Printr-o interpelare transmisă Ministerului Afacerilor Interne, deputatul PSD Dolj Iulian Alexandru Badea a cerut să-i fie comunicat „în câte accidente au fost implicate trotinetele electrice în ultimii trei ani la nivelul fiecărei reședințe de județ”. Deputatul a mai cerut MAI să îi transmită câte persoane au fost rănite și câte au murit, dar și dacă este oportun ca trotinetele electrice să fie înmatriculate într-un registru special și, de asemenea, dacă ar fi potrivită interzicerea lor pe drumurile publice. 

De ce nu pot fi înmatriculate sau înregistrate trotinetele

În răspunsul transmis deputatului Bodea, MAI arată că „în prezent nu există posibilitatea ca această categorie de vehicule (n.r. – trotinetele) să facă obiectul înregistrării sau înmatriculării”. MAI explică și motivele pentru care nu este posibil acest lucru. Pe de o parte, arată ministerul, ordonanța privind ciculația pe drumurile publice prevede expres că trotinetele electrice nu se supun înmatriculării sau înregistrării. Pe de altă parte, Regulamentul UE privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri „statuează că prevederile acestui regulament nu sunt aplicabile trotinetelor electrice”. 

Cum au ajuns bani europeni pentru sănătate la Antena 3 și România TV: 200.000 de euro reclamă într-un proiect derulat de Institutul Fundeni și UMF Iași
Recomandări
Cum au ajuns bani europeni pentru sănătate la Antena 3 și România TV: 200.000 de euro reclamă într-un proiect derulat de Institutul Fundeni și UMF Iași

Ministerul Afacerilor Interne mai arată în documentul amintit că acolo unde există piste de biciclete, cei care merg cu trotineta sunt obligați să le folosească. În lipsa acestor piste, trotinetele pot fi conduse pe drumuri pe care viteza maximă permisă nu depășește 50 km/h. Aceeași lege definește trotineta electrică și ca vehicul care poate atinge o viteză minimă de 6 km/h și o viteză maximă de 25 km/h. 

„Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă. Se interzice transportul pasagerilor pe trotinete electrice” sunt alte prevederi din ordonanța care reglementează circulația pe drumurile publice.

În România au fost înregistrate în ultimii trei ani 396 de accidente în care au fost implicați oameni care conduceau trotinete electrice

Polițistul bihorean Octavian Perțea, care a înființat un vlog de educație rutieră, spune că trotinetiștii care nu respectă prevederile legale pot fi identificați și sancționați în trafic, chiar dacă trotinetele nu sunt înmatriculate sau înregistrate. Polițistul spune că una dintre cele mai frecvente probleme întâlnite în trafic este depășirea vitezei de 25 km/h. „Conform legii, trotineta este un vehicul care are cel mult 25 km/h. Dacă depășește această viteză este moped, este nevoie de permis și numere de înregistrare”, a explicat Octavian Perțea pentru Libertatea. Potrivit polițistului, în cazul unei trotinete care circulă cu mai mult de 25 km/h se poate deschide chiar dosar pentru conducere fără permis. 

Donald Trump ar fi fost găsit vinovat și condamnat pentru încercarea de a prelua puterea, dacă nu ar fi fost ales președinte. Președintele reacționează violent
Recomandări
Donald Trump ar fi fost găsit vinovat și condamnat pentru încercarea de a prelua puterea, dacă nu ar fi fost ales președinte. Președintele reacționează violent

Sute de accidente grave cu trotinete

În interpelarea transmisă deputatului social-democrat, MAI prezintă și o situație, pe fiecare județ în parte, a accidentelor grave care au avut loc în perioada 30 iunie 2021 – 30 iunie 2024. Potrivit documentului, la nivel național au avut loc, în ultimii trei ani, 396 de accidente grave cu trotinete electrice. În aceste accidente au murit 24 de persoane și peste 370 au fost rănite grav. 

Cele mai multe accidente grave (187) au fost în București, unde au murit trei persoane. Tot trei persoane au murit și la Cluj, unde au fost înregistrate în perioada de referință 28 de accidente grave. În județul Arad au fost două accidente mortale (9 în total), iar în fiecare din județele Vâlcea, Vaslui, Teleorman, Prahova, Mureș, Mehedinți, Ilfov, Iași, Gorj, Giurgiu, Dolj, Covasna, Brăila și Bacău a murit câte o persoană. 

În privința persoanelor rănite grav, după București (184) și Cluj (35), cele mai multe cazuri au fost înregistrate în Mehedinți (16), Brașov (12), Vaslui (10), Mureș (10), Iași (10), Galați (10), Bihor (9). La polul opus sunt județele în care nu au fost înregistrate accidente grave de trotinetă: Buzău, Ialomița, Olt, Tulcea. 

Deputatul PSD Iulian Alexandru Badea vrea o reglementare mai drastică a circulației cu trotinetele electrice
România a ajuns cel mai mare exportator de grâu din Uniunea Europeană. Experții cred că e vorba de grâu ucrainean, agricultorii acuză distrugerea zootehniei
Recomandări
România a ajuns cel mai mare exportator de grâu din Uniunea Europeană. Experții cred că e vorba de grâu ucrainean, agricultorii acuză distrugerea zootehniei

„România nu este pregătită pentru circulația trotinetelor electrice”

Deputatul Iulian Alexandru Badea, care a cerut Ministerului Afacerilor Interne detalii despre numărul de accidente în care au fost implicate trotinetele electrice, susține că „pe circuit parlamentar există mai multe demersuri legislative, atât în cadrul comisiilor parlamentare, cât și la nivelul grupurilor de lucru declanșate, care vizează reglementarea acestui mijloc de transport”. 

„Acestea urmăresc să stabilească reguli clare privind circulația trotinetelor electrice, printre care limite de viteză, utilizarea acestora pe pistele dedicate și condițiile de siguranță pentru utilizatori”, a declarat Badea pentru Libertatea. Parlamentul spune că din cauza lipsei infrastructurii adecvate și a drumurilor dedicate, „România nu este pregătită pentru circulația trotinetelor electrice”.

Deputatul de Dolj, care este și vicelider al grupului parlamentar PSD, susține că soluția sa pentru folosirea trotinetei „este dură și ar trebui aplicată fără ezitare: căștile să devină obligatorii, fără excepții, iar viteza trotinetelor să fie limitată drastic pe drumurile publice”. 

Soluția deputatului PSD: sancțiuni dure pentru trotinetiștii fără cască

„Cei care nu respectă aceste reguli simple ar trebui să își piardă dreptul de a folosi trotinetele. E vorba de siguranță, nu de comoditate. Fără cască? Fără trotinetă. E atât de simplu. În plus, ar trebui create piste speciale pentru trotinete, astfel încât să nu mai existe intersecții periculoase cu traficul auto sau pietonal. Drumurile accidentate sau chiar denivelările ușoare, care sunt frecvent întâlnite, reprezintă un risc major pentru utilizatorii acestui mijloc de transport. Ar fi timpul să stopăm haosul, dacă ne dorim cu adevărat adoptarea într-un mod sănătos și sustenabil a unui astfel de mijloc de transport alternativ”, a mai declarat Iulian Alexandru Badea.

Parlamentarul spune că amenzile ar trebui să fie „usturătoare” pentru cei care nu respectă regulile, iar în caz de recidivă, trotineta să fie confiscată. „În caz de accidente grave, ar trebui să ne asigurăm că răspunderea penală este pe măsură. Ar trebui transmis un avertisment clar: cei care ignoră siguranța rutieră nu vor avea loc pe drumurile publice”, a mai spus Badea. 

Întrebat ce împiedică partidul său, parte a majorității din Parlament, să aprobe o lege prin care circulația trotinetelor să fie reglementată mai strict, deputatul Alexandru Badea a declarat că „procesul legislativ este complex și necesită o colaborare largă între diferitele comisii, grupuri parlamentare și instituții publice”. „Chiar dacă susțin ferm aceste puncte de vedere menționate anterior, trebuie să ținem cont de stadiul discuțiilor din interiorul partidului, de opinia publică și de consultările cu experții din domeniu. Încă suntem în etapa de analiză și din acest motiv spun că este crucial să elaborăm legi care să fie bine fundamentate și care să asigure implementarea corectă, fără a crea confuzii sau complicații în aplicare”, a mai spus deputatul PSD.

   

Urmărește cel mai nou VIDEO

Google News Urmărește-ne pe Google News


Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro

Comentarii (6)

prodanka   •   19.09.2024, 17:19

Din cauză că sunt electrice. Să le trecem pe benzină

SageRuler   •   19.09.2024, 15:12

24 de oameni au murit și 370 au fost răniți grav în 3 ani. Nu e clar dacă toți conduceau trotinete, dar probabil că da, pentru că în confruntarea autoturism vs trotinetă, autoturismul câștigă mereu. Aparent, nu ne interesează dacă cei pe trotinetă au greșit cu ceva în această statistică. Mergem pe prezumția de vinovăție... Nu vrem condiții mai sigure și încurajarea unui transport care nu produce aglomerație sau poluare, vrem să nu mai fie. Și, culmea ipocriziei, din grijă pentru trotinetiști. Și dacă tot suntem la cifre, numărul de răniți grav din astfel de accidente reprezintă 3,3% din totalul celor răniți grav în accidente cam în aceeași perioadă. Bicicliștii sunt implicați în 11% din accidente, iar pietonii neatenti în 13%. (conform statisticilor Poliției). Îi interzicem și pe ei? Și încă ceva, dacă eu renunț la trotinetă adaug în traficul din București 4,5m și 1,5 tone de mașină...

XhX13   •   19.09.2024, 14:11

Punet-ti ochelari trompetiști!

Vezi toate comentariile (6)
Comentează

Loghează-te în contul tău pentru a adăuga comentarii și a te alătura dialogului.

Filmul de pe Netflix care a doborât recorduri de audiență luna asta! Milioane de oameni din toată lumea l-au văzut deja și toți vorbesc despre el! E de neratat!!
Unica.ro
Filmul de pe Netflix care a doborât recorduri de audiență luna asta! Milioane de oameni din toată lumea l-au văzut deja și toți vorbesc despre el! E de neratat!!
Vestea că Gabriela Cristea și-a dat demisia de la Antena Stars ne-a luat pe toți prin surprindere. Apoi, anunța și motivul, însă ce s-a mai aflat acum însă schimbă ce se știa: "Cu un ochi râd și cu celălalt plâng..."
Viva.ro
Vestea că Gabriela Cristea și-a dat demisia de la Antena Stars ne-a luat pe toți prin surprindere. Apoi, anunța și motivul, însă ce s-a mai aflat acum însă schimbă ce se știa: "Cu un ochi râd și cu celălalt plâng..."
Denise Rifai, reacție genială după ce coafura ei a devenit ținta glumelor pe Internet: "Urmează întrebarea roșie"
Libertateapentrufemei.ro
Denise Rifai, reacție genială după ce coafura ei a devenit ținta glumelor pe Internet: "Urmează întrebarea roșie"
SECRETUL lui Makaveli, influencerul lui Călin Georgescu, a ieșit la iveală! Incredibil ce s-a aflat acum despre el! Tatăl lui e un fotbalist cunoscut, dar niciunul dintre părinți nu l-a vrut! Amândoi l-au abandonat, iar ce a aflat la 22 de ani despre familia lui depășește orice imaginație! 'E prima dată când spun'
Unica.ro
SECRETUL lui Makaveli, influencerul lui Călin Georgescu, a ieșit la iveală! Incredibil ce s-a aflat acum despre el! Tatăl lui e un fotbalist cunoscut, dar niciunul dintre părinți nu l-a vrut! Amândoi l-au abandonat, iar ce a aflat la 22 de ani despre familia lui depășește orice imaginație! 'E prima dată când spun'
Maşină de poliţie spulberată de TIR la Vorona, în Botoşani. Cei doi agenţi, de 22 și 40 de ani, au fost aruncaţi la câţiva metri pe asfalt
Observatornews.ro
Maşină de poliţie spulberată de TIR la Vorona, în Botoşani. Cei doi agenţi, de 22 și 40 de ani, au fost aruncaţi la câţiva metri pe asfalt
Horoscop 14 ianuarie 2025. Leii sunt în elementul lor, dar la fel este și tentația acestei zile, tendința de a croi realitatea după propriile dorințe și nevoi
HOROSCOP
Horoscop 14 ianuarie 2025. Leii sunt în elementul lor, dar la fel este și tentația acestei zile, tendința de a croi realitatea după propriile dorințe și nevoi

Știri mondene

Știri România

RECOMANDĂRI