- Acum au apărut noi detalii legate de comportamentul operatorului de telefonie, cuprinse în raportul Consiliului Concurenței.
- Orange a răspuns la mai puțin de jumătate din email-urile trimise de Simplus și a oprit plățile pentru mai multe servicii, blocând activitatea firmei. Motivul invocate este că Simplus a folosit “practici frauduloase”.
- Într-o serie de email-uri interne, reprezentanții Orange spun că firma Simplus “nu este o soluție” și “creează sistematic probleme”.
- Operatorul de telefonie a contestat în instanță raportul și amenda de 65 de milioane de lei, dosarul urmând să fie judecat pe 28 noiembrie.
- Orange nu a răspuns până acum solicitărilor Libertatea privind deciziile sale în acest caz.
Firma blocată de Orange este Simplus, care la un moment dat a fost chiar liderul pieței de servicii prin SMS, cu suprataxă. Simplus oferea servicii de marketing, cum ar fi trimiterea de mesaje publicitare în numele unor retaileri.
De asemenea, prin intermediul serviciilor sale, oamenii puteau vota concurenții preferați la anumite emisiuni, puteau face mici plăți sau donații prin SMS.
Astfel de firme sunt numite, în jargonul de profil, ”agregatori”.
Cum funcționează firmele care oferă servicii prin SMS
Ca să ofere astfel de servicii, orice companie de acest gen are nevoie de acces la rețelele operatorilor.
Există însă o problemă: aceste rețele sunt interconectate doar atunci când e vorba de numerele ”normale”, de zece cifre. Asta permite unui client dintr-o rețea să aibă convorbiri în altă rețea. Astfel, are nevoie de acorduri cu fiecare operator de telefonie pentru a-și putea derula activitatea.
De asemenea, pentru ca o firmă să își poată furniza serviciile de marketing, plăți și televoting, are nevoie de numere scurte, formate din patru cifre. Acestea sunt alocate de către operatorii de telefonie.
”Agregatorii” nu pot evita Orange în astfel de servicii, pentru că grupul are cea mai mare cotă de piață din România, 40% din românii cu telefoane mobile având cartele sau abonamente Orange.
Cum a fost blocată activitatea firmei
De aici încep problemele. Consiliul Concurenței a stabilit că, în perioada 2011-2015, Orange a limitat accesul firmei Simplus Invest la rețeaua sa de telefonie mobilă, blocându-i activitatea de transmitere a mesajelor comerciale către clienții Orange.
În cei 4 ani, Orange nu a răspuns la mai bine jumătate din email-urile trimise de Simplus privind activarea unor numere scurte sau a unor servicii.
De asemenea, operatorul telecom a oprit deconturile pentru o serie de servicii și nu a plătit banii de pe acestea către Simplus, blocând activitatea firmei.
Orange a blocat, la un moment dat, și serviciile firmei, deși numai unele erau suspecte.
Într-un email de la finele anului 2011, un oficial de la Simplus reclama Orange că firma nu a primit răspuns la nici 50% din email-urile trimise.
Este o problemă care s-a accentuat semnificativ în 2011. Cred că rata de răspuns este de sub 50% (adică doar un email din două primește răspuns). Ai în fișierul atașat 16 subiecte la care nu s-a primit niciodată răspuns; toate sunt doar de anul acesta; toate au mai multe emailuri (reveniri), toate au fost ignorate complet
Reprezentanții Simplus într-un email trimis Orange:
Aceștia au transmis atunci imediat și o completare:
”Atenție, nu am inclus aici emailuri la care ni s-a răspuns, dar soluționarea este încă în așteptare de luni bune de zile”.
Reprezentantul Orange, care are numele ascuns în raportul Consiliului Concurenței, transmite problema către o altă persoană, printr-un email:
”Simplus este partenerul care ne creează sistematic probleme și trebuie să înțeleagă că trebuie să pună în aplicare solicitările noastre”.
Simplus acuză că a fost defavorizată
Dan Boabeș, patronul Simplus, susține că, în timp ce firma sa era blocată, unii dintre competitorii săi erau favorizați de Orange.
Operatorul de telefonie a încheiat un parteneriat cu Netopia (MobilPay) pentru furnizarea de servicii SMS, fără a avea un proces de selecție pentru acest partener. Acest lucru a defavorizat însă ceilalți jucători din piață, potrivit Simplus.
Simplus mai spune că un serviciu al Orange, numit Bizpack, avea o capacitate tehnică mult mai mare de trimis SMS-uri, ceea ce Orange nu permitea celorlalte entități. Potrivit lui Boabeș, serviciul Bizpack a fost realizat tot cu Netopia.
Firma susține că au fost și situații în care o serie de clienți chiar doreau să lucreze cu Simplus, așa cum e cazul platformei ARC România, pentru o serie de campanii de donații.
În acest caz, un angajat Orange trimite un email că ”Simplus nu este o soluție pentru Orange”.
Reprezentanții Simplus spun că au avut și de la Pro TV o solicitare de colaborare pentru activarea plăților la serviciile de pe platforma video Voyo. Inclusiv reprezentanții trustului au scris către Orange că doresc să lucreze cu Simplus.
Potrivit lui Boabeș, Voyo dorea să renunțe atunci fix la Netopia.
Plăți blocate pentru 430.000 de euro
O altă problemă identificată de Consiliul Concurenței este faptul că Orange a blocat deconturile pentru o serie de servicii pe numerele scurte.
Este vorba de 300.000 de euro aferente numerelor 1305 și 1314, la care se adaugă 133.000 de euro pentru serviciul aferent numărului 1277.
Simplus chiar a dat în judecată Orange cu privire la aceste sume, dar atât Tribunalul București, cât și Curtea de Apel au dat dreptate operatorului de telefonie.
Cererea Simplus a fost respinsă de judecători pe motiv că:
- numerele 1305 și 1314 au fost utilizate în mod fraudulos, inducând ideea de câștig garantat, prin expresii de genul: ”Felicitări! Ai câștigat un iPad nou”;
- refuzul privind decontul pe numărul 1277 este justificat deoarece acesta nu face obiectul contractului dintre Orange și Simplus.
Cum a argumentat Orange
În documentația de la investigația Consiliului Concurenței, Orange acuză Simplus de practici frauduloase, arătând că prin măsurile luate a dorit să își protejeze imaginea.
”(…) interesele comerciale legitime ale subscrisei pot fi foarte serios afectate, deoarece consumatorii pot crede că au fost înșelați direct de către Orange prin încărcarea nejustificată a facturii sau prin reducerea nejustificată a creditului prepay”, se arată în argumentația Orange de la dosar.
În raportul Consiliului Concurenței se spune că Orange a înregistrat mai multe SMS-uri de plată în valoare de 15.000 de euro pe o cartelă achiziționată în aceeași zi.
De asemenea, Orange susține în documentele trimise pentru investigație că scăderea cifrei de afaceri a Simplus este confundată de Consiliul Concurenței cu ”eliminarea de pe piață a companiei”.
Simplus înregistra venituri de 24,8 milioane de lei în 2012, dar a scăzut la doar 1,98 milioane în 2017.
Compania a intrat în insolvență în anul 2015.
Abuzuri descoperite de Consiliul Concurenței
Totuși, Consiliul Concurenței susține că, indiferent de presupusele fraude, Orange a făcut abuz de poziție dominantă împotriva Simplus prin:
- refuzul de a deschide noi servicii comerciale, prin alocare de noi numere scurte;
- refuzul de a da curs unor schimbări contractuale, precum modificări tarifare sau închideri de numere;
- lipsa răspunsurilor pentru anumite solicitări sau clarificări;
- închiderea anumitor numere scurte, deși pe acestea erau comercializate mai multe servicii decât cele cu trafic fraudulos;
- blocarea deconturilor pentru servicii care nu erau suspecte;
- refuzul de a colabora cu Simplus în cadrul donațiilor;
- eliminarea Simplus de pe listele cu agregatori trimise clienților Orange.
Alba-neagra cu numărul 1234
Într-o parte separată din raport, Consiliul Concurenței prezintă și epopeea numărului scurt 1234. Acestea era operat de un alt agregator, dar Orange i-a transmis că vrea să furnizeze servicii proprii prin intermediul acestuia.
După preluare numărului 1234, Orange l-a alocat altei societăți, apoi l-a retras din nou.
Consiliul Concurenței nu dă numele societăților implicate, însă precizează că una dintre acestea a transmis că nu este de acord cu retragerea numărului, deoarece a investit în marketing, iar acel numărul genera lunar venituri de 16-17.000 de euro.