Concret, la capitolul privind îmbunătățirea performanței din sistemul de educație, se menționează „creșterea finanțării educației pentru atingerea unui procent minim din cheltuiala publică, corelat cu media alocărilor pentru educație în statele membre ale UE”.
De asemenea, se dorește o scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10% și reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcțional, astfel încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%.
Totodată, conform proiectului, până în 2030, toți profesorii ar trebui să aibă competențe digitale de bază (inclusiv de predare prin instrumente digitale – digital literacy), competențe care ar trebui să fie dobândite și de cel puțin 85% dintre elevii de clasa a VIII-a.
În ceea ce privește creșterea participării și calității educației timpurii, proiectul „România educată” cuprinde următoarele obiective:
- Până în 2030, 30% dintre copiii cu vârsta până la 3 ani participă la educație antepreșcolară;
- Până în 2030, 96% dintre copiii între 3-6 ani participă la educație preșcolară;
- Până în 2030, 2.500 de creșe eficiente energetic se vor construi la nivel național;
- Până în 2025, va fi realizat un curriculum național pentru toate nivelurile de educație timpurie.
La capitolul referitor la creșterea performanței în învățământul primar, secundar inferior și secundar superior sunt asumate următoarele ținte:
- Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea competențe scăzute la citire, matematică și științe conform metodologiei testelor PISA. În acest moment, procentul celor cu competențe scăzute este de 41% la citire, 47% la matematică și 44% la științe;
- Cel mult 15% dintre elevii de clasa a VIII-a vor mai înregistra competențe scăzute în domeniul informatic până în 2030, în condițiile în care, în prezent, procentul este de 39%;
- Trecerea, până în 2025, la aplicarea unui model de proiectare a curriculumului bazat pe competențe la toate nivelurile de învățământ preuniversitar;
- Peste 15.000 de cadre didactice din învățământul primar și 40.000 din învățământul gimnazial vor fi formate pentru aplicarea noului curriculum bazat pe competențe, până în 2030.
În același timp, prin proiectul „România educată” se dorește ca până în 2030, cel puțin 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani să fie absolvenți de studii superioare, minimum 30% din totalul cursurilor din învățământul superior să fie opționale, iar cel puțin 10% din studenții înmatriculați în România să fie studenți internaționali.
O altă țintă este ca până în anul 2025, minimum 20% dintre absolvenții de învățământ superior – licență și master – să participe la programe de mobilitate externă.
Consultările de la Palatul Cotroceni pe tema proiectului „România educată” au început luni, atunci când președintele Klaus Iohannis s-a întâlnit cu liderii partidelor din coaliția guvernamentală. La runda de consultări programată marți participă conducerea Parlamentului și membri ai Comisiilor de Învățământ din cele două camere, iar miercuri sunt așteptați la discuții partenerii de dialog social din zona educației și reprezentanții organizațiilor nonguvernamentale implicate în proiect.
Foto: Hepta
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro