Acestea au fost cumpărate vara trecută de Inspectoratul pentru Situații de Urgență prin Fundația SMURD, după o campanie de strângere de fonduri în care a fost implicată și Fundația Mereu Aproape. Pentru dotarea lor s-au alocat și bani de la Guvern. Ele au ajuns în curțile câtorva spitale COVID-19 ale căror secții ATI erau pline sau aproape pline.
Oana Gheorghiu, cofondatoare a Asociației Dăruiește Viață, care a construit din donații cel mai performant spital modular ATI pentru pacienți COVID din România a explicat pentru Hotnews avantajele, dar și dezavantajele TIR-urilor transformate în unități mobile de Terapie Intensivă.
Aceste TIR-uri nu au capacitatea de a funcționa pe termen lung. Sunt gândite strict pentru calamități – inundații sau un cutremur. Ții pacienții acolo 2-3 zile până îi stabilizezi. Este motivul pentru care nicio țară din lumea asta nu a folosit așa ceva. Toate spitalele din lumea asta, în momentul în care au avut nevoie de paturi suplimentare, au construit spitale modulare
Oana Gheorghiu:
Oana Gheorghiu a mai explicat că aceste TIR-uri trebuie folosite doar în situații extreme.
„Ele nu pot suplini o secție de Terapie Intensivă, ci sunt niște soluții care să salveze o situație de urgență. Erau utile la Colectiv, să zicem. Pentru inundații, pentru un cutremur. Cu condiția să fie funcționale și să le asiguri alimentare cu energie electrică și cu oxigen/gaze medicale”, a mai spus aceasta.
Precizările vin în contextul în care, duminică noaptea, a avut loc un incident la Institutul Marius Nasta, după ce un generator al unității mobile de Terapie Intensivă din curtea spitalului s-a aprins și a scos fum.
La scurt timp după incident Vlad Voiculescu, ministrul sănătății, a precizat că echipamentul de la unitatea mobilă ATI a Institutului Marius Nasta, care a generat alarma de incendiu, a fost verificat în urmă cu două luni.
TIR-ul a ajuns în curtea Institutului Marius Nasta în luna octombrie a anului trecut. TIR-ul nu a fost achiziționat de spital, iar pentru funcționarea lui a fost detașat personal printr-o colaborare DSP – IGSU.
Primele 4 TIR-uri dotate cu aparatură ATI și transformate în unități mobile de Terapie Intensivă au ajuns în România la mijlocul lunii iunie a anului trecut, iar multe dintre acestea au avut nevoie de reparații la scurt timp după ce au intrat în posesia spitalelor.
TIR-urile de la Botoșani și Timișoara s-au stricat la scurt timp după achiziție
La Botoșani, TIR-ul ATI a devenit temporar inutilizabil după ce a plouat pe el, apa s-a infiltrat în tavan și a fost necesar ca pacienții să fie mutați. Unitatea mobilă de Terapie Intensivă a fost în cele din urmă reparată de o echipă de tehnicieni din Turcia, veniți special la Botoșani.
De asemenea, la Timișoara, unul dintre cele două TIR-uri ATI a suferit o defecțiune la doar două zile după ce fusese pus în funcțiune și a fost trimis la Cluj pentru reparații. Din cauza suprasolicitării instalației, presiunea de oxigen a scăzut, iar ventilatoarele la care erau conectați pacienții nu au mai funcționat. Pacienții, aflați în stare gravă și conectați la oxigen, au fost mutați.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro