- 53 de staţii are, în total, metroul din Bucureşti
- 42 de staţii au fost inaugurate în perioada 1979 – 1990 (Magistralele 1, 2 şi 3)
- 10 staţii au fost inaugurate după 1990 (Basarab, Lujerului şi Magistrala 4)
- Doar 6 instalaţii de ventilaţie au fost modernizate în ultimii 30 de ani
- 0 staţii cu sistem de climatizare care să asigure o temperatură adecvată
- 0 vagoane de metrou cu aer condiţionat care să asigure confort pasagerilor
Fostul director al metroului din Bucureşti, Gheorghe Udrişte, a explicat pentru ziarul Libertatea că TOATE sistemele de ventilaţie, care asigură aerisirea staţiilor de metrou din Bucureşti, şi-au depăşit cu mult durata de viaţă şi ar fi trebuit înlocuite. În special cele din staţiile concepute înainte de 1990. Reacţia sa vine după ce Libertatea a arătat că în sezonul rece călătorii suferă un şoc termic când intră la metrou fiindcă Metrorex ţine peste o jumătate de milion de oameni în condiţii de Sahara.
Toate instalaţiile sunt depăşite
„Tot ce-a fost construit înainte de 1990, toate şi-au depăşit durata de viaţă, performanţele nu mai sunt aceleaşi în ceea ce priveşte, de exemplu, nivelul de zgomot, siguranţa la foc, şi aşa mai departe”, explică Gheorghe Udrişte, care în prezent face parte din Consiliul de Administraţie al companiei Metrou SA.
Această companie s-a înfiinţat în 1991, prin divizarea întreprinderii de stat „Metroul Bucureşti” în mai multe entităţi, aceasta având rolul de proiectare şi consultanţă pentru dezvoltarea transportului subteran. În 1993 s-a privatizat, iar de atunci principalul său client este Metrorex, firma care administrează singurul sistem de metrou din România.
În birourile Metrou SA au fost proiectate aceste instalaţii de ventilaţie, în anii 70, fiind concepute să reziste cel puţin 30 de ani, dare le funcţionează şi astăzi, singurele elemente înlocuite fiind filtrele de aer.
În prezent, Metrou SA lucrează la un proiect de modernizare a tuturor sistemelor de ventilaţie din staţii.
„E un proiect de evaluare a necesarului de bani pentru modernizarea şi înlocuirea echipamentelor vechi. Se lucrează de 2-3 ani la acest proiect, nu ştiu exact când va fi gata. Depinde cum vor reuşi să facă rost de surse de finanţare”, a mai spus Udrişte, confirmând astfel că încă din 2015 s-a stabilit că e nevoie urgentă de înlocuirea sistemelor de aerisire, dar investiţia s-a amânat din nou şi din nou.
Fiindcă sistemul de ventilaţie e vechi, iar filtrele se spală şi se reutilizează de mai multe ori înainte de a fi înlocuite, aerul care e pompat în staţiile de metrou e plin de praf
Filtrele de aer se spală, în loc să se schimbe
Şi nu doar investiţiile în modernizare lipsesc, ci şi cele în mentenanţa actualelor sisteme de aerisire, spun angajaţii de la metrou. Filtrele care ar trebui înlocuite de fiecare dată când se umplu de praf, pentru a asigura un aer mai curat în staţiile de metrou, sunt spălate de 3-4 ori înainte de a fi puse unele noi. Imaginaţi-vă, cei care aveţi autoturism, că în loc să schimbaţi filtrele de aer şi polen, aţi da cu un jet de apă pe ele şi apoi le-aţi reutiliza, ca noi.
„La unele instalaţii de ventilaţie se face revizia în fiecare lună, la altele o dată la trei luni, în funcţie de împrejurări. Filtrele se spală, domne, nu se înlocuiesc! Se spală, se curăţă cu apă cu presiune. Da, ideal ar fi să punem filtru nou de fiecare dată, dar ar fi paguba prea mare şi nu sunt bani. Metrorex nu are bani pentru că de la Guvern nu se alocă bani” a explicat pentru Libertatea inginerul Vasile Neagu, care se ocupă de mentenanţa instalaţiilor de ventilaţie de la metrou.
Acesta a invitat reporterii Libertatea în camera de ventilaţie de la Piaţa Unirii şi în staţia de metrou pentru a arăta cât de nociv este aerul pe care călătorii şi angajaţii îl respiră.
„Priviţi aici, ia uitaţi, asta inhalăm şi noi şi călătorii. Tot metroul e aceeaşi poveste. Asta inhalăm noi la metrou”, a explicat pentru Libertatea inginerul, arătând întâi zgura acumulată pe tubulatura sistemului de ventilaţie şi apoi praful negru adunat pe un panou din staţia Unirii 1.
De altfel, reporterii Libertatea au arătat, cu ajutorul unui aparat de măsurare a particulelor de praf, că aerul de la metrou este de 10 ori mai nociv decât în cea mai aglomerată intersecţie din Bucureşti.
Vasile Neagu, inginer angajat al Metrorex, spune că aerul pe care călătorii îl respiră în subteran e la fel de nociv ca într-o turnătorie
Specialist în boli pulmonare: factori care pot induce cancerul
Acest aer încărcat cu praf foarte fin, cu pulberi în suspensie şi nefiltrat corespunzător, poate contribui la apariţia cancerului pulmonar, avertizează academicianul Florin Mihălţan, medic la Institutul de Pneumologie „Marius Nasta”, din Bucureşti.
„Aceste pulberi inhalate dau inflamaţie la nivelul tractului respirator, dar pot provoca şi generare celulară malignă. Bolile care sunt legate de poluare sunt astm bronşic, pe de-o parte, iar pe de altă parte sunt factori care pot induce cancerul pulmonar”, a explicat Florin Mihălţan.
În plus, alternanţa cald-frig, ca urmare a lipsei sistemelor de climatizare din staţiile de metrou, sau din vagoane, creşte riscul de îmbolnăvire în rândul călătorilor vârstnici, a copiilor, sau a celor care suferă de boli de inimă, sau respiratorii.
„Dacă există schimbări bruşte de temperatură, circulaţia acestor pulberi, a factorilor alergenici, este mult mai mare şi riscurile pentru vârstnici, copii şi cei care au afecţiuni respiratorii sau cardiovasculare cronice, sunt mai mari”, a completat Mihălţan.
Proiectul de modernizare, uitat prin sertare
Încă de acum 5 ani ar fi trebuit începută modernizarea Magistralei 2 de metrou, între Berceni şi Pipera, dar proiectul s-a pierdut pe undeva prin sertarele Metrorex, spune un lider sindical de la metrou. Acesta spune că atât problema prafului, cât şi a aerului fierbinte ar fi rezolvate dacă gurile de aerisire ar fi înălţate la peste 3 metri deasupra solului.
„Soluţia tehnică ar fi să aduci un aer mai curat, să înalţi gurile de intrare. Ar trebui să primim aprobare să înălţăm gurile de ventilaţie, dar primăria nu are nicio vină, pentru că nu a făcut nimeni nicio cerere. Zace un proiect de modernizare a Magistralei 2 de 5 ani de zile”, spune Marian Artimon, lider sindical al angajaţilor de la metrou.
În acest moment, aproape toate gurile de ventilaţie sunt la nivelul solului, sau puţin deasupra asfaltului. La staţia Aviatorilor, de exemplu, două cercuri cu un diametru de aproximativ 3 metri, acoperite cu un grilaj verde, de fier, se cască exact pe unde calcă oamenii care intră sau ies din parcul Herăstrău. Şi la 2 – 3 metri de roţile şi tobele de eşapament ale zecilor de mii de maşini care circulă zilnic pe acest bulevard. Aceeaşi situaţie e şi la staţia 1 Mai, inaugurată în anul 2000, dar cu acelaşi sistem de ventilaţie proiectat în anii ‘80.
Gurile de ventilaţie pe unde e absorbit aerul care ajunge în staţiile de metrou se află la doar câţiva centimetri de sol, la nivelul tobelor de eşapament ale maşinilor
Explicaţia Metrorex: vom spăla tunelurile
La solicitarea ziarului Libertatea, Metrorex nu a negat că aerul din staţiile de metrou, sau din vagoane, este viciat, dar a precizat că acesta „este în concordanță cu calitatea aerului din exteriorul stațiilor de metrou, respectiv din zonele din care centralele de ventilație preiau aerul care este introdus în stații”.
Dar nu a făcut publice buletinele de analiză a aerului, despre care spun reprezentanţii Metrorex că zilnic îl verifică.
„Începând cu luna noiembrie, va fi implementat un program care are în vedere spălarea periodică a căii de rulare, în vederea diminuării prafului vehiculat prin circulația trenurilor”, este măsura concretă pe care Metrorex a decis să o ia pentru a asigura un aer mai curat în subteran.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro