Simptome:
a. Copilul este hiperactiv. Pur și simplu nu poate stă locului, pare ape fuga” tot timpul. Se bătaie pe scaun, da din picioare tot timpul, dacă ține un pix în mână simte nevoia să se joace involuntar cu el etc. Fiindcă nu poate stă locului, îi deranjează constant pe ceilalți.
b. Copilul nu se poate concentra. Este distras cu mare ușurință de la orice. Dacă trebuie să-fi facă temele, nu se poate concentra mai mult de cinci minute, deci are nevoie de foarte mult timp pentru a-și rezolvă temele. Adesea, profesorii confundă comportamentul copilului cu ADHD cu obrăznicia, agresivitatea sau lipsă atenției. De aceea, dacă nu sunt diagnosticați și nu se intervine, copiii pot dezvoltă un comportament agresiv datorită stigmatizării și mulți devin delicvenți juvenili.
c. Copilul este impulsiv. Oferă răspunsurile brusc, fără să se gândească, îi întrerupe mereu pe ceilalți, nu-și așteaptă rândul, le invadează spațiul personal. Nu își poate controla emoțiile și reacționează inadecavt, de obicei cu agresivitate.
De fapt creirul nu reușește să filtreze informațiile care îi parvin. Înregistrează orice, că ecranul unii computer pe care rulează simultan mai multe programe. Copilul este supraîncărcat de informații și reacționează impulsiv, nu are timp să se gândească. Sau își pierde total interesul. Lobul frontal este mai slab dezvoltat decât al celorlați copii, însă zonele răspunzătoare de procesarea informațiilor vizuale și auditive sunt supra încărcate.
Părinții copilului fac față situației cu mare dificultate. Fiind neastâmpărat și impulsiv, comportamentul acestuia poate și etichetat foarte ușor drept proastă creștere. Odată inclus în mediul educațional, la grădiniță, încep marile probleme. Copiii încep să se ferească de micuț, cadrele didactice și ceilalți părinți îl resping, nu rareori sunt supuși presiunii. Se întâmplă să fie condiționați să-și retragă copilul, sau ceilalți părinți își vor retrage ei copiii. Se simț stigmatizați. Copilul trăiește cu impresia că este un copil problemă.
Este neecsara multă răbdare, iar metodele educaționale recomanda startegii de tip ”rasplata” pentru cel mai mic pas pe care îl face copilul: a reușit să stea cinci minute la masă lui, să lucreze fără întrerupere, primește o recompensa.
Ați sesizat o eroare într-un articol din Libertatea? Ne puteți scrie pe adresa de email eroare@libertatea.ro