După conflictul cu Relu Fenechiu care a prezentat public un document prin care managerul TAROM, Christian Edouard Heinzmann, cerea Ministerului Transporturilor suportarea unor costuri de 22.689.000 de lei, adică aproximativ 5 milioane de euro pe an pentru aeronava VIP din care în 2012 s-ar fi recuperat doar 1.519.000. de lei, Traian Băsescu a anunţat că renunţă definitiv la zborurile cu Tarom.
Autorităţile române nu au un avion oficial
Avionul Airbus 310 VIP, în care a fost instalat un sistem de telecomunicaţii special prin care pasagerul oficial să poată primi telefoane şi faxuri pe linia securizată a STS, interiorul rămânând neschimbat, a fost contractat de Preşedinţie şi folosit doar pentru deplasările şefului statului începând cu 2010.
Fără avion oficial, Băsescu va merge în următoarele deplasări cu aeronave de linie, costurile plecărilor sale recente în această formulă ridicându-se la 5.000-7.000 de euro pentru un drum în Europa.
Pentru situaţiile de urgenţă pe de altă parte, există două aeronave ale armatei cu care preşedintele a mers în anii trecuţi la inundaţii sau în teatrele de operaţiuni. Acestea au însă dezavantajul că nu pot ateriza decât în condiţii speciale şi nu pot fi folosite în vizite externe din raţiuni de imagine.
Administraţia Prezidenţială nu are încă deocamdată o soluţie pentru vizitele oficiale sau de stat, în care protocolul presupune primirea şefului statului cu onoruri militare la aeroport. În acelaşi timp, agenda lui Traian Băsescu pentru luna mai nu include vizite oficiale sau de stat, ci o deplasare la Consiliul European de la Bruxelles şi câteva summit-uri la care pot fi contractate bilete pe curse de linie.
Varianta închirierii permanente a unei aeronave de la o companie privată nu este în acest moment în discuţie. Bugetul total al Preşedinţiei pentru deplasări externe este în acest an de 5.230.000 de lei, adică 1.160.000 de euro.
Potrivit lui Victor Ponta, Guvernul are intenţia de a cumpăra sau închiria „un avion de 10-12 persoane, cu echipament de comunicaţii”, fără a avansa însă un termen. „În momentul în care vom avea posibilitatea financiară, vom achiziţiona, vom închiria un avion din acesta pentru preşedinte, pentru premier”, a spus recent primul-ministru.
Ca urmare a disputelor politice, România nu mai are în acest moment nicio aeronavă oficială. Vechiul avion al ROMAVIA Boeing-ul 707-3K1C Carpaţi, cunoscut drept AIR FORCE ONE al României, folosit de la Nicolae Ceauşescu încoace de toţi preşedinţii, a fost vândut în 2012 pentru 2 milioane de euro şi va opera din 2014 în misiuni militare ale SUA şi ale NATO. La momentul vânzării, aeronava Carpaţi avea interdicţie de aterizare pe aeroporturile europene din cauza nivelului de zgomot care depăşea limitele admise în UE. Pentru zborurile preşedintelui, se obţinea însă o derogare, potrivit Mediafax.