“Nu exista tara pentru batrani” a triumfat la Oscaruri, unde a luat premiile mai importante: Cel mai bun film, Cel mai bun regizor (de fapt, doi: fratii Joel & Ethan Coen), Cel mai bun scenariu adaptat (aceiasi – dupa romanul omonim al lui Cormac McCarthy) si Cel mai bun actor in rol secundar (Javier Bardem)… Ar putea cineva, dupa ce vede acest film, sa spuna care e “rolul principal” din el?! Eu unul zic ca e tot cel al lui Bardem: Anton Chigurh al sau – un ucigas platit care ucide mai usor decat ar destupa o sticla – traverseaza povestea ca un Inger exterminator trimis din Iad.
Este, cu siguranta, un dublu eveniment si din alt motiv: nu doar ca Academia americana le recunoaste fratilor, in fine, statutul de “clasici” (pana acum, ei erau mai mult independentii excentrici care luau – cand luau! – premii secundare), dar valoarea acestor premii creste exponential daca ne gandim ca nu s-a premiat doar un film, ci o tendinta – aceea a unui cinema, in fond, destul de non (sau chiar anti) hollywoodian. Sampanie!
Povestea e la fel de intunecata si de sangeroasa ca aceea din “There Will Be Blood” – filmul-rival al lui Paul Thomas Anderson. Dar, in timp ce acesta se intoarce cu vreo 100 de ani in urma cu un amestec de nevroza si patetism, propunand si o morala destul de conservatoare, filmul Coenilor este sec, cinic, fara speranta si fara “morala”: Raul triumfa, Binele nu mai intelege nimic…
Binele este reprezentat de seriful Ed Tom Bell (Tommy Lee Jones, intr-o performanta minunat de retinuta), un “batran” care a prins acele vremuri mai bune cand, ca in vechile westernuri, Raul era pus la locul lui (sub pamant). Dar lumea si-a iesit din tatani – si, atunci cand Llewelyn Moss (Josh Brolin, perfect), un individ nici prea bun, nici prea rau, gaseste o geanta cu bani la locul unei reglari de conturi si si-o insuseste, treaba asta aduce Iadul (Chigurh) pe pamant. Povestea se ramifica si, pe masura ce personajele isi lasa lesul in desertul parca trecut prin foc al acestui Texas, Anno Domini 1980, ne dam seama ca totul este tragedie. O tragedie greaca in palarii de cowboys, spusa ca un banc negru. Viitorul nu suna bine inca de atunci…
Alex Leo Serban
Critic de film