoziției, Alexei Navalnîi. În cele din urmă, Google și Apple au reintrodus-o. Atunci, Rusia făcea presiuni prin ceea ce americanii numeau „legea ostaticilor”, care pune în pericol angajații companiilor de tehnologie din țară, dacă nu se conformează.
Influenceri pro-Putin, instruiți pe Telegram ce să urce pe TikTok
Nu doar cei din organizația Tracking Exposed au făcut dezvăluiri despre activitatea TikTok în Rusia, ci și jurnaliști precum David Gilbert de la Vice. În martie, acesta a scris că mai mulți influenceri ruși erau plătiți să promoveze pe TikTok mesaje de propagandă pro-Kremlin. Printre atribuțiile lor s-a numărat urcarea unor videoclipuri „în care se făcea apel la unitate națională, folosind o piesă audio în care Putin le cerea tuturor grupurilor etnice din Rusia să se unească în această perioadă de conflict”, a relatat Gilbert.
Jurnalistul a mai povestit că administratorii unui canal de Telegram, unde se strânseseră influencerii respectivi, le-au oferit acestora „un ghid despre cum să ocolească interdicția TikTok privind postarea de pe conturile rusești”.