Printr-o interpelare transmisă Ministerului Afacerilor Interne, deputatul PSD Dolj Iulian Alexandru Badea a cerut să-i fie comunicat „în câte accidente au fost implicate trotinetele electrice în ultimii trei ani la nivelul fiecărei reședințe de județ”. Deputatul a mai cerut MAI să îi transmită câte persoane au fost rănite și câte au murit, dar și dacă este oportun ca trotinetele electrice să fie înmatriculate într-un registru special și, de asemenea, dacă ar fi potrivită interzicerea lor pe drumurile publice. 

De ce nu pot fi înmatriculate sau înregistrate trotinetele

În răspunsul transmis deputatului Bodea, MAI arată că „în prezent nu există posibilitatea ca această categorie de vehicule (n.r. – trotinetele) să facă obiectul înregistrării sau înmatriculării”. MAI explică și motivele pentru care nu este posibil acest lucru. Pe de o parte, arată ministerul, ordonanța privind ciculația pe drumurile publice prevede expres că trotinetele electrice nu se supun înmatriculării sau înregistrării. Pe de altă parte, Regulamentul UE privind omologarea și supravegherea pieței pentru vehiculele cu două sau trei roți și pentru cvadricicluri „statuează că prevederile acestui regulament nu sunt aplicabile trotinetelor electrice”. 

Ministerul Afacerilor Interne mai arată în documentul amintit că acolo unde există piste de biciclete, cei care merg cu trotineta sunt obligați să le folosească. În lipsa acestor piste, trotinetele pot fi conduse pe drumuri pe care viteza maximă permisă nu depășește 50 km/h. Aceeași lege definește trotineta electrică și ca vehicul care poate atinge o viteză minimă de 6 km/h și o viteză maximă de 25 km/h. 

„Pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice, conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani. Casca de protecție este obligatorie pentru conducătorii de biciclete și trotinete electrice a căror vârstă este sub 16 ani, atunci când se deplasează pe partea carosabilă. Se interzice transportul pasagerilor pe trotinete electrice” sunt alte prevederi din ordonanța care reglementează circulația pe drumurile publice.

În România au fost înregistrate în ultimii trei ani 396 de accidente în care au fost implicați oameni care conduceau trotinete electrice

Polițistul bihorean Octavian Perțea, care a înființat un vlog de educație rutieră, spune că trotinetiștii care nu respectă prevederile legale pot fi identificați și sancționați în trafic, chiar dacă trotinetele nu sunt înmatriculate sau înregistrate. Polițistul spune că una dintre cele mai frecvente probleme întâlnite în trafic este depășirea vitezei de 25 km/h. „Conform legii, trotineta este un vehicul care are cel mult 25 km/h. Dacă depășește această viteză este moped, este nevoie de permis și numere de înregistrare”, a explicat Octavian Perțea pentru Libertatea. Potrivit polițistului, în cazul unei trotinete care circulă cu mai mult de 25 km/h se poate deschide chiar dosar pentru conducere fără permis. 

Sute de accidente grave cu trotinete

În interpelarea transmisă deputatului social-democrat, MAI prezintă și o situație, pe fiecare județ în parte, a accidentelor grave care au avut loc în perioada 30 iunie 2021 – 30 iunie 2024. Potrivit documentului, la nivel național au avut loc, în ultimii trei ani, 396 de accidente grave cu trotinete electrice. În aceste accidente au murit 24 de persoane și peste 370 au fost rănite grav. 

Cele mai multe accidente grave (187) au fost în București, unde au murit trei persoane. Tot trei persoane au murit și la Cluj, unde au fost înregistrate în perioada de referință 28 de accidente grave. În județul Arad au fost două accidente mortale (9 în total), iar în fiecare din județele Vâlcea, Vaslui, Teleorman, Prahova, Mureș, Mehedinți, Ilfov, Iași, Gorj, Giurgiu, Dolj, Covasna, Brăila și Bacău a murit câte o persoană. 

În privința persoanelor rănite grav, după București (184) și Cluj (35), cele mai multe cazuri au fost înregistrate în Mehedinți (16), Brașov (12), Vaslui (10), Mureș (10), Iași (10), Galați (10), Bihor (9). La polul opus sunt județele în care nu au fost înregistrate accidente grave de trotinetă: Buzău, Ialomița, Olt, Tulcea. 

„România nu este pregătită pentru circulația trotinetelor electrice”

Deputatul Iulian Alexandru Badea, care a cerut Ministerului Afacerilor Interne detalii despre numărul de accidente în care au fost implicate trotinetele electrice, susține că „pe circuit parlamentar există mai multe demersuri legislative, atât în cadrul comisiilor parlamentare, cât și la nivelul grupurilor de lucru declanșate, care vizează reglementarea acestui mijloc de transport”. 

„Acestea urmăresc să stabilească reguli clare privind circulația trotinetelor electrice, printre care limite de viteză, utilizarea acestora pe pistele dedicate și condițiile de siguranță pentru utilizatori”, a declarat Badea pentru Libertatea. Parlamentul spune că din cauza lipsei infrastructurii adecvate și a drumurilor dedicate, „România nu este pregătită pentru circulația trotinetelor electrice”.

Deputatul de Dolj, care este și vicelider al grupului parlamentar PSD, susține că soluția sa pentru folosirea trotinetei „este dură și ar trebui aplicată fără ezitare: căștile să devină obligatorii, fără excepții, iar viteza trotinetelor să fie limitată drastic pe drumurile publice”. 

Soluția deputatului PSD: sancțiuni dure pentru trotinetiștii fără cască

„Cei care nu respectă aceste reguli simple ar trebui să își piardă dreptul de a folosi trotinetele. E vorba de siguranță, nu de comoditate. Fără cască? Fără trotinetă. E atât de simplu. În plus, ar trebui create piste speciale pentru trotinete, astfel încât să nu mai existe intersecții periculoase cu traficul auto sau pietonal. Drumurile accidentate sau chiar denivelările ușoare, care sunt frecvent întâlnite, reprezintă un risc major pentru utilizatorii acestui mijloc de transport. Ar fi timpul să stopăm haosul, dacă ne dorim cu adevărat adoptarea într-un mod sănătos și sustenabil a unui astfel de mijloc de transport alternativ”, a mai declarat Iulian Alexandru Badea.

Parlamentarul spune că amenzile ar trebui să fie „usturătoare” pentru cei care nu respectă regulile, iar în caz de recidivă, trotineta să fie confiscată. „În caz de accidente grave, ar trebui să ne asigurăm că răspunderea penală este pe măsură. Ar trebui transmis un avertisment clar: cei care ignoră siguranța rutieră nu vor avea loc pe drumurile publice”, a mai spus Badea. 

Întrebat ce împiedică partidul său, parte a majorității din Parlament, să aprobe o lege prin care circulația trotinetelor să fie reglementată mai strict, deputatul Alexandru Badea a declarat că „procesul legislativ este complex și necesită o colaborare largă între diferitele comisii, grupuri parlamentare și instituții publice”. „Chiar dacă susțin ferm aceste puncte de vedere menționate anterior, trebuie să ținem cont de stadiul discuțiilor din interiorul partidului, de opinia publică și de consultările cu experții din domeniu. Încă suntem în etapa de analiză și din acest motiv spun că este crucial să elaborăm legi care să fie bine fundamentate și care să asigure implementarea corectă, fără a crea confuzii sau complicații în aplicare”, a mai spus deputatul PSD.

Urmărește-ne pe Google News